SORE | Sabina Żuchelkowska |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną? |
Potrzeby nauczycieli | W trakcie diagnozy stanu wyjściowego sytuacji w Szkole Podstawowej w Wilczkowie, obejmującej spotkanie i wywiad z dyrektorem szkoły oraz radą pedagogiczną, ankietę skierowaną do wszystkich nauczycieli uczestniczących w projekcie, warsztat rozwojowy, analizę wewnętrznej dokumentacji szkolnej, wyłoniono obszar doskonalenia. W szkole zdiagnozowano potrzebę zwiększenia kompetencji nauczycieli w obszarze tworzenia projektów ewaluacyjnych oraz prowadzenia ewaluacji wewnętrznej |
Cel ogólny | Zwiększenie kompetencji nauczycieli w diagnozowaniu potrzeb szkoły i planowaniu jej rozwoju |
Cele szczegółowe | · Nabycie przez nauczycieli wiedzy na temat ewaluacji, form, w jakich realizowana jest w edukacji,
· Poznanie przez nauczycieli metod, narzędzi i procedur wykorzystywanych w tworzeniu projektu ewaluacyjnego, · Pomoc w określeniu obszarów ewaluacji, doborze odpowiednich narzędzi, · Udzielenie wsparcia zespołom do spraw ewaluacji w zakresie opracowania narzędzi badawczych, opracowania · Nabycie umiejętności zbudowania projektu ewaluacyjnego i wykorzystania wyników w procesie rozwoju szkoły · Ćwiczenie umiejętności przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej, · Efektywne wykorzystanie przez szkołę posiadanych zasobów kadrowych i bazowych, · Aktywne uczestnictwo wszystkich nauczycieli (pracowników) w procesie rozwoju szkoły, · Określenie mocnych i słabych stron szkoły, wskazywanie (rozpoznawanie) rozwiązań najskuteczniejszych |
Działania | · 11 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,
· przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW, · zrealizowano warsztaty grupowe: 3 spotkania po 5 h (razem 15h),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla nauczycieli i dyrektora, · zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive), · zapewniono przerwę kawową, · pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h, · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu), · opracowano sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · zrealizowany cel główny i cele szczegółowe,
· nauczyciele zdobytą wiedzę na temat ewaluacji wykorzystują w praktyce – przeprowadzono ewaluację wybranych obszarów działania szkoły, · nauczyciele chętniej angażują się w pracę zespołów do spraw ewaluacji, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym. |
Rekomendacje | · Nauczyciele SP w Wilczkowie prezentują postawy o wysokiej aktywności, chcą być wykonawcami oraz są inicjatorami działań. Dominują zachowania polegające na angażowaniu się w pracę. Zespół nauczycielski stanowi zgrany, dobrze funkcjonujący zespół. Po dogłębnej analizie wniosków z pracy zrealizowanej w pierwszym etapie doskonalenia, zauważalna była dalsza potrzeba wspomagania procesowego rozwoju szkoły oraz uczestnictwa nauczycieli w warsztatach i szkoleniach w zakresie nowej oferty doskonalenia. Rekomendacje: · Grupę należy motywować do rozwijania indywidualnych cech kreatywności i przedsiębiorczości oraz pracy w zespołach zadaniowych. Nauczycieli należy też wspierać w całościowym widzeniu procesów zachodzących w szkole oraz rozwijaniu umiejętności widzenia własnych ról (miejsca, zadań) w kreowaniu akceptowanej przez wszystkich wizji szkoły. Wydaje się słuszne rozwijanie także kompetencji nauczycieli w aspekcie zmian zachodzących we współczesnym świecie i zmian oraz zagrożeń, które dotyczą ich wychowanków oraz ich ewaluacji w kontekście pracy szkoły. Ponadto nauczyciele oczekują ustawicznego wparcia i akceptacji proponowanych przez nich rozwiązań. Warto wskazywać, że prawdziwe uczenie się odbywa się przez refleksję i wspólne rozwiązywania problemów (ze wszystkimi podmiotami edukacji). |
SORE | Sabina Żuchelkowska |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Ocenianie kształtujące |
Potrzeby nauczycieli | W trakcie spotkania i wywiadu z Panią Dyrektor SP w Wilczkowie wyłoniły się sugestie co do aktualnych potrzeb placówki. Rozmowa ta wskazała aktualne potrzeby szkoły i ukierunkowała diagnozę. Wynik wstępnej diagnozy został przedyskutowany w trakcie rady pedagogicznej, a następnie pogłębiony tematycznie w trakcie warsztatu diagnostyczno- rozwojowego. Grono nauczycielskie wspólnie rozważyło i przeanalizowało potrzebę doskonalenia w zakresie oceniania kształtującego jako kierunek zmiany na rok szkolny 2014/2015. Ponadto zwrócono uwagę na konieczność innowacji, stosowania nowoczesnych technik uczenia się i metod motywujących do nauki |
Cel ogólny | Wprowadzenie w szkole systemu oceniania kształtującego w celu zwiększenia motywacji uczniów i ich odpowiedzialności za proces uczenia się |
Cele szczegółowe | · Zapoznanie się z ideą i zasadami oceniania kształtującego,
· Zdobycie przez nauczycieli wiedzy na temat metod oceniania kształtującego, · Opracowanie metod oceniania kształtującego dla wszystkich poziomów nauczania i wszystkich przedmiotów · Wzrost kompetencji grona w zakresie stosowania informacji zwrotnej w ocenianiu i komunikacji z rodzicami, · Nabycie informacji na temat koncepcji EWD i związanych z nią możliwych działań wpływających na udoskonalanie pracy szkoły, · Poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie nowatorskich metod nauczania w celu zwiększenia różnorodności prowadzonych zajęć, · Wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania i technik uczenia się zwiększających rozwój osobisty uczniów oraz umiejętność praktycznego wykorzystania poznanej wiedzy, · Umiejętność analizowania skuteczności wdrażanych metod przez nauczycieli. |
Działania | · 10 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,
· przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW, · zrealizowano 4 warsztaty grupowe (w sumie 15h dydaktycznych) oraz 12 h konsultacji indywidualnych z ekspertem zewnętrznym dla nauczycieli i dyrektora, · zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive), · zapewniono przerwę kawową, · pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h, · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu), · opracowano sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · w szkole wprowadzany jest system oceniania kształtującego na wszystkich przedmiotach,
· uczniowie chętniej angażują się w proces uczenia się, są bardziej aktywni, · rodzice zostali zapoznani z nowym systemem oceniania i na bieżąco są informowani o efektach, · grono pedagogiczne, wraz z dyrekcją, współpracuje zespołowo przy pojawiających się trudnościach, w szkole stosuje się wypracowane procedury. |
Rekomendacje | · Od początku współpracy z dyrekcją i gronem placówki obserwowano ogromne zaangażowanie w podejmowany trud szkolenia, a następnie wdrażania wprowadzanych zmian. Nauczyciele wraz z dyrekcją w sposób świadomy i odpowiedzialny wyłonili obszar wspomagania, a następnie konsekwentnie uczestniczyli w warsztatach oraz konsultacjach z ekspertem z danej dziedziny. Należy podkreślić przy tym zespołową pracę nauczycieli, wzmacnianą przez dyrekcję, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawodowym oraz dbałość o profesjonalną komunikację. Grono pedagogiczne SP w Wilczkowie jest otwarte na proponowane formy współpracy i świadome, iż podnosząc jakość swojej pracy, wspierają pracę szkoły. Nauczyciele korzystają z okazji do uatrakcyjnienia procesu edukacji i wychowania uczniów. Chętnie podnoszą swoje umiejętności, aby przyczynić się do rozwoju miejsca pracy, z którym głęboko się utożsamiają i dbają o przyjazną atmosferę w szkole. Grono szkoły, po wprowadzeniu drugiej oferty wspomagania, przekonało się, że ocenianie kształtujące jest właściwe na każdym etapie kształcenia i korzystne dla każdego ucznia, niezależnie od poziomu osiągnięć. Rekomendacje: · trwałe stosowanie metod oceniania kształtującego na wszystkich poziomach nauczania, · systematyczne analizowanie danych dotyczących skuteczności wprowadzanych metod, · rozwijanie komunikacji z rodzicami uczniów, · wypracowanie oraz wdrażanie metod i technik motywowania uczniów i pobudzania ich aktywności, · doskonalenie wprowadzanych rozwiązań. |