Przedszkole Publiczne w Siechnicach

SORE Małgorzata Szymczyk
Rok szkolny 2013/2014
Temat I RPW Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich
Potrzeby nauczycieli Grono pedagogiczne, dbając nieustannie o podnoszenie swoich kompetencji, uznało, że należałoby poszerzyć swoją wiedzę w obszarze pracy zespołowej oraz w zakresie spójnej organizacji i realizacji procesów edukacyjnych. Pogłębiona analiza polegała na opisaniu obecnej sytuacji przedszkola oraz na sprecyzowaniu i uszczegółowieniu potrzeb nauczycieli w zakresie wybranego obszaru tematycznego.
Cel ogólny Budowanie/wzmocnienie modelu pracy rady pedagogicznej opartego na pracy zespołu realizującego procesy edukacyjne.
Cele szczegółowe ·       wspólne zbadanie kultury organizacyjnej przedszkola,

·       podniesienie i doskonalenie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji interpersonalnych (m.in. umiejętności komunikacyjnych, asertywności, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej),

·       nabywanie wiedzy i umiejętności z zakresu tworzenia zespołu, określania ról jego członków, organizacji i monitorowania pracy zespołu, podziału zadań, powoływania zespołów zadaniowych,

·       poszerzenie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy oraz metod pracy w zespole,

·       nabycie/poszerzenie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy oraz metod pracy w zakresie skutecznej organizacji procesów edukacyjnych,

·       nabycie/poszerzenie umiejętności nauczycieli w obszarze zespołowego planowania działań, opracowanie struktury działań zespołowych i poddawanego bieżącej monitorowania efektów tych działań.

Działania ·       objęcie 16 nauczycieli +Dyrektor RPW

·       diagnoza potrzeb i opracowanie RPW

·       2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h)

·       zapewnione materiały szkoleniowe

·       zapewniona przerwa kawowa

·       pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną (12h konsultacji z ekspertem, 15h konsultacji z SORE)

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu) sprawozdanie
z RPW.

Efekty ·       wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,

·       zrealizowany cel główny i cele szczegółowe,

·       w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem,

·       warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowane były zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych,

·       nauczyciele poznali metody zwiększające efektywność pracy zespołu,

·       nauczyciele opracowali spójny plan pracy poszczególnych zespołów.

Rekomendacje ·       dalsze doskonalenie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji interpersonalnych,

·       motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian,

·       dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji,

·       promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy,

·       wzmacnianie poczucia, że w trakcie wspólnych działań uruchamiają się pomysły sprzyjające rozwojowi i poprawie dotychczasowych działań.

·       dalsze kształtowanie postawy otwartości i gotowości na zmiany związane z organizacją pracy w placówce.

 

SORE Małgorzata Szymczyk
Rok szkolny 2014/2015
Temat II RPW Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną?
Potrzeby nauczycieli Dyrekcja przedszkola oraz grono nauczycielskie, świadomi swoich potrzeb, zadecydowali, iż jednym z najważniejszym wyzwań stojących przed rozwojem placówki, zarówno w najbliższej, jak również długookresowej perspektywie, jest poznanie mechanizmu ewaluacji jako narzędzia, dostarczającego kompleksowych informacji na temat jakości pracy i funkcjonowania przedszkola, co w dalszej kolejności wpłynie poprawę jakości pracy i funkcjonowania placówki.

Zdaniem grona pedagogicznego, to właśnie ewaluacja wewnętrzna stanowi klucz do efektywnego zarządzania procesami edukacyjnymi oraz jakością pracy szkoły

Cel ogólny Zaangażowanie/zwiększenie zaangażowania nauczycieli w diagnozowanie potrzeb placówki i planowanie jej rozwoju.
Cele szczegółowe ·       nabycie/zweryfikowanie przez nauczycieli wiedzy na temat ewaluacji, form w jakich realizowana jest w edukacji (ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna) oraz jej funkcji w procesie rozwoju placówki,

·       wspólna analiza wymagań stawianych szkole przez państwo zawartych w dokumentach MEN w kontekście rozwoju placówki,

·       kształcenie kompetencji nauczycieli w zakresie form pracy zespołowej,

·       poznanie przez nauczycieli metod, narzędzi i procedur przydatnych w tworzeniu projektu ewaluacyjnego,

·       pomoc w zbudowaniu projektu ewaluacyjnego,

·       ćwiczenie umiejętności przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej w szkole,

·       zbudowanie struktury wspierającej efektywne wykorzystanie wniosków z ewaluacji wewnętrznej do doskonalenia jakości pracy placówki.

Działania ·       objęcie 15 nauczycieli +Dyrektor RPW,

·       diagnoza potrzeb i opracowanie RPW,

·       2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h).

·       Zapewnione materiały szkoleniowe

·       zapewniona przerwa kawowa,

·       pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną (12h konsultacji z ekspertem, 15h konsultacji z SORE),

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu),

·       sprawozdanie z RPW.

Efekty ·       wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,

·       zrealizowany cel główny i cele szczegółowe,

·       w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem,

·       warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowane były zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych,

·       nauczyciele poznali mechanizm ewaluacji jako narzędzia, dostarczającego kompleksowych informacji na temat jakości pracy i funkcjonowania przedszkola.

Rekomendacje ·       dalsze doskonalenie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji interpersonalnych,

·       motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian,

·       dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji,

·       promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy,

·       wzmacnianie poczucia, że w trakcie wspólnych działań uruchamiają się pomysły sprzyjające rozwojowi

i poprawie dotychczasowych działań.

·       dalsze kształtowanie postawy otwartości i gotowości na zmiany związane z organizacją pracy w placówce.

Category: Bez kategorii
Comments are disabled