SORE | Małgorzata Szymczyk |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich |
Potrzeby nauczycieli | Grono pedagogiczne, dbając nieustannie o podnoszenie swoich kompetencji, uznało, że należałoby poszerzyć swoją wiedzę w obszarze pracy zespołowej oraz w zakresie spójnej organizacji i realizacji procesów edukacyjnych. Pogłębiona analiza polegała na opisaniu obecnej sytuacji przedszkola oraz na sprecyzowaniu i uszczegółowieniu potrzeb nauczycieli w zakresie wybranego obszaru tematycznego. |
Cel ogólny | Budowanie/wzmocnienie modelu pracy rady pedagogicznej opartego na pracy zespołu realizującego procesy edukacyjne. |
Cele szczegółowe | · wspólne zbadanie kultury organizacyjnej przedszkola,
· podniesienie i doskonalenie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji interpersonalnych (m.in. umiejętności komunikacyjnych, asertywności, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej), · nabywanie wiedzy i umiejętności z zakresu tworzenia zespołu, określania ról jego członków, organizacji i monitorowania pracy zespołu, podziału zadań, powoływania zespołów zadaniowych, · poszerzenie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy oraz metod pracy w zespole, · nabycie/poszerzenie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy oraz metod pracy w zakresie skutecznej organizacji procesów edukacyjnych, · nabycie/poszerzenie umiejętności nauczycieli w obszarze zespołowego planowania działań, opracowanie struktury działań zespołowych i poddawanego bieżącej monitorowania efektów tych działań. |
Działania | · objęcie 16 nauczycieli +Dyrektor RPW
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną (12h konsultacji z ekspertem, 15h konsultacji z SORE) · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu) sprawozdanie |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem, · warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowane były zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych, · nauczyciele poznali metody zwiększające efektywność pracy zespołu, · nauczyciele opracowali spójny plan pracy poszczególnych zespołów. |
Rekomendacje | · dalsze doskonalenie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji interpersonalnych,
· motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian, · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy, · wzmacnianie poczucia, że w trakcie wspólnych działań uruchamiają się pomysły sprzyjające rozwojowi i poprawie dotychczasowych działań. · dalsze kształtowanie postawy otwartości i gotowości na zmiany związane z organizacją pracy w placówce. |
SORE | Małgorzata Szymczyk |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną? |
Potrzeby nauczycieli | Dyrekcja przedszkola oraz grono nauczycielskie, świadomi swoich potrzeb, zadecydowali, iż jednym z najważniejszym wyzwań stojących przed rozwojem placówki, zarówno w najbliższej, jak również długookresowej perspektywie, jest poznanie mechanizmu ewaluacji jako narzędzia, dostarczającego kompleksowych informacji na temat jakości pracy i funkcjonowania przedszkola, co w dalszej kolejności wpłynie poprawę jakości pracy i funkcjonowania placówki.
Zdaniem grona pedagogicznego, to właśnie ewaluacja wewnętrzna stanowi klucz do efektywnego zarządzania procesami edukacyjnymi oraz jakością pracy szkoły |
Cel ogólny | Zaangażowanie/zwiększenie zaangażowania nauczycieli w diagnozowanie potrzeb placówki i planowanie jej rozwoju. |
Cele szczegółowe | · nabycie/zweryfikowanie przez nauczycieli wiedzy na temat ewaluacji, form w jakich realizowana jest w edukacji (ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna) oraz jej funkcji w procesie rozwoju placówki,
· wspólna analiza wymagań stawianych szkole przez państwo zawartych w dokumentach MEN w kontekście rozwoju placówki, · kształcenie kompetencji nauczycieli w zakresie form pracy zespołowej, · poznanie przez nauczycieli metod, narzędzi i procedur przydatnych w tworzeniu projektu ewaluacyjnego, · pomoc w zbudowaniu projektu ewaluacyjnego, · ćwiczenie umiejętności przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej w szkole, · zbudowanie struktury wspierającej efektywne wykorzystanie wniosków z ewaluacji wewnętrznej do doskonalenia jakości pracy placówki. |
Działania | · objęcie 15 nauczycieli +Dyrektor RPW,
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW, · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h). · Zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa, · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną (12h konsultacji z ekspertem, 15h konsultacji z SORE), · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu), · sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem, · warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowane były zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych, · nauczyciele poznali mechanizm ewaluacji jako narzędzia, dostarczającego kompleksowych informacji na temat jakości pracy i funkcjonowania przedszkola. |
Rekomendacje | · dalsze doskonalenie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji interpersonalnych,
· motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian, · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy, · wzmacnianie poczucia, że w trakcie wspólnych działań uruchamiają się pomysły sprzyjające rozwojowi i poprawie dotychczasowych działań. · dalsze kształtowanie postawy otwartości i gotowości na zmiany związane z organizacją pracy w placówce. |