SORE | Przemysław Żarnecki |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich |
Potrzeby nauczycieli | · Pożądanym obszarem wsparcia okazała się efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich, z uwagi na to, iż szkoła bierze udział w licznych projektach oraz pracuje z dość zróżnicowanym uczniami.
· Zespół nauczycielski wraz z dyrekcją byli w pełni świadomi swoich potrzeb oraz dotychczasowych wysiłków na rzecz podnoszenia kwalifikacji własnych oraz rozwoju swoich podopiecznych. |
Cel ogólny | Zbudowanie, jak również wzmocnienie modelu pracy rady pedagogicznej opartego na pracy zespołów nauczycielskich. |
Cele szczegółowe | · świadome kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych relacji wśród pracowników (budowanie zespołu),
· integracja pracowników, inicjowanie i wspieranie działań opartych na zaufaniu, udzielaniu wsparcia, wymianie doświadczeń, · nabieranie/doskonalenie przez pracowników kompetencji interpersonalnych (m.in. umiejętności komunikacyjnych, asertywności, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej), · nabywanie wiedzy i umiejętności z zakresu tworzenia zespołu, określania ról jego członków, organizacji i monitorowania pracy zespołu, podziału zadań, pracy metodą projektów |
Działania | · liczba nauczycieli objętych RPW: 27 + 1 (DYREKTOR)
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE (15h) · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym). · Warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestniczki akceptowały ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych. |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian,
· dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · promować refleksyjne myślenie o własnej pracy |
SORE | Iwona Hęćka |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Projekt edukacyjny w szkole |
Potrzeby nauczycieli | · Wybrana oferta doskonalenia została dostosowana do potrzeb grona pedagogicznego uwzględniając specyfikę szkoły i dotychczasowe doświadczenia związane z odbytymi, różnymi formami dokształcania się nauczycieli.
· Warsztat „Projekt edukacyjny w szkole” nauczyciele, jak i dyrekcja szkoły postanowili wzbogacić o takie zagadnienia, jak eksperyment pedagogiczny i innowacje pedagogiczne |
Cel ogólny | poprawa jakości pracy zespołowej kadry pedagogicznej, w szczególności nauczycieli zaangażowanych w planowanie, koordynację i realizację procesu kształcenia oraz wychowania w aspekcie realizacji uczniowskiego projektu edukacyjnego. |
Cele szczegółowe | · wyposażenie nauczycieli w wiedzę na temat metody projektów
· przygotowanie nauczycieli do wdrażania projektów edukacyjnych oraz do wspierania uczniów na etapach przygotowania projektu, jego realizacji, publicznego prezentowania rezultatów oraz oceny i monitorowania, · wyposażenie nauczycieli w wiedzę na temat eksperymentu pedagogicznego i innowacji pedagogicznych; · kształtowanie umiejętności planowania i przeprowadzania eksperymentu pedagogicznego i innowacji pedagogicznych, pomoc w przygotowaniu innowacyjnych działań w szkole. |
Działania | · liczba nauczycieli objętych RPW: 29 + 1(DYREKTOR)
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE (15h) · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem, · nauczyciele uwzględniają w swoich planach przeprowadzanie innowacji pedagogicznych, · nauczyciele chętniej i częściej planują wdrażać projekty edukacyjne w klasie. (Przykłady: 1. Nauczycielka na j. polskim i historii zaczęła stosować metodę Jigsow a inne planuje w ramach zajęć z etyki od tego roku; pozostali nauczyciele ustalili z trenerem jakie i kiedy stosować gry dydaktyczne i planują wdrożyć ich realizację w nowym roku szkolnym) |
Rekomendacje | · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji z uczniami,
· docenić to co zadziało się poza oficjalną pracą związaną ze szkoleniem (refleksja nad własną prach i pracą szkoły, ocena własnych kompetencji dydaktycznych i wychowawczych, a także badawczych), · dalsze kształtowanie postawy otwartości i gotowości na zmiany związane z organizacją pracy w klasie · kontynuowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy i możliwościach rozwoju w tym zakresie. |