Szkoła Podstawowa w Tyńcu Małym

SORE Sabina Żuchelkowska
Rok szkolny 2013/2014
Temat I RPW Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich
Potrzeby nauczycieli W trakcie spotkania i wywiadu z Panią Dyrektor SP w Tyńcu Małym wyłoniły się sugestie co do aktualnych potrzeb placówki. Rozmowa ta wskazała SORE słabe i mocne strony szkoły i ukierunkowała diagnozę, która wskazała na potrzebę doskonalenia zespołowego współdziałania nauczycieli. Rozmowa z Panią Dyrektor wskazała również na fakt, iż nauczyciele tej placówki wykazują brak wymiany doświadczeń oraz poszanowania etyki zawodowej. Ponadto dominuje indywidualizm i niechęć w podejmowaniu pracy zespołowej przy osiąganiu różnych celów szkoły. Diagnoza ujmuje również potrzebę doskonalenia procesu komunikacji w zespole oraz jego integrację. Wynik wstępnej diagnozy został przedstawiony
i przedyskutowany w gronie nauczycieli w trakcie rady pedagogicznej, poddany ankiecie, a następnie pogłębiony tematycznie w trakcie warsztatu diagnostyczno – rozwojowego.
Cel ogólny Wzmocnienie modelu pracy rady pedagogicznej opartego na pracy zespołów nauczycielskich
Cele szczegółowe ·       Rozwinięcie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej (m.in. umiejętności komunikacyjnych, udzielanie
i przyjmowanie informacji zwrotnej),

·       Kształtowanie pozytywnych relacji wśród pracowników (budowanie zespołu), integracja pracowników,

·       Inicjowanie i wspieranie działań opartych na wymianie doświadczeń,

·       Umocnienie znaczenia etyki zawodowej wśród nauczycieli,

·       Poszerzenie umiejętności nauczycieli w obszarze zespołowego planowania działań (określania ról członków zespołu, podziału zadań, równego stopnia zaangażowania, umiejętność organizacji i monitorowania pracy zespołu, praca metodą projektu),

·       Przyjęcie modelu współpracy nauczycieli w zespołach jako wzoru dla zespołów uczniowskich

Działania: ·       21 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,

·       przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW,

·       zrealizowano 8 warsztatów dla 2 grup (15h /grupę),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla nauczycieli z każdej grupy i dyrektora,

·       zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, nakreślacze, pendrive),

·       zapewniono przerwę kawową,

·       pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h,

ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu), opracowano sprawozdanie z RPW.

Efekty wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,

zrealizowany cel główny i cele szczegółowe,

wzrosła współpraca nauczycieli i ich odpowiedzialność za koordynowanie wspólnych działań,

w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15h warsztatów/grupę i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym/grupę.

Rekomendacje Nauczyciele w SP w Tyńcu Małym tworzą zgrany zespół, z którym pracowało się bardzo efektywnie. Zespół aktywnie uczestniczył w przygotowanych ćwiczeniach i zadaniach, chętnie prezentował swoją pracę
na forum. Aktywne słuchanie i zaangażowanie to główne cechy zespołu nauczycieli w SP w Tyńcu Małym. Po dogłębnej analizie wniosków z pracy zrealizowanej w pierwszym etapie doskonalenia, zauważalna jest dalsza potrzeba wspomagania procesowego rozwoju szkoły oraz uczestnictwa nauczycieli w warsztatach
i szkoleniach w zakresie nowej oferty doskonalenia.

 

Wskazanym wydaje się:

·       dalsze wzmacnianie modelu rady pedagogicznej opartego na pracy zespołów nauczycielskich,

·       wspieranie działań rozwojowych, wspólnych konsultacjach i wymianie doświadczeń,

·       doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.

Rekomendacje:

·       motywacja zespołu do wdrażania planowanych zmian

·       umacnianie pewności siebie, satysfakcji z prowadzenia zajęć (co w szerszej perspektywie stanowi czynnik

·       przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu),

·       wzmacnianie potrzeby współpracy między nauczycielami,

·       promowanie refleksyjnego myślenia na temat własnego rozwoju i efektów doskonalenia się.

 

 

SORE Sabina Żuchelkowska
Rok szkolny 2014/2015
Temat II RPW Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła
Potrzeby nauczycieli Na podstawie rozmowy z Panią Dyrektor SP w Tyńcu Małym, spotkania z radą pedagogiczną, warsztatu diagnostyczno-rozwojowego, angażującego wszystkich członków rady pedagogicznej, sformułowano potrzeby i wyłoniono obszar rozwojowy szkoły. Zarówno dyrekcja, jak i grono pedagogiczne uznało, iż wskazanym obszarem doskonalenia na rok szkolny 2014/2015 powinna być rola i praca wychowawców klas. Nauczyciele w dalszym ciągu oczekują wsparcia w ich pracy zespołowej, tym razem rozwiniętego o pracę w zespołach wychowawczych. Ponadto zasygnalizowano potrzebę doskonalenia w zakresie metod pracy z grupą klasową
oraz zwiększenia kompetencji komunikacyjnych nauczycieli
Cel ogólny Zbudowanie kompleksowego wsparcia dla wychowawców w celu wzmocnienia ich warsztatu pracy, sprawnej komunikacji wychowawców z uczniami i rodzicami.
Cele szczegółowe ·       Zwiększenie świadomości nauczycieli dotyczącej roli wychowawcy klasy,

·       Zapoznanie nauczycieli z metodami rozpoznawania potrzeb wychowawczych uczniów, zaburzeń funkcjonowania społecznego i emocjonalnego,

·       Nabycie przez nauczycieli umiejętności budowania autorytetu wśród uczniów, sprawnego rozwiązywania konfliktów klasowych, eliminacji agresji fizycznej i słownej wśród wychowanków,

·       Wzrost kompetencji w zakresie praktycznego wykorzystania zaleceń specjalistów dotyczących ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, stosowania metod socjoterapeutycznych w pracy wychowawczej,

·       Poszerzenie wiedzy nauczycieli z zakresu metod motywujących uczniów do nauki,

·       Wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie innowacyjnych metod nauczania,

·       Poznanie i umiejętność odpowiedniego doboru mnemotechnik do grup wiekowych,

·       Zwiększenie kompetencji komunikacyjnych wychowawców w relacjach z uczniami i rodzicami,

·       Wypracowanie przez nauczycieli systemu współpracy w zespole nauczycieli – wychowawców klas oraz opracowanie przydatnych dokumentów,

·       Sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej zestawu norm/zasad szkolnych, procedur interwencji wychowawczych, katalogu nagród i konsekwencji.

Działania ·       25 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,

·       przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW,

·       zrealizowano 8 warsztatów dla 2 grup (15h /grupę),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h
dla nauczycieli z każdej grupy i dyrektora,

·       zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive),

·       zapewniono przerwę kawową,

·       pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h,

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu),

·       opracowano sprawozdanie z RPW.

Efekty ·       w szkole umocniła się współpraca grona pedagogicznego, dyrekcji i specjalistów na rzecz wspierania wychowawców klasowych w rozwiązywaniu problemów,

·       przestrzega się wypracowanych zasad postępowania,

·       stosuje się poznane mnemotechniki w pracy z dziećmi,

·       uczniowie polepszyli komunikację między sobą i z nauczycielami,

·       rodzice częściej angażują się w życie szkoły

Rekomendacje ·       Grono pedagogiczne SP w Tyńcu Małym to ambitny zespół, który do swojej pracy podchodzi z pasją
i zaangażowaniem. Nauczyciele zdobywają chęć do dalszego rozwoju, umacniają współpracę z rodzicami oraz prowadzą atrakcyjne zajęcia dodatkowe dla dzieci. Podnoszą również swoje kompetencje wychowawcze i poszukują rozwiązań trudnych sytuacji. W czasie realizacji wsparcia w ramach RPW stwierdzono polepszenie relacji interpersonalnych oraz współpracy w zespole. Grono udoskonaliło swój warsztat pracy także o nowe metody, trenując techniki szybkiego i efektywnego uczenia się.

Rekomendacje:

·       kontynuacja działań ukierunkowanych na wysoki poziom pracy opiekuńczo-wychowawczej

·       rozwijanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wspierającej wychowawców klasowych

·       planowanie działań kształtujących pozytywny system wartości oraz właściwe postawy uczniowskie,

·       ścisła współpraca całej społeczności szkolnej i środowiska lokalnego w celu zapewnienia bezpieczeństwa w szkole

·       kontynuowanie wymiany dobrych praktyk w ramach sieci współpracy

 

 

Category: Bez kategorii
Comments are disabled