SORE | Przemysław Żarnecki |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki |
Potrzeby nauczycieli | · Zasygnalizowana została potrzeba z jednej strony rozwoju samych nauczycieli, poprzez zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie technik nauczania oraz metod aktywizujących.
· Ważnym aspektem stały się również takie obszary jak uzupełnienie kompetencji n-li oraz uczniów w zakresie technik uczenia się i zapamiętywania, sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów do pracy oraz technik uczenia się; wypracowanie katalogu metod motywujących; doskonalenie przez n-li umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. |
Cel ogólny | · Zwiększenie efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki |
Cele szczegółowe | · poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie technik nauczania oraz metod aktywizujących,
· zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik uczenia się i zapamiętywania, · sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania, · doskonalenie przez nauczycieli umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, · doskonalenie umiejętności pracy zespołowej przez nauczycieli i uczniów. |
Działania | · liczba nauczycieli objętych RPW: 8 + 1(DYREKTOR)
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE (15h) · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki (20 nauczycieli odbyło 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym). · warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowane były zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych. |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian,
· dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy. |
SORE | Iwona Hęćka |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną? |
Potrzeby nauczycieli | · Zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie prowadzenia ewaluacji wewnętrznej.
· Nauczyciele mieli nadzieję, że poszerzona wiedza i umiejętności związane z prowadzeniem ewaluacji wewnętrznej pozwolą im na większe zaangażowanie w diagnozowanie potrzeb szkoły i planowanie jej rozwoju. Lepsze prowadzenie ewaluacji wewnętrznej umożliwiłoby doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli i osiąganie większych sukcesów uczniom, a co za tym idzie, przekładałoby się na podniesienie jakości pracy szkoły. |
Cel ogólny | · Zaangażowanie/zwiększenie zaangażowania nauczycieli w diagnozowanie potrzeb szkoły i planowanie jej rozwoju. |
Cele szczegółowe | · nabycie/zweryfikowanie przez nauczycieli wiedzy na temat ewaluacji,
· poznanie przez nauczycieli metod, narzędzi i procedur wykorzystywanych w tworzeniu projektu ewaluacyjnego, · nabycie umiejętności zbudowania projektu ewaluacyjnego · ćwiczenie umiejętności przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej w szkole, |
Działania | · liczba nauczycieli objętych RPW: 8 osób + dyrektor
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE (15h) · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem, · nowo poznane narzędzia ewaluacyjne zostały przez nauczycieli uwzględnione w planowanym procesie ewaluacji wewnętrznej na rok 2015/16. |
Rekomendacje | · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy nauczycieli i dobrej komunikacji (wymiana informacji),
· włączyć badania w działaniu, ewaluację w zakresach zdiagnozowanych problemów w stałą i systematyczną praktykę w pracy nauczycieli, · dalsze kształtowanie postawy otwartości i gotowości na zmiany związane z organizacją pracy w klasie i w szkole, · rozwijanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy i możliwościach rozwoju w tym zakresie. |