SORE | Małgorzata Szymczyk |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki |
Potrzeby nauczycieli | Nauczycielom bardzo zależało, żeby temat warsztatu realizowany był z uwzględnieniem ucznia zdolnego i ucznia trudnego wychowawczo. Oprócz metod motywujących do nauki, nauczyciele chcieli również poznać metody angażujące i mobilizujące ucznia do pracy podczas lekcji. Nauczyciele mieli nadzieję, że wybrana oferta doskonalenia pozwoli im na lepszą organizację pracy podczas lekcji, sprzyjającą osiąganiu sukcesów przez uczniów i nauczycieli. |
Cel ogólny | Zwiększenie efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki. |
Cele szczegółowe | · poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie technik nauczania oraz metod aktywizujących,
· zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik uczenia się i zapamiętywania, · sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów do pracy oraz technik uczenia się zwiększających odpowiedzialność osobistą za rozwój, · wypracowanie w zespołach nauczycielskich katalogu sposobów motywowania uczniów, nabycie przez nauczycieli umiejętności właściwego doboru czynników motywujących w zależności od ucznia, sytuacji, kontekstu, · doskonalenie przez nauczycieli umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, · doskonalenie umiejętności pracy zespołowej przez nauczycieli i uczniów. |
Działania | · objęcie 43 nauczycieli +Dyrektor RPW,
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW, · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną (12h konsultacji z ekspertem, 15h konsultacji z SORE), · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu), · sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowyz nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem, · warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowane były zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych, · nauczyciele poznali metody aktywizujące, poszerzyli wiedzę w zakresie technik uczenia się oraz metod motywujących do nauki. |
Rekomendacje | · dalsze doskonalenie w zakresie podejmowania działań dydaktyczno – wychowawczych,
· dalsze doskonalenie umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, · dalsze doskonalenie umiejętności pracy zespołowej, · motywować zespół do działania i wdrażania zmian, · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · dalsze kształtowanie postawy otwartości i gotowości na zmiany związane z organizacją pracy w klasie, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy. |
SORE | Małgorzata Szymczyk |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Potrzeby nauczycieli | Dyrekcja przedszkola oraz grono nauczycielskie, świadomi swoich potrzeb, zadecydowali, iż jednym z ważniejszym wyzwań jest praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Oprócz metod pracy z w/w uczniem nauczyciele chcieli również poznać metody angażujące i mobilizujące ucznia do pracy podczas lekcji; mieli nadzieję, że wybrana oferta doskonalenia pozwoli im na lepszą organizację pracy podczas lekcji, sprzyjającą osiąganiu sukcesów przez uczniów i nauczycieli. |
Cel ogólny | Utworzenie i wdrożenie efektywnego systemu pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, szczególnie z tymi, którzy posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a uczą się w szkole ogólnodostępnej. |
Cele szczegółowe | · zwiększenie kompetencji kadry pedagogicznej w zakresie analizowania indywidualnych potrzeb ucznia,
· nabycie/doskonalenie umiejętności zespołowego planowania pracy z uczniem i monitorowania działań, · integracja nauczycieli, uczniów, rodziców i partnerów szkoły wokół działań służących zaspokojeniu potrzeb uczniów z orzeczeniami, · zwiększenie szans powodzenia w realizacji celów określonych w IPET poprzez stworzenie klimatu sprzyjającego włączaniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w proces nauczania i uczenia się w szkole ogólnodostępnej. · refleksja społeczności szkolnej nad koncepcją pracy szkoły, sprecyzowanie/opisanie systemu wartości, określenie – · nabycie przez nauczycieli umiejętności kształtowania programu wychowawczego szkoły, · integracja nauczycieli, uczniów, rodziców i partnerów szkoły wokół zadań służących rozwojowi uczniów i rozwojowi szkoły. |
Działania | · objęcie 30 nauczycieli +Dyrektor RPW,
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW, · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h). · Zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa, · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną (12h konsultacji z ekspertem, 15h konsultacji z SORE), · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu), sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem, · zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem, · warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestniczki akceptowały ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych, · nauczyciele nabyli umiejętności w zakresie analizowania potrzeb ucznia, monitorowania działań, kształtowania programu wychowawczego, · większa integracja nauczycieli, uczniów oraz rodziców jako element służący wspieraniu uczniów i rozwojowi szkoły. |
Rekomendacje | · dalsze doskonalenie w zakresie podejmowania działań dydaktyczno – wychowawczych,
· motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian, · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy, · wzmacnianie poczucia, że w trakcie wspólnych działań uruchamiają się pomysły sprzyjające rozwojowi i poprawie dotychczasowych działań, · dalsze kształtowanie postawy otwartości i gotowości na zmiany związane z organizacją pracy w placówce. |