SORE | Sabina Żuchelkowska |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich |
Potrzeby nauczycieli | W trakcie spotkania i wywiadu z Panią Dyrektor SP w Tyńcu Małym wyłoniły się sugestie co do aktualnych potrzeb placówki. Rozmowa ta wskazała SORE słabe i mocne strony szkoły i ukierunkowała diagnozę, która wskazała na potrzebę doskonalenia zespołowego współdziałania nauczycieli. Rozmowa z Panią Dyrektor wskazała również na fakt, iż nauczyciele tej placówki wykazują brak wymiany doświadczeń oraz poszanowania etyki zawodowej. Ponadto dominuje indywidualizm i niechęć w podejmowaniu pracy zespołowej przy osiąganiu różnych celów szkoły. Diagnoza ujmuje również potrzebę doskonalenia procesu komunikacji w zespole oraz jego integrację. Wynik wstępnej diagnozy został przedstawiony i przedyskutowany w gronie nauczycieli w trakcie rady pedagogicznej, poddany ankiecie, a następnie pogłębiony tematycznie w trakcie warsztatu diagnostyczno – rozwojowego. |
Cel ogólny | Wzmocnienie modelu pracy rady pedagogicznej opartego na pracy zespołów nauczycielskich |
Cele szczegółowe | · Rozwinięcie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej (m.in. umiejętności komunikacyjnych, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej), · Kształtowanie pozytywnych relacji wśród pracowników (budowanie zespołu), integracja pracowników, · Inicjowanie i wspieranie działań opartych na wymianie doświadczeń, · Umocnienie znaczenia etyki zawodowej wśród nauczycieli, · Poszerzenie umiejętności nauczycieli w obszarze zespołowego planowania działań (określania ról członków zespołu, podziału zadań, równego stopnia zaangażowania, umiejętność organizacji i monitorowania pracy zespołu, praca metodą projektu), · Przyjęcie modelu współpracy nauczycieli w zespołach jako wzoru dla zespołów uczniowskich |
Działania: | · 21 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,
· przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW, · zrealizowano 8 warsztatów dla 2 grup (15h /grupę),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla nauczycieli z każdej grupy i dyrektora, · zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, nakreślacze, pendrive), · zapewniono przerwę kawową, · pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h, ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu), opracowano sprawozdanie z RPW. |
Efekty | wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, wzrosła współpraca nauczycieli i ich odpowiedzialność za koordynowanie wspólnych działań, w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15h warsztatów/grupę i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym/grupę. |
Rekomendacje | Nauczyciele w SP w Tyńcu Małym tworzą zgrany zespół, z którym pracowało się bardzo efektywnie. Zespół aktywnie uczestniczył w przygotowanych ćwiczeniach i zadaniach, chętnie prezentował swoją pracę na forum. Aktywne słuchanie i zaangażowanie to główne cechy zespołu nauczycieli w SP w Tyńcu Małym. Po dogłębnej analizie wniosków z pracy zrealizowanej w pierwszym etapie doskonalenia, zauważalna jest dalsza potrzeba wspomagania procesowego rozwoju szkoły oraz uczestnictwa nauczycieli w warsztatach i szkoleniach w zakresie nowej oferty doskonalenia.
Wskazanym wydaje się: · dalsze wzmacnianie modelu rady pedagogicznej opartego na pracy zespołów nauczycielskich, · wspieranie działań rozwojowych, wspólnych konsultacjach i wymianie doświadczeń, · doskonalenie umiejętności komunikacyjnych. Rekomendacje: · motywacja zespołu do wdrażania planowanych zmian · umacnianie pewności siebie, satysfakcji z prowadzenia zajęć (co w szerszej perspektywie stanowi czynnik · przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu), · wzmacnianie potrzeby współpracy między nauczycielami, · promowanie refleksyjnego myślenia na temat własnego rozwoju i efektów doskonalenia się. |
SORE | Sabina Żuchelkowska |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła |
Potrzeby nauczycieli | Na podstawie rozmowy z Panią Dyrektor SP w Tyńcu Małym, spotkania z radą pedagogiczną, warsztatu diagnostyczno-rozwojowego, angażującego wszystkich członków rady pedagogicznej, sformułowano potrzeby i wyłoniono obszar rozwojowy szkoły. Zarówno dyrekcja, jak i grono pedagogiczne uznało, iż wskazanym obszarem doskonalenia na rok szkolny 2014/2015 powinna być rola i praca wychowawców klas. Nauczyciele w dalszym ciągu oczekują wsparcia w ich pracy zespołowej, tym razem rozwiniętego o pracę w zespołach wychowawczych. Ponadto zasygnalizowano potrzebę doskonalenia w zakresie metod pracy z grupą klasową oraz zwiększenia kompetencji komunikacyjnych nauczycieli |
Cel ogólny | Zbudowanie kompleksowego wsparcia dla wychowawców w celu wzmocnienia ich warsztatu pracy, sprawnej komunikacji wychowawców z uczniami i rodzicami. |
Cele szczegółowe | · Zwiększenie świadomości nauczycieli dotyczącej roli wychowawcy klasy,
· Zapoznanie nauczycieli z metodami rozpoznawania potrzeb wychowawczych uczniów, zaburzeń funkcjonowania społecznego i emocjonalnego, · Nabycie przez nauczycieli umiejętności budowania autorytetu wśród uczniów, sprawnego rozwiązywania konfliktów klasowych, eliminacji agresji fizycznej i słownej wśród wychowanków, · Wzrost kompetencji w zakresie praktycznego wykorzystania zaleceń specjalistów dotyczących ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, stosowania metod socjoterapeutycznych w pracy wychowawczej, · Poszerzenie wiedzy nauczycieli z zakresu metod motywujących uczniów do nauki, · Wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie innowacyjnych metod nauczania, · Poznanie i umiejętność odpowiedniego doboru mnemotechnik do grup wiekowych, · Zwiększenie kompetencji komunikacyjnych wychowawców w relacjach z uczniami i rodzicami, · Wypracowanie przez nauczycieli systemu współpracy w zespole nauczycieli – wychowawców klas oraz opracowanie przydatnych dokumentów, · Sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej zestawu norm/zasad szkolnych, procedur interwencji wychowawczych, katalogu nagród i konsekwencji. |
Działania | · 25 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,
· przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW, · zrealizowano 8 warsztatów dla 2 grup (15h /grupę),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h · zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive), · zapewniono przerwę kawową, · pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h, · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu), · opracowano sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · w szkole umocniła się współpraca grona pedagogicznego, dyrekcji i specjalistów na rzecz wspierania wychowawców klasowych w rozwiązywaniu problemów,
· przestrzega się wypracowanych zasad postępowania, · stosuje się poznane mnemotechniki w pracy z dziećmi, · uczniowie polepszyli komunikację między sobą i z nauczycielami, · rodzice częściej angażują się w życie szkoły |
Rekomendacje | · Grono pedagogiczne SP w Tyńcu Małym to ambitny zespół, który do swojej pracy podchodzi z pasją i zaangażowaniem. Nauczyciele zdobywają chęć do dalszego rozwoju, umacniają współpracę z rodzicami oraz prowadzą atrakcyjne zajęcia dodatkowe dla dzieci. Podnoszą również swoje kompetencje wychowawcze i poszukują rozwiązań trudnych sytuacji. W czasie realizacji wsparcia w ramach RPW stwierdzono polepszenie relacji interpersonalnych oraz współpracy w zespole. Grono udoskonaliło swój warsztat pracy także o nowe metody, trenując techniki szybkiego i efektywnego uczenia się. Rekomendacje: · kontynuacja działań ukierunkowanych na wysoki poziom pracy opiekuńczo-wychowawczej · rozwijanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wspierającej wychowawców klasowych · planowanie działań kształtujących pozytywny system wartości oraz właściwe postawy uczniowskie, · ścisła współpraca całej społeczności szkolnej i środowiska lokalnego w celu zapewnienia bezpieczeństwa w szkole · kontynuowanie wymiany dobrych praktyk w ramach sieci współpracy |