Szkoła Podstawowa w Wilczkowie

SORE Sabina Żuchelkowska
Rok szkolny 2013/2014
Temat I RPW Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną?
Potrzeby nauczycieli W trakcie diagnozy stanu wyjściowego sytuacji w Szkole Podstawowej w Wilczkowie, obejmującej spotkanie i wywiad z dyrektorem szkoły oraz radą pedagogiczną, ankietę skierowaną do wszystkich nauczycieli uczestniczących w projekcie, warsztat rozwojowy, analizę wewnętrznej dokumentacji szkolnej, wyłoniono obszar doskonalenia. W szkole zdiagnozowano potrzebę zwiększenia kompetencji nauczycieli w obszarze tworzenia projektów ewaluacyjnych
oraz prowadzenia ewaluacji wewnętrznej
Cel ogólny Zwiększenie kompetencji nauczycieli w diagnozowaniu potrzeb szkoły i planowaniu jej rozwoju
Cele szczegółowe ·       Nabycie przez nauczycieli wiedzy na temat ewaluacji, form, w jakich realizowana jest w edukacji,

·       Poznanie przez nauczycieli metod, narzędzi i procedur wykorzystywanych w tworzeniu projektu ewaluacyjnego,

·       Pomoc w określeniu obszarów ewaluacji, doborze odpowiednich narzędzi,

·       Udzielenie wsparcia zespołom do spraw ewaluacji w zakresie opracowania narzędzi badawczych, opracowania
i interpretacji zebranych danych, opracowania raportu, sformułowania wniosków i rekomendacji,

·       Nabycie umiejętności zbudowania projektu ewaluacyjnego i wykorzystania wyników w procesie rozwoju szkoły
z perspektywą poprawy jakości nauczania,

·       Ćwiczenie umiejętności przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej,

·       Efektywne wykorzystanie przez szkołę posiadanych zasobów kadrowych i bazowych,

·       Aktywne uczestnictwo wszystkich nauczycieli (pracowników) w procesie rozwoju szkoły,

·       Określenie mocnych i słabych stron szkoły, wskazywanie (rozpoznawanie) rozwiązań najskuteczniejszych
i wykorzystywanie do budowania „zestawu dobrych praktyk”.

Działania ·       11 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,

·       przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW,

·       zrealizowano warsztaty grupowe: 3 spotkania po 5 h (razem 15h),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla nauczycieli i dyrektora,

·       zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive),

·       zapewniono przerwę kawową,

·       pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h,

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu),

·       opracowano sprawozdanie z RPW.

Efekty ·       zrealizowany cel główny i cele szczegółowe,

·       nauczyciele zdobytą wiedzę na temat ewaluacji wykorzystują w praktyce – przeprowadzono ewaluację wybranych obszarów działania szkoły,

·       nauczyciele chętniej angażują się w pracę zespołów do spraw ewaluacji,

·       w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym.

Rekomendacje ·       Nauczyciele SP w Wilczkowie prezentują postawy o wysokiej aktywności, chcą być wykonawcami oraz są inicjatorami działań. Dominują zachowania polegające na angażowaniu się w pracę. Zespół nauczycielski stanowi zgrany, dobrze funkcjonujący zespół. Po dogłębnej analizie wniosków z pracy zrealizowanej
w pierwszym etapie doskonalenia, zauważalna była dalsza potrzeba wspomagania procesowego rozwoju szkoły oraz uczestnictwa nauczycieli w warsztatach i szkoleniach w zakresie nowej oferty doskonalenia.

Rekomendacje:

·       Grupę należy motywować do rozwijania indywidualnych cech kreatywności i przedsiębiorczości oraz pracy w zespołach zadaniowych. Nauczycieli należy też wspierać w całościowym widzeniu procesów zachodzących w szkole oraz rozwijaniu umiejętności widzenia własnych ról (miejsca, zadań) w kreowaniu akceptowanej przez wszystkich wizji szkoły. Wydaje się słuszne rozwijanie także kompetencji nauczycieli w aspekcie zmian zachodzących we współczesnym świecie i zmian oraz zagrożeń, które dotyczą   ich wychowanków oraz ich ewaluacji w kontekście pracy szkoły. Ponadto nauczyciele oczekują ustawicznego wparcia i akceptacji proponowanych przez nich rozwiązań. Warto wskazywać, że prawdziwe uczenie się odbywa się przez refleksję i wspólne rozwiązywania problemów (ze wszystkimi podmiotami edukacji).

 

 

SORE Sabina Żuchelkowska
Rok szkolny 2014/2015
Temat II RPW Ocenianie kształtujące
Potrzeby nauczycieli W trakcie spotkania i wywiadu z Panią Dyrektor SP w Wilczkowie wyłoniły się sugestie co do aktualnych potrzeb placówki. Rozmowa ta wskazała aktualne potrzeby szkoły i ukierunkowała diagnozę. Wynik wstępnej diagnozy został przedyskutowany w trakcie rady pedagogicznej, a następnie pogłębiony tematycznie w trakcie warsztatu diagnostyczno- rozwojowego. Grono nauczycielskie wspólnie rozważyło i przeanalizowało potrzebę doskonalenia w zakresie oceniania kształtującego jako kierunek zmiany na rok szkolny 2014/2015. Ponadto zwrócono uwagę na konieczność innowacji, stosowania nowoczesnych technik uczenia się i metod motywujących do nauki
Cel ogólny Wprowadzenie w szkole systemu oceniania kształtującego w celu zwiększenia motywacji uczniów i ich odpowiedzialności za proces uczenia się
Cele szczegółowe ·       Zapoznanie się z ideą i zasadami oceniania kształtującego,

·       Zdobycie przez nauczycieli wiedzy na temat metod oceniania kształtującego,

·       Opracowanie metod oceniania kształtującego dla wszystkich poziomów nauczania i wszystkich przedmiotów
oraz systematyczne stosowanie tych metod,

·       Wzrost kompetencji grona w zakresie stosowania informacji zwrotnej w ocenianiu i komunikacji z rodzicami,

·       Nabycie informacji na temat koncepcji EWD i związanych z nią możliwych działań wpływających na udoskonalanie pracy szkoły,

·       Poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie nowatorskich metod nauczania w celu zwiększenia różnorodności prowadzonych zajęć,

·       Wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania i technik uczenia się zwiększających rozwój osobisty uczniów oraz umiejętność praktycznego wykorzystania poznanej wiedzy,

·       Umiejętność analizowania skuteczności wdrażanych metod przez nauczycieli.

Działania ·       10 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,

·       przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW,

·       zrealizowano 4 warsztaty grupowe (w sumie 15h dydaktycznych) oraz 12 h konsultacji indywidualnych z ekspertem zewnętrznym dla nauczycieli i dyrektora,

·       zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive),

·       zapewniono przerwę kawową,

·       pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h,

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu),

·       opracowano sprawozdanie z RPW.

Efekty ·       w szkole wprowadzany jest system oceniania kształtującego na wszystkich przedmiotach,

·       uczniowie chętniej angażują się w proces uczenia się, są bardziej aktywni,

·       rodzice zostali zapoznani z nowym systemem oceniania i na bieżąco są informowani o efektach,

·       grono pedagogiczne, wraz z dyrekcją, współpracuje zespołowo przy pojawiających się trudnościach, w szkole stosuje się wypracowane procedury.

Rekomendacje ·       Od początku współpracy z dyrekcją i gronem placówki obserwowano ogromne zaangażowanie
w podejmowany trud szkolenia, a następnie wdrażania wprowadzanych zmian. Nauczyciele wraz z dyrekcją w sposób świadomy i odpowiedzialny wyłonili obszar wspomagania, a następnie konsekwentnie uczestniczyli w warsztatach oraz konsultacjach z ekspertem z danej dziedziny. Należy podkreślić przy tym zespołową pracę nauczycieli, wzmacnianą przez dyrekcję, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawodowym oraz dbałość o profesjonalną komunikację. Grono pedagogiczne SP w Wilczkowie jest otwarte na proponowane formy współpracy i świadome, iż podnosząc jakość swojej pracy, wspierają pracę szkoły. Nauczyciele korzystają z okazji do uatrakcyjnienia procesu edukacji i wychowania uczniów. Chętnie podnoszą swoje umiejętności, aby przyczynić się do rozwoju miejsca pracy, z którym głęboko się utożsamiają i dbają o przyjazną atmosferę w szkole. Grono szkoły, po wprowadzeniu drugiej oferty wspomagania, przekonało się, że ocenianie kształtujące jest właściwe na każdym etapie kształcenia
i korzystne dla każdego ucznia, niezależnie od poziomu osiągnięć.

Rekomendacje:

·       trwałe stosowanie metod oceniania kształtującego na wszystkich poziomach nauczania,

·       systematyczne analizowanie danych dotyczących skuteczności wprowadzanych metod,
celem formułowania wniosków, służących podniesieniu efektywności uczenia i jakości pracy szkoły,

·       rozwijanie komunikacji z rodzicami uczniów,

·       wypracowanie oraz wdrażanie metod i technik motywowania uczniów i pobudzania ich aktywności,

·       doskonalenie wprowadzanych rozwiązań.

 

 

Category: Bez kategorii
Comments are disabled