SIEĆ SAMOKSZTAŁCENIA I WSPÓŁPRACY PEDAGOGÓW I PSYCHOLOGÓW SZKOLNYCH I PRZEDSZKOLNYCH

Termin realizacji: IV 2014 r. – X 2015 r.
Koordynator sieci: Justyna Posadzy

PODSUMOWANIE PRACY SIECI

POTRZEBY PEDAGOGÓW I PSYCHOLOGÓW

Na podstawie przeprowadzonych ankiet wśród uczestników wyodrębniono trzy obszary pracy sieci:
•    Praca z uczniem przejawiającym problemy emocjonalno – społeczne lub edukacyjne
•    Współpraca ze środowiskiem rodzinnym uczniów
•    Poprawa własnych kompetencji w zakresie komunikacji, asertywności, umiejętności interpersonalnych

CELE SIECI

•    Podniesienie kompetencji pedagogów i psychologów szkolnych oraz przedszkolnych w rozwiązywaniu problemów emocjonalno – społecznych oraz trudności wychowawczych uczniów
•    Podniesienie kompetencji pedagogów i psychologów szkolnych oraz przedszkolnych w rozwiązywaniu trudnych sytuacji w pracy pedagoga lub psychologa
•    Wzbogacenie warsztatu pracy uczestników o nowe narzędzia, techniki
i metody pracy
•    Wymiana doświadczeń między pedagogami i psychologami szkolnymi na spotkaniach sieci i platformie oraz pomoc w rozwiązywaniu konkretnych problemów w pracy uczestników
•    Wypracowanie nowych procedur, narzędzi i arkuszy do pracy z uczniem i rodzicem


DZIAŁANIA SIECI

•    Diagnoza potrzeb uczestników i opracowanie Rocznych Planów Pracy Sieci
•    Objęcie działaniami sieci 25 pedagogów i psychologów szkolnych oraz przedszkolnych
•    Tematy pracy sieci:
–    Praca z uczniem z trudnościami w zachowaniu (problemy emocjonalno – społeczne oraz trudności wychowawcze)
–    Trudne sytuacje w pracy pedagoga
•    12 godzin spotkań warsztatowych z ekspertem  (8 spotkań po 3 godziny dydaktyczne):
–    Uczeń zagrożony depresją i samobójstwem
–    Praca z uczniem z trudnościami w zachowaniu – uczeń agresywny w szkole, procedury interwencyjne, studium przypadku
–    Współpraca z „trudnym” rodzicem, klientem, uczniem, czyli rzecz o warunkach  sprzyjających i warunkujących efektywności kontaktu
–    Budowanie szkolnej strategii postępowania w sytuacji „trudnej”
–    Automotywacja i motywacja – przestrzeń działania pedagoga i psychologa szkolnego. Procedury interwencyjne w szkole.
•    Praca na platformie: udostępnianie materiałów, scenariuszy zajęć, metod i narzędzi do pracy z uczniem, materiałów do pracy z nauczycielami i rodzicami, wyjaśnienia kwestii organizacyjnych i przepisów prawa, wymiana doświadczeń, dokumentów związanych z pracą pedagogów i psychologów
•    Zapewnienie materiałów szkoleniowych, zapewnione przerwy kawowe w czasie zajęć warsztatowych
•    Ewaluacja działań (ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie sieci)
•    Opracowanie sprawozdań z Rocznych Planów Pracy Sieci


EWALUACJA PRACY SIECI

Przyrost wskaźników dotyczących uczestników sieci (skala od 0 do 5)
ped1

 Ocena efektywności podejmowanych działań w sieci (skala od 0 do 5)

ped2

100% uczestników sieci uważa, że  w wyniku jej działania nastąpił wzrost wymiany, wiedzy i umiejętności pomiędzy pedagogami i psychologami powiatu wrocławskiego

EFEKTY PRACY SIECI

•    Wzrost kompetencji uczestników w zakresie w rozwiązywania problemów emocjonalno – społecznych oraz trudności wychowawczych uczniów i wychowanków, a także trudnych sytuacji  w pracy pedagoga i psychologa
•    Poszerzenie warsztatu pracy pedagoga i psychologa o nowe metody, narzędzia i procedury związane z opieką i wychowaniem, programy wychowawcze, scenariusze zajęć z uczniami oraz o materiały do pracy z rodzicem (zalecenia dla rodziców, wskazówki do pracy) i umieszczenie ich na platformie
•    Poznanie rozwiązań prawnych i organizacyjnych związanych z pracą pedagoga
i psychologa
•    Poprawa możliwości wymiany informacji i doświadczeń między uczestnikami sieci
w powiecie wrocławskim
•    Wzrost kompetencji pedagogów i psychologów w zakresie rozwiązywania sytuacji trudnych w pracy pedagoga o 25%
•    Zrealizowanie 12 godzin dydaktycznych zajęć warsztatowych z ekspertem
•    Powstanie internetowej platformy edukacyjnej dającej możliwość wymiany doświadczeń
•    Umieszczenie na platformie edukacyjnej 133 dokumentów i materiałów poszerzających warsztat pracy pedagogów i psychologów szkolnych
•    Zainicjowanie 45 wątków tematycznych w odpowiedzi na oczekiwania uczestników

REKOMENDACJE

•    Kontynuacja pracy sieci w kolejnych latach pod nazwą Forum Pedagogów szkół Powiatu Wrocławskiego
•    Dalsze podejmowanie działań na internetowej platformie edukacyjnej z włączeniem nowych uczestników
•    Zainicjowanie działań promujących idee sieci wśród placówek powiatu wrocławskiego nieuczestniczących dotychczas w projekcie
•    Aktywizowanie  uczestników sieci do większego udziału i aktywności własnej na platformie edukacyjnej i spotkaniach sieci

Category: Bez kategorii
Comments are disabled