Przedszkole Publiczne w Żernikach Wrocławskich

SORE Sabina Żuchelkowska
Rok szkolny 2013/2014
Temat I RPW Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki
Potrzeby nauczycieli Na podstawie rozmowy z Panią Dyrektor przedszkola, spotkania z radą pedagogiczną, warsztatu diagnostyczno-rozwojowego angażującego wszystkich nauczycieli, sformułowano potrzeby i wyłoniono obszar rozwojowy placówki. Grono pedagogiczne wypowiedziało się w badaniu ankietowym dotyczącym obszarów wspomagania, a następnie w wyniku przeprowadzonej dyskusji wybrano najistotniejszy obszar do rozwoju. Zarówno nauczyciele, jak i Pani Dyrektor przedszkola, uznali chęć zwiększenia swoich kompetencji w zakresie technik uczenia się i metod motywujących do nauki
w odniesieniu do dzieci w wieku przedszkolnym. Na wybór obszaru wpłynęła dokładna analiza dzienników zajęć i arkusze samooceny nauczycieli.
Cel ogólny Zwiększenie efektywności procesów dydaktycznych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i dzieci
w wielu przedszkolnym w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki.
Cele szczegółowe ·       Poznanie różnych metod i technik dostosowanych do nauczania dzieci młodszych (3 i 4 – letnich)
w celu zwiększenia ich aktywizacji i motywacji,

·       Umiejętność doboru metod i technik odpowiednich do potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym,

·       Wypracowanie katalogu sposobów motywowania dzieci, nabycie przez nauczycieli umiejętności właściwego doboru czynników motywujących w zależności od dziecka, sytuacji, kontekstu,

·       Doskonalenie przez nauczycieli umiejętności pracy zespołowej w stosowaniu aktywizujących metod pracy na zajęciach dodatkowych

Działania ·       7 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,

·       przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW,

·       zrealizowano warsztaty grupowe: 3 spotkania po 5 h (razem 15h),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla nauczycieli i dyrektora,

·       zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive),

·       zapewniono przerwę kawową,

·       pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h,

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu),

·       opracowano sprawozdanie z RPW.

Efekty ·       wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły   przeprowadzone ankiety oraz rozmowy z nauczycielami
i dyrektorem,

·       zrealizowany cel główny i cele szczegółowe,

·       umiejętność planowania narzędzia dydaktycznego – ścieżki rozwoju talentów,

·       zwiększenie zaangażowania rodziców we współpracę z przedszkolem,

·       w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym.

Rekomendacje ·       Grono pedagogiczne Przedszkola w Żernikach Wrocławskich stanowi zgrany kolektyw pomimo zróżnicowana pod względem stażu pracy oraz wiekowo. W trakcie zajęć nauczycielki aktywnie brały udział w proponowanych zajęciach warsztatowych, jak również w dyskusji. Aktywność grupy była najwyższa podczas form pracy grupowej. Po dogłębnej analizie wniosków z pracy zrealizowanej w pierwszym etapie doskonalenia, zauważalna jest dalsza potrzeba wspomagania procesowego rozwoju szkoły oraz uczestnictwa nauczycieli w warsztatach i szkoleniach w zakresie nowej oferty doskonalenia.

Wskazane są:

·       zajęcia z komunikacji interpersonalnej,

·       dalsze stosowanie katalogu nowych metod i pomysłów w pracy z dziećmi przedszkolnymi (zbyt krótki czas realizacji I cyklu projektu nie pozwolił na pełną ocenę efektów wprowadzonych zmian),

·       wzmacnianie poczucia przydatności wprowadzania zmian w codziennej pracy.

Rekomendacje:

·       dalsze poszukiwanie i stosowanie aktywizujących metod pracy,

·       wzmacnianie pracy zespołowej,

·       zaangażowanie rodziców do wspólnej pracy na rzecz motywowania dzieci.

 

 

SORE Sabina Żuchelkowska
Rok szkolny 2014/2015
Temat II RPW Budowa koncepcji pracy przedszkola
Potrzeby nauczycieli W trakcie diagnozy stanu wyjściowego w Przedszkolu w Żernikach Wrocławskich zauważono, iż koncepcja pracy placówki jest przestarzała i nieadekwatna do aktualnych potrzeb. W wyniku przeprowadzonej rozmowy z Panią Dyrektor, żywiołowej dyskusji z gronem pedagogicznym, analizie dokumentacji placówki, wyrażono chęć kompleksowego zdiagnozowania potrzeb przedszkola i skonstruowanie odpowiadającej na nie koncepcji pracy. Diagnozę pogłębiono szczegółowo, przeprowadzając warsztat diagnostyczno-rozwojowy.
Cel ogólny Opracowanie kompleksowej, uwzględniającej aktualne potrzeby, koncepcji pracy przedszkola
Cele szczegółowe ·       Opracowanie narzędzi i procedur do określenia pożądanych kierunków rozwoju przedszkola,

·       Uzyskanie spójności dokumentacji przedszkola z koncepcją pracy,

·       Wypracowanie koncepcji pracy placówki   uwzględniającej współpracę z rodzicami,

·       Wypracowanie przez nauczycieli procedury okresowej ewaluacji i modyfikowania koncepcji pracy,

·       Dobór odpowiednich sposobów informowania o koncepcji pracy i jej aktualizacji,

·       Wzrost integracji działań na rzecz spójnej realizacji celów i zadań,

·       Przygotowanie grona do samodzielnego diagnozowania potrzeb placówki oraz tworzenie i wdrażanie odpowiadającej na nie koncepcji pracy.

Działania ·       8 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,

·       przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW,

·       zrealizowano 4 warsztaty grupowe (w sumie 15h dydaktycznych) oraz 12 h konsultacji indywidualnych z ekspertem zewnętrznym dla nauczycieli i dyrektora,

·       zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive),

·       zapewniono przerwę kawową,

·       pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h,

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu),

·       opracowano sprawozdanie z RPW.

Efekty ·       opracowano nową koncepcję pracy przedszkola, spójną z aktualnymi potrzebami placówki,

·       zatwierdzono procedurę okresowej modyfikacji koncepcji pracy,

·       nastąpił wzrost podjętych działań na rzecz realizacji celów,

·       grono pedagogiczne, wraz z dyrekcją, zintegrowało się przy realizacji potrzeb placówki,

·       wzrosło zaangażowanie rodziców i społeczności lokalnej na rzecz poprawy warunków bytowych dzieci
w przedszkolu.

Rekomendacje ·       Wybrany obszar był istotny dla rozwoju placówki. Nauczyciele wraz z Panią Dyrektor podeszli z dużym zaangażowaniem w realizację przyjętego RPW. Kompleksowe szkolenie z udziałem eksperta pozwoliło
na lepszą orientację w zasobach i potencjale placówki, co przyczyniło się do zbudowania nowej koncepcji pracy przedszkola, na miarę aktualnych potrzeb i możliwości. Całe grono włożyło wiele osobistego wkładu w realizację wypracowanego katalogu pomysłów, czego przykładem jest choćby pozyskanie funduszy
i budowa nowego placu zabaw dla dzieci. W czasie realizacji RPW nauczyciele zgłosili potrzebę systematycznego omawiania bieżących spraw, w celu lepszego funkcjonowania całego przedszkola.

Rekomendacje:

·       opracowanie i realizacja wspólnej strategii rozwiązywania pojawiających się problemów,

·       pogłębianie pracy zespołowej i wymiany doświadczeń

·       kontynuacja podjętych działań w rozwijaniu kompetencji zawodowych nauczycieli, zgodnych z potrzebami   dzieci,

·       aktywna współpraca z rodzicami w zakresie realizacji koncepcji pracy,

·       dobór odpowiednich ofert wsparcia, dopasowanych do specyficznych potrzeb przedszkola,

·       badanie i monitorowanie efektów wprowadzonych zmian (proces ten powinien być połączony z ewaluacją wewnętrzną),

·       doskonalenie umiejętności planowania zadań, celem motywowania do działania.

 

 

Category: Bez kategorii
Comments are disabled