SORE | Agnieszka Hulewicz |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich |
Potrzeby nauczycieli | · Rozmowa wstępna z Dyrektorem placówki – Panią Anną Kaszczuk dotyczyła potrzeby wsparcia w zakresie integracji, budowania zespołu, a także efektywnej organizacji pracy zespołów nauczycielskich. W rozmowie Pani Dyrektor kładzie nacisk na konieczność współpracy w realizowaniu zadań związanych z pracą z dziećmi, a także podczas rad pedagogicznych, planowania pracy, itp. Zgłasza, iż Nauczycielki pracują w duetach i nie zawsze jest to efektywna współpraca. 25.02.2014r.– w toku dyskusji Rada Pedagogiczna ustaliła, iż najbardziej interesującymi i potrzebnymi tematami doskonalenia są temat 20: „Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich”. Ze względu na młody wiek osób zatrudnionych oraz nie zawsze efektywną współpracę w wyznaczonych przez Dyrekcję duetach ustalono, iż pierwsza z wymienionych ofert będzie realizowana w pierwszym etapie doskonalenia w ramach projektu. · Podczas warsztatu diagnostyczno – rozwojowego nauczyciele mieli za zadanie grupowo zdiagnozować potrzeby placówki oraz cele doskonalenia w ramach warsztatów. Efektywna współpraca na warsztacie diagnostycznym w dwóch grupach (konieczność zapewnienia opieki dzieciom przebywającym w tym czasie w placówce) potwierdziła słuszność wyboru tematu: „Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich” |
Cel ogólny | Zbudowanie w przedszkolu kultury pracy zespołami w zakresie organizacji procesów edukacyjnych oraz pozyskanie większości nauczycieli dla tego typu form pracy. |
Cele szczegółowe | · Pozyskanie przez nauczycieli wiedzy do wypracowania rozwiązań umożliwiających budowę podstaw pracy zespołowej;
· Wzrost poziomu integracji zespołu nauczycielskiego · Podniesienie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji · Nabycie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy oraz metod pracy w zakresie skutecznej organizacji procesów edukacyjnych; · Poszerzenie umiejętności nauczycieli w obszarze zespołowego planowania działań; · Pomoc przy opracowaniu struktury działań zespołowych oraz bieżącego monitorowania efektów tych działań, · Zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie stosowania skutecznych rozwiązań metodycznych |
Działania | · 10 nauczycieli objętych RPW
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · 4 warsztaty grupowe (15 godzin) · 2 spotkania w ramach konsultacji z ekspertem (24 godziny) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – 2 spotkania · 5 spotkań w ramach konsultacji indywidualnych z SORE · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · Dookreślenie lub wypracowanie nowych zasad powoływania i pracy zespołów nauczycielskich · Częstsze inicjowanie przez nauczycieli pracy zespołów, inicjowanie powstawania nowych zespołów na terenie placówki · Zmniejszenie ilości sytuacji konfliktowych w gronie nauczycielskim; · Rozwiązywanie konfliktów w sposób konstruktywny. · Funkcjonowanie w przedszkolu zespołów nauczycielskich odpowiadających za wybrane przez nauczycieli obszary pracy przedszkola. · Funkcjonowanie opracowanego systemu monitorowania osiągnięć uczniów; dokonywanie zespołowej analizy efektów pracy i w konsekwencji regularne modyfikowanie pracy nauczycieli z konkretnymi uczniami, grupami uczniów. · Zwiększenie liczby zajęć prowadzonych aktywnymi metodami z zastosowaniem skutecznych rozwiązań metodycznych · Nauczyciele umieją określić swoją rolę w zespole, znają i doceniają znaczenie wszystkich ról w zespole. |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian, · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy · uświadamianie nauczycielek w kwestii · promowanie refleksyjnego myślenia · wsparcie nauczycieli w zakresie sposobów motywowania zarówno dzieci, jaki siebie samych do aktywnego uczestniczenia w życiu przedszkola · odpowiadanie na bieżące potrzeby placówki |
SORE | Agnieszka Hulewicz |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Oferta edukacyjna drogą do właściwej realizacji podstawy programowej |
Potrzeby nauczycieli | · Na podstawie rozmowy z Dyrektorem szkoły w drugim etapie realizacji projektu, Dyrektor sygnalizuje potrzebę wsparcia w zakresie pracy z dziećmi zdolnymi lub wykazującymi symptomy uzdolnień w różnych kierunkach, aby nauczyciele zdobyli kompetencje w zakresie wczesnego rozpoznawania wyżej wymienionych potrzeb, reagowania na nie oraz zastosowania odpowiednich metod w codziennej pracy. 17.09.2014r. – w toku dyskusji Rada Pedagogiczna wraz z Dyrektorem placówki ustaliła, iż najbardziej interesującym i potrzebnym tematem doskonalenia jest temat 6: Oferta edukacyjna drogą do właściwej realizacji podstawy programowej. Ze względu na młody wiek osób zatrudnionych w przedszkolu, chęci stworzenia własnych programów autorskich sygnalizowanej przed przystąpieniem do projektu oraz chęci wprowadzenia innowacji pedagogicznych i nowatorskich rozwiązań programowych ustalono, iż ta właśnie oferta będzie realizowana w drugim etapie doskonalenia w ramach projektu. Według Rady Pedagogicznej jest ot oferta łącząca w sobie zagadnienia dotyczące efektywnej organizacji pracy zespołów nauczycielskich oraz doskonalenia kompetencji dotyczących pomocy psychologiczno – pedagogicznej (uwzględnianie potrzeb dzieci ze specyficznymi problemami w nauce w planowaniu realizacji podstawy programowej). · Podczas warsztatu diagnostycznego w dniu 19.09.2014r., ustalono, iż nauczyciele są nastawieni na pracę swoimi autorskimi programami, bardzo chcą wprowadzać innowacje pedagogiczne, choć czasami brakuje im umiejętności w tym kierunku. Stąd temat wybrany na Radzie Pedagogicznej został potwierdzony. |
Cel ogólny | · wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola o nowe programy autorskie stworzone przez nauczycieli. |
Cele szczegółowe | · wyposażenie nauczycieli w kompetencje potrzebne do opracowania edukacyjnych programów autorskich; · kształcenie umiejętności projektowania i wdrażania innowacji pedagogicznych i nowatorskich rozwiązań programowych; · zaplanowanie i sukcesywne wdrażanie innowacji pedagogicznych i nowatorskich rozwiązań programowych; · opracowanie narzędzi do analizowania oferty edukacyjnej obowiązkowych zajęć dydaktycznych, zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć pozalekcyjnych prowadzonych w szkole w aspekcie realizacji podstawy programowej; · kształtowanie umiejętności rozpoznawania uzdolnień u dzieci przedszkolnych oraz umiejętnego planowania pracy wychowawczej z uczniami zdolnymi; |
Działania | · 10 nauczycieli objętych RPW
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · 4 warsztaty grupowe (15 godzin) · 3 spotkania w ramach konsultacji z ekspertem (24 godziny) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – 2 spotkania · 5 spotkań w ramach konsultacji indywidualnych z SORE · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · W efekcie realizacji II wybranej formy doskonalenia w ofercie edukacyjnej przedszkola pojawiły się innowacje pedagogiczne i nowatorskie rozwiązania Programowe – Programy Autorskie, min. dotyczący zdrowego żywienia. |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian, · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy · uświadamianie nauczycielek w kwestii · promowanie refleksyjnego myślenia · wsparcie nauczycieli w zakresie sposobów motywowania zarówno dzieci, jaki siebie samych do aktywnego uczestniczenia w życiu przedszkola · odpowiadanie na bieżące potrzeby placówki |