SORE | Agnieszka Zygmont |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki |
Potrzeby nauczycieli | Nauczyciele na pierwszym miejscu wskazali potrzebę motywacji wychowanków do nauki. Pojawiający się coraz częściej problem braku koncentracji wśród uczniów, przekłada się bezpośrednio na ich zaangażowanie w proces uczenia się. |
Cel ogólny | Efektywność procesów edukacyjnych jako element podnoszący kompetencje nauczycieli i uczniów w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki. |
Cele szczegółowe | · poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie technik nauczania oraz metod aktywizujących,
· wspólne wypracowanie przez nauczycieli sposobów motywowania uczniów, · pogłębienie umiejętności właściwego doboru czynników motywujących w zależności od ucznia, sytuacji, kontekstu, · zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik uczenia się i zapamiętywania, · umiejętne wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów do pracy |
Działania | · 20 nauczycieli objętych RPW,
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW, · indywidualne oraz grupowe formy doskonalenia nauczycieli (szkolenia, warsztaty, konsultacje) – 15 godz+12 godz, · zapewnione materiały szkoleniowe, · zapewniona przerwa kawowa, · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 15 godz., · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · zastosowanie aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,
· wypracowanie narzędzi dydaktycznych, · wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów do pracy, · wspieranie uczniów w uczeniu. |
Rekomendacje | · wspierać zespół do działania i wdrażania zmian,
· dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy. |
SORE | Agnieszka Zygmont |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Postawy uczniowskie. Jak je kształtować? |
Potrzeby nauczycieli | Wskazano potrzebę wypracowania programu wychowawczego opartego na przyjętym w szkole określonym systemie wartości. W wyniku przeprowadzonego warsztatu stwierdzono, iż zachodzi potrzeba rozwijania umiejętności komunikacji interpersonalnej. Bardzo istotna jest w współpraca z rodzicami w kontekście współodpowiedzialności za kształtowanie postaw uczniów. |
Cel ogólny | Kreatywne kształtowanie postaw uczniowskich, spójnych z wartościami oraz założeniami szkoły. |
Cele szczegółowe | · wypracowanie programu wychowawczego opartego na przyjętym w szkole określonym systemie wartości,
· refleksja społeczności szkolnej nad koncepcją pracy szkoły, · sprecyzowanie systemu wartości, określenie w oparciu o ten system modelu postaw uczniowskich, · rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej. |
Działania | · 17 nauczycieli objętych RPW,
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW, · indywidualne oraz grupowe formy doskonalenia nauczycieli (szkolenia, warsztaty, konsultacje) – 15 godz+12 godz, · zapewnione materiały szkoleniowe, · zapewniona przerwa kawowa, · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 15 godz., · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · diagnozowanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych,
· umiejętne i pozytywne kształtowanie postaw uczniów, · kontynuacja współpracy z rodzicami w kontekście współodpowiedzialności za kształtowanie postaw uczniów, · zaspokajanie potrzeb rozwojowych uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb |
Rekomendacje | · wspierać zespół do działania i wdrażania zmian,
· dalsze doskonalenie w zakresie współpracy pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami, · promowanie twórczego myślenia o własnej pracy. |