Gimnazjum im. Janusza Kusocińskiego w Borowej

SORE Agata Sopniewska
Rok szkolny 2013/2014
Temat I RPW Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki
Potrzeby nauczycieli ·       Na podstawie rozmowy z dyrektorem szkoły, spotkania
z radą pedagogiczną, warsztatu diagnostyczno-rozwojowego angażującego wszystkich członków rady pedagogicznej, sformułowano potrzeby i wyłoniono obszar rozwojowy szkoły w obszarze Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki

·       W szkole obserwowano dość duży spadek motywacji
u uczniów, pomimo starań nauczycieli do pogłębiania wiedzy uczniów urozmaiconymi technikami i metodami. Z tego też względu nauczyciele pragnęli osiągać większą efektywność w realizacji celów poprzez udział w warsztatach z zakresu technik uczenia i metod motywujących do nauki

Cel ogólny Celem ogólnym realizacji oferty było zwiększenie efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki.
Cele szczegółowe ·       Poznanie i stosowanie w praktyce nowych technik uczenia się i metod aktywizujących.

·       Jak wprowadzać nowe metody i techniki podczas realizacji treści podstawy programowej.                                                                                                                                                                         Poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie technik nauczania oraz metod aktywizujących.

·       Zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik uczenia się i zapamiętywania.

·       Sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów do pracy oraz technik uczenia się zwiększających odpowiedzialność osobistą za rozwój.

·       Doskonalenie przez nauczycieli umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.

·       Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej przez nauczycieli i uczniów.

Działania ·       Liczba nauczycieli uczestniczących w zajęciach: 14 + 1

·       Warsztaty grupowe: 3 spotkania po: 5h + 5h + 5h = 15h

·       Konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla wszystkich nauczycieli i dyrektora

·       Konsultacje indywidualne z SORE: 10 godzin

·       Konsultacje grupowe z SORE: 5 godzin

·       Zapewnione materiały szkoleniowe oraz przerwa kawowa

·       Ewaluacja działań: testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, sprawozdanie z RPW

Efekty ·       wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem

·       zwiększenie efektywności procesu uczenia się

·       zwiększona liczba wykorzystywanych na zajęciach metod aktywizowania uczniów

·       w pełni zrealizowane wskaźniki (odbyło się 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym).

·       Warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych.

Rekomendacje ·       motywowanie nauczycieli do działania i wprowadzania zmian,

·       poprawa umiejętności pracy grupowej i wzajemnej komunikacji,

·       utwierdzanie w przekonaniu, iż warto refleksyjnie spojrzeć na własną pracę.

 

 

   
Rok szkolny 2014/2015
Temat II RPW Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny?
Potrzeby nauczycieli ·       Dyrektor szkoły za priorytetowe kierunki rozwoju nauczycieli uważa działania zmierzające do podniesienia wyników na egzaminie gimnazjalnym. Na podstawie rozmowy z dyrektorem szkoły, spotkania z radą pedagogiczną, warsztatu diagnostyczno-rozwojowego angażującego wszystkich członków rady pedagogicznej, sformułowano potrzeby i wyłoniono obszar rozwojowy Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny?

·       W szkole obserwowano słabe opanowywanie wiadomości i umiejętności przez uczniów, co przekładało się na niskie wyniki egzaminów zewnętrznych. Pomimo dużego zaangażowania nauczycieli w realizację zadań zarówno dydaktycznych jak i wychowawczych, wyniki uzyskiwane przez uczniów na egzaminie gimnazjalnym nie były satysfakcjonujące dla szkoły. Nauczyciele podchodzą do problemu z głęboką refleksją, poszukują przyczyn takiego stanu rzeczy. Z tego względu pragną doskonalić własne kompetencje w zakresie diagnozy potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów, indywidualnych strategii uczenia się i stosowania skutecznych rozwiązań metodycznych.

Cel ogólny ·       Celem ogólnym realizacji oferty było podniesienie kompetencji nauczycieli w obszarze diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów i dostosowanie odpowiednich metod i form pracy.
Cele szczegółowe ·       Rozpoznawanie indywidualnych strategii uczenia się oraz dopasowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb ucznia.

·       Nabycie wiedzy przez nauczycieli dotyczącej procesów uczenia się i osiągania sukcesów edukacyjnych przez uczniów.

·       Poprawa wyników nauczania i osiągnięcie satysfakcjonujących wyników na egzaminie gimnazjalnym.

·       Dostrzeganie przez uczniów wartości edukacji jako szansy na lepsze życie.

·       Zmiana nastawienia uczniów do obowiązków szkolnych.

·       Podniesienie motywacji uczniów i uczestnictwo w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.

·       Postrzeganie nauczyciela jako przyjaciela i sprzymierzeńca w nabywaniu wiedzy.

Działania ·       Liczba nauczycieli uczestniczących w zajęciach: 13 + 1

·       Warsztaty grupowe: 4 spotkania po: 3h + 4h + 4h + 4h = 15h

·       Konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla wszystkich nauczycieli i dyrektora

·       Konsultacje indywidualne z SORE: 10 godzin

·       Konsultacje grupowe z SORE: 5 godzin

·       Zapewnione materiały szkoleniowe oraz przerwa kawowa

·       Ewaluacja działań: testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, sprawozdanie z RPW

Efekty ·       wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem.

·       zwiększenie kompetencji nauczycieli

·       odpowiednie diagnozowanie potrzeb i możliwości uczniów

·       w pełni zrealizowane wskaźniki (odbyło się 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym).

·       Warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych.

Rekomendacje ·       motywować zespół do działania i wdrażania zmian,

·       dalszy rozwój w zakresie wzajemnej komunikacji,

·       ciągły rozwój umiejętności dotyczących współpracy między nauczycielami a uczniami

 

 

Category: Bez kategorii
Comments are disabled