PLANY
Okres realizacji 01.09.2014 – 31.08.2015
SZKOLENIA I WARSZTATY
Od września 2014r. do końca sierpnia 2015r. będziemy realizowali II cykl projektu. Poniżej przedstawiamy Państwu ramowy harmonogram realizacji poszczególnych etapów:
termin | informacje dodatkowe | osoba odpowiedzialna | ||
I ETAP – DIAGNOZA | ||||
1. dobór najlepszych dla danej szkoły/przedszkola ofert doskonalenia na podstawie: | Deklaracje uczestnictwa nowych osób plus oświadczenia plus wszelkie zmiany w przypadku osób przechodzących do innych – termin uzupełnienia dokumentacji to koniec września 2014r. | SORE | ||
2h | wywiad z dyrektorem – zebranie informacji o szkole | Wrzesień/ październik 2014 | ||
2h | wywiad z nauczycielami – spotkanie z radą pedagogiczną | Wrzesień/ październik 2014 | ||
4h | warsztat diagnostyczno-rozwojowego dla zespołu wyłonionego z rady pedagogicznej (pogłębiona autodiagnoza i określenie priorytetów rozwojowych szkoły) | Wrzesień/ październik 2014 | ||
2. Ułożenie RPW, w tym głównie szczegółowego harmonogramu realizacji RPW wraz z doborem form doskonalenia | Październik 2014 | |||
II ETAP – DOSKONALENIE PRACY NAUCZYCIELI | ||||
15h | warsztat dla nauczycieli (formy aktywne) | Październik 2014 – marzec 2015 | PONIEDZIAŁKI – spotkania sieci, brak możliwości organizacji warsztatów i konsultacji w szkołach i przedszkolach w poniedziałkiPODZIAŁ GODZ. – WARSZTATY: I warsztat: 3h II warsztat: 4h III warsztat: 4h IV warsztat: 4h PODZIAŁ GODZ. – KONSULTACJE: I konsultacje: 4h II konsultacje: 4h III konsultacje: 4h |
EKSPERT ZEWNĘTRZNY |
12h | inne formy spotkań grupowych (wykłady, konsultacje grupowe) | Marzec 2015 – maj 2015 | ||
III ETAP – PRZEŁOŻENIE NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI NAUCZYCIELI NA SZKOLNĄ PRAKTYKĘ | ||||
10h | konsultacje indywidualne (spotkania coachingowe, indywidualne poradnictwo dla dyrektora i nauczycieli) | kwiecień/maj/czerwiec/ lipiec 2015 | Konsultacje obowiązkowe | SORE |
5h | wspólna analiza trudności związanych z wykorzystaniem w bieżącej pracy nowych procedur i zasad działania (konsultacje grupowe) | Konsultacje obowiązkowe | ||
IV ETAP – PRZYGOTOWANIE SPRAWOZDANIA Z ROCZNEGO PLANU WSPOMAGANIA | ||||
2h | przygotowanie i przeprowadzenie ankiet z przebiegu wspomagania | lipiec/ sierpień 2015 | SORE | |
4h | opracowanie sprawozdania z rocznego planu wspomagania, a następnie przedstawienie sprawozdania dyrektorowi i nauczycielom | |||
3h | przygotowanie (wspólnie z dyrektorem i nauczycielami) rekomendacji do pracy w kolejnym roku szkolnym |
Szczegółowy harmonogram szkoleń zostanie opracowany podczas rad pedagogicznych w poszczególnych placówkach razem z SORE. Planowany rozkład zajęć z ekspertem to:
1 warsztat: 3h dydaktyczne
2 warsztat: 4h dydaktyczne
3 warsztat: 4h dydaktyczne
4 warsztat: 4h dydaktyczne
1 konsultacje: 4h dydaktyczne
2 konsultacje: 4h dydaktyczne
3 konsultacje: 4h dydaktyczne
Rozkład ten jest stały, nie ulega modyfikacjom ani przesunięciom. Obowiązuje wszystkie szkoły. Łącznie do zrealizowania jest: 15h dydaktycznych warsztatów i ćwiczeń z ekspertami na grupę oraz 12h konsultacji grupowych z ekspertami na grupę.
Wszystkie zajęcia powinny odbywać się z pominięciem poniedziałków – dzień ten jest zarezerwowany do wyłączności na działania realizowane przez sieci współpracy i samodoskonalenia.
Szkolenia, warsztaty i konsultacje będą realizowane w szkołach w znacznie większej rozpiętości czasowej w porównaniu do pierwszego cyklu – od końca października 2014r. do czerwca 2015r., dzięki czemu mamy nadzieję na znacznie ułatwioną możliwość dopasowania się do harmonogramu i planu pracy szkoły/przedszkola.
W drugim cyklu ponownie wybierają Państwo jedna ofertę doskonalenia spośród 24 ofert doskonalenia, jednak inną niż realizowana w poprzednim cyklu. Wykaz wszystkich ofert doskonalenia:
1. Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny?
2. Ocenianie kształtujące
3. Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki
4. Uczeń – aktywny uczestnik procesu uczenia się
5. Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
6. Oferta edukacyjna drogą do właściwej realizacji podstawy programowej
7. Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła
8. Postawy uczniowskie. Jak je kształtować?
9. Budowa koncepcji pracy szkoły
10. Praca z uczniem młodszym
11. Praca z uczniem zdolnym
12. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
13. Wykorzystanie TIK na zajęciach edukacyjnych – bezpieczny Internet
14. Projekt edukacyjny w szkole
15. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym
16. Rodzice są partnerami szkoły
17. Nauczyciel 45+
18. Szkoła promuje wartość edukacji
19. Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole
20. Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich
21. Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych
22. Jak efektywnie wykorzystać wyposażenie i warunki lokalowe szkoły?
23. Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną?
24. Pierwszy/drugi rok pracy dyrektora szkoły
SPOTKANIA SIECI
Spotkania sieci nauczycieli będą odbywały się zawsze w poniedziałki. Natomiast spotkania sieci dyrektorów będą odbywały się w środy. Dni te zostały wyznaczone w oparciu o rozeznanie zrobione przez koordynatorów sieci. W celu umożliwienia uczestnictwa nauczycielom oraz dyrektorom zarówno w warsztatach w szkołach i przedszkolach, jak i w spotkaniach sieci – w poniedziałki nie będą organizowane żadne spotkania w ramach doskonalenia nauczycieli w placówkach.
Wierzymy, że rozwiązanie takie umożliwi Państwu pogodzenie zadań związanych z pracą zawodową, życiem prywatnym i udziałem w projekcie.
Jednocześnie gorąco zachęcamy Dyrektorów i Nauczycieli/ek ze wszystkich placówek uczestniczących w projekcie do wymiany doświadczeń na platformie http://doskonaleniewsieci.pl/. Mogą Państwo podzielić się tam osiągnięciami swoimi oraz swoich uczniów, a także całej swojej placówki. Jest to idealne miejsce aby poznać nowe techniki i sposoby współpracy z rodzicami i uczniami. Koordynatorzy sieci zamieszczają na platformie materiały informacyjne, które są przydatne w pracy codziennej. A forum umożliwia Państwu dyskusję i wyrażenie własnych opinii odnośnie obowiązujących metod nauczania czy prowadzenia placówki. Dzięki platformie mogą Państwo bezpośrednio wymieniać się uwagami dotyczącymi Państwa pracy oraz szukać pomocy w trudnych sytuacjach. Rozmowy mogą być dowolnie moderowane przez każdą z osób – ważne aby platforma umożliwiła swobodną komunikację pomiędzy dyrektorami i nauczycielami. Wspólne zorganizowanie czasu dla uczniów – konkursy międzyszkolne, wyjazdy oraz inne formy aktywności na pewno znacznie łatwiej będzie Państwu omawiać bezpośrednio na forum. Im więcej zaangażowanych osób tym lepiej.
Na zakończenie chcielibyśmy ogromnie podziękować wszystkim Dyrektorom oraz kadrze pedagogicznej placówek biorących udział w projekcie za dotychczasową pracę i czas poświęcony na realizację projektu.