SORE | Sabina Żuchelkowska |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki |
Potrzeby nauczycieli | Na podstawie rozmowy z Panią Dyrektor przedszkola, spotkania z radą pedagogiczną, warsztatu diagnostyczno-rozwojowego angażującego wszystkich nauczycieli, sformułowano potrzeby i wyłoniono obszar rozwojowy placówki. Grono pedagogiczne wypowiedziało się w badaniu ankietowym dotyczącym obszarów wspomagania, a następnie w wyniku przeprowadzonej dyskusji wybrano najistotniejszy obszar do rozwoju. Zarówno nauczyciele, jak i Pani Dyrektor przedszkola, uznali chęć zwiększenia swoich kompetencji w zakresie technik uczenia się i metod motywujących do nauki w odniesieniu do dzieci w wieku przedszkolnym. Na wybór obszaru wpłynęła dokładna analiza dzienników zajęć i arkusze samooceny nauczycieli. |
Cel ogólny | Zwiększenie efektywności procesów dydaktycznych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i dzieci w wielu przedszkolnym w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki. |
Cele szczegółowe | · Poznanie różnych metod i technik dostosowanych do nauczania dzieci młodszych (3 i 4 – letnich) w celu zwiększenia ich aktywizacji i motywacji, · Umiejętność doboru metod i technik odpowiednich do potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym, · Wypracowanie katalogu sposobów motywowania dzieci, nabycie przez nauczycieli umiejętności właściwego doboru czynników motywujących w zależności od dziecka, sytuacji, kontekstu, · Doskonalenie przez nauczycieli umiejętności pracy zespołowej w stosowaniu aktywizujących metod pracy na zajęciach dodatkowych |
Działania | · 7 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,
· przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW, · zrealizowano warsztaty grupowe: 3 spotkania po 5 h (razem 15h),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla nauczycieli i dyrektora, · zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive), · zapewniono przerwę kawową, · pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h, · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu), · opracowano sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem, · zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · umiejętność planowania narzędzia dydaktycznego – ścieżki rozwoju talentów, · zwiększenie zaangażowania rodziców we współpracę z przedszkolem, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym. |
Rekomendacje | · Grono pedagogiczne Przedszkola w Żernikach Wrocławskich stanowi zgrany kolektyw pomimo zróżnicowana pod względem stażu pracy oraz wiekowo. W trakcie zajęć nauczycielki aktywnie brały udział w proponowanych zajęciach warsztatowych, jak również w dyskusji. Aktywność grupy była najwyższa podczas form pracy grupowej. Po dogłębnej analizie wniosków z pracy zrealizowanej w pierwszym etapie doskonalenia, zauważalna jest dalsza potrzeba wspomagania procesowego rozwoju szkoły oraz uczestnictwa nauczycieli w warsztatach i szkoleniach w zakresie nowej oferty doskonalenia.
Wskazane są: · zajęcia z komunikacji interpersonalnej, · dalsze stosowanie katalogu nowych metod i pomysłów w pracy z dziećmi przedszkolnymi (zbyt krótki czas realizacji I cyklu projektu nie pozwolił na pełną ocenę efektów wprowadzonych zmian), · wzmacnianie poczucia przydatności wprowadzania zmian w codziennej pracy. Rekomendacje: · dalsze poszukiwanie i stosowanie aktywizujących metod pracy, · wzmacnianie pracy zespołowej, · zaangażowanie rodziców do wspólnej pracy na rzecz motywowania dzieci. |
SORE | Sabina Żuchelkowska |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Budowa koncepcji pracy przedszkola |
Potrzeby nauczycieli | W trakcie diagnozy stanu wyjściowego w Przedszkolu w Żernikach Wrocławskich zauważono, iż koncepcja pracy placówki jest przestarzała i nieadekwatna do aktualnych potrzeb. W wyniku przeprowadzonej rozmowy z Panią Dyrektor, żywiołowej dyskusji z gronem pedagogicznym, analizie dokumentacji placówki, wyrażono chęć kompleksowego zdiagnozowania potrzeb przedszkola i skonstruowanie odpowiadającej na nie koncepcji pracy. Diagnozę pogłębiono szczegółowo, przeprowadzając warsztat diagnostyczno-rozwojowy. |
Cel ogólny | Opracowanie kompleksowej, uwzględniającej aktualne potrzeby, koncepcji pracy przedszkola |
Cele szczegółowe | · Opracowanie narzędzi i procedur do określenia pożądanych kierunków rozwoju przedszkola,
· Uzyskanie spójności dokumentacji przedszkola z koncepcją pracy, · Wypracowanie koncepcji pracy placówki uwzględniającej współpracę z rodzicami, · Wypracowanie przez nauczycieli procedury okresowej ewaluacji i modyfikowania koncepcji pracy, · Dobór odpowiednich sposobów informowania o koncepcji pracy i jej aktualizacji, · Wzrost integracji działań na rzecz spójnej realizacji celów i zadań, · Przygotowanie grona do samodzielnego diagnozowania potrzeb placówki oraz tworzenie i wdrażanie odpowiadającej na nie koncepcji pracy. |
Działania | · 8 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,
· przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW, · zrealizowano 4 warsztaty grupowe (w sumie 15h dydaktycznych) oraz 12 h konsultacji indywidualnych z ekspertem zewnętrznym dla nauczycieli i dyrektora, · zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive), · zapewniono przerwę kawową, · pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h, · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu), · opracowano sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · opracowano nową koncepcję pracy przedszkola, spójną z aktualnymi potrzebami placówki,
· zatwierdzono procedurę okresowej modyfikacji koncepcji pracy, · nastąpił wzrost podjętych działań na rzecz realizacji celów, · grono pedagogiczne, wraz z dyrekcją, zintegrowało się przy realizacji potrzeb placówki, · wzrosło zaangażowanie rodziców i społeczności lokalnej na rzecz poprawy warunków bytowych dzieci |
Rekomendacje | · Wybrany obszar był istotny dla rozwoju placówki. Nauczyciele wraz z Panią Dyrektor podeszli z dużym zaangażowaniem w realizację przyjętego RPW. Kompleksowe szkolenie z udziałem eksperta pozwoliło na lepszą orientację w zasobach i potencjale placówki, co przyczyniło się do zbudowania nowej koncepcji pracy przedszkola, na miarę aktualnych potrzeb i możliwości. Całe grono włożyło wiele osobistego wkładu w realizację wypracowanego katalogu pomysłów, czego przykładem jest choćby pozyskanie funduszy i budowa nowego placu zabaw dla dzieci. W czasie realizacji RPW nauczyciele zgłosili potrzebę systematycznego omawiania bieżących spraw, w celu lepszego funkcjonowania całego przedszkola. Rekomendacje: · opracowanie i realizacja wspólnej strategii rozwiązywania pojawiających się problemów, · pogłębianie pracy zespołowej i wymiany doświadczeń · kontynuacja podjętych działań w rozwijaniu kompetencji zawodowych nauczycieli, zgodnych z potrzebami dzieci, · aktywna współpraca z rodzicami w zakresie realizacji koncepcji pracy, · dobór odpowiednich ofert wsparcia, dopasowanych do specyficznych potrzeb przedszkola, · badanie i monitorowanie efektów wprowadzonych zmian (proces ten powinien być połączony z ewaluacją wewnętrzną), · doskonalenie umiejętności planowania zadań, celem motywowania do działania. |