Szkoła Podstawowa w Żernikach Wrocławskich

SORE Sabina Żuchelkowska
Rok szkolny 2013/2014
Temat I RPW Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Potrzeby nauczycieli W ramach przeprowadzonej diagnozy w szkole, angażującej dyrekcję oraz radę pedagogiczną, określono obszar rozwojowy, a następnie sformułowano szczegółowe cele podczas warsztatu diagnostyczno-rozwojowego. W trakcie spotkań SORE
z Panią Dyrektor oraz nauczycielami wyłonił się temat pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Grono pedagogiczne tej placówki dostrzega potrzebę zwiększenia kompetencji w obszarze pracy z dziećmi z zespołem Aspergera i afazją. Nie wszyscy nauczyciele i wychowawcy są wyposażeni w wiedzę i umiejętności pracy z uczniami z upośledzeniem w stopniu lekkim, czy z dziećmi niedowidzącymi i niedosłyszącymi. W szkole zdiagnozowano także problemy z obszaru planowania pracy, metod motywujących do nauki uczniów o specjalnych potrzebach, a także sposobów ich oceniania.
Cel ogólny Dopasowanie i wdrożenie efektywnego systemu pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczącymi się w szkole ogólnodostępnej.
Cele szczegółowe ·       Zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie analizowania indywidualnych potrzeb ucznia,

·       Poznanie nowatorskich metod i form pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

·       Doskonalenie umiejętności zespołowego planowania pracy z uczniem o specjalnych potrzebach,

·       Zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
w licznym zespole klasowym,

·       Poznanie możliwości prawnych nauczycieli w zakresie specyficznych potrzeb ucznia oraz możliwości bieżącego wsparcia z zewnątrz w sytuacjach wyjątkowych,

·       Wzrost kompetencji nauczycieli w sposobach motywowania, metod pracy i oceniania uczniów z zespołem Aspergera, afazją, upośledzeniem w stopniu lekkim, dysleksją,

·       Zdobycie i poszerzenie wiedzy w zakresie pracy z dziećmi niedowidzącymi i niedosłyszącymi, dysfunkcją ruchową,

·       Doskonalenie integracji ucznia o specjalnych potrzebach z zespołem klasowym, nauki akceptacji zachowań oraz współpracy z rodzicami.

Działania ·       35 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,

·       przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW,

·       zrealizowano 6 warsztatów dla 2 grup (15h /grupę),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h
dla nauczycieli z każdej grupy i dyrektora,

·       zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive),

·       zapewniono przerwę kawową,

·       pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h,

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu),

·       opracowano sprawozdanie z RPW.

Efekty ·       wnikliwa i trafna diagnoza,

·       zrealizowany cel główny i cele szczegółowe,

·       grono pedagogiczne potrafi rozpoznawać i pracować z dziećmi z dysfunkcjami,

·       nauczyciele poszerzyli wiedzę na temat metod pracy z uczniami sprawiającymi trudności,

·       w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15h warsztatów/grupę i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym/grupę.

Rekomendacje Grono pedagogiczne SP w Żernikach Wrocławskich to zespół zaangażowany, do poruszanej problematyki podchodzi twórczo, z otwartością na prezentowane treści. Nauczyciele w formie warsztatowej wykazali się dużą aktywnością i gotowością do poszukiwania rozwiązań, które będą służyły wszystkim stronom zaangażowanym w życie szkoły: uczniom, rodzicom i gronu pedagogicznemu. Nauczyciele wyrażali szczególne zainteresowanie następującymi zagadnieniami: wzmacnianie i praca z uczniem z orzeczeniem poradni, z przejawiającymi się zaburzeniami zachowania, z agresją, nadmiernym wycofaniem,
z niepełnosprawnościami, sposobami angażowania rodzica w wysiłek edukacyjny dziecka. Pojawiły się również oczekiwania dotyczące analizy konkretnych przypadków, asertywności w kontakcie z rodzicami, oraz radzenie sobie z manipulacją, które mogłyby być zagadnieniami wartymi rozwinięcia w przyszłości.

·       Sugestie do dalszej pracy: wzmacnianie zaangażowania nauczycieli w zakresie szczegółowego postepowania z uczniami z daną niepełnosprawnością oraz w zakresie efektywnej komunikacji z rodzicami.

Rekomendacje:

·        pogłębianie problematyki ww. zagadnień, połączony jednocześnie ze wzmacnianiem i rozwojem potencjału zespołu nauczycielskiego, który jest olbrzymim zasobem tej konkretnej szkoły,

·       dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji.

 

 

 

 

Rok szkolny 2014/2015
SORE Sabina Żuchelkowska
Temat II RPW Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki
Potrzeby nauczycieli Podczas spotkania z Panią Dyrektor SP w Żernikach Wrocławskich, w wyniku zadawanych pytań otwartych oraz analizy dokumentacji szkolnej, zarysowano aktualne potrzeby rozwojowe placówki. Następnie wypowiedziała się na ten temat rada pedagogiczna.
Po burzliwej dyskusji, grono pedagogiczne podjęło decyzję i wybrało obszar do rozwoju na rok szkolny 2014/2015. Wzrost kompetencji w zakresie stosowania nowych metod motywujących do nauki zostało zaplanowane w potrzebach w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz w planie doskonalenia zawodowego nauczycieli. W trakcie pogłębionej diagnozy wyłoniono potrzebę ciągłego zwiększania atrakcyjności warsztatu pracy nauczycieli także w celu osiągania satysfakcji zawodowej. U części grona stanowi to jedną z form zapobiegających wypaleniu zawodowemu.   Diagnoza wykazała również problem z zaangażowaniem uczniów, stąd dążenie do osiągnięcia większej efektywności w realizacji celów dydaktycznych. Ponadto zauważono konieczność innowacji w kształtowaniu pozytywnego nastawienia uczniów do nauki.
Cel ogólny Wzrost efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie nauczania i uczenia się oraz metod motywujących do nauki.

 

Cele szczegółowe ·       Poznanie różnych metod i technik dostosowanych do nauczania w celu zwiększenia motywacji i aktywacji uczniów,

·       Nabycie przez nauczycieli umiejętności odpowiedniego doboru metod i technik do potrzeb uczniów,

·       Poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie innowacyjnych metod nauczania,

·       Kształtowanie pozytywnego nastawienia do nauki w myśl zasady: „Nauka może być łatwa i przyjemna” – poznanie metod
i technik ułatwiających zdolność przyswajania wiedzy,

·       Doskonalenie przez grono stosowania różnych metod i technik w celu zwiększenia atrakcyjności wykonywanej pracy, osiągnięcia satysfakcji zawodowej,

·       Wzrost kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie skutecznych technik uczenia się i zapamiętywania dużej ilości informacji,

·       Rozwijanie przez nauczycieli umiejętności pracy zespołowej w stosowaniu aktywizujących metod pracy na zajęciach dodatkowych,

·       Zwiększenie umiejętności motywowania do nauki uczniów klas młodszych, zastosowania metody projektu,

·       Sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania i technik uczenia się zwiększających rozwój osobisty uczniów.

Działania ·       40 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,

·       przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW,

·       zrealizowano 8 warsztatów dla 2 grup (15h /grupę),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla nauczycieli z każdej grupy i dyrektora,

·       zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive),

·       zapewniono przerwę kawową,

·       pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h,

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu),

·       opracowano sprawozdanie z RPW.

Efekty ·       w szkole został poszerzony katalog metod aktywizujących uczniów do nauki,

·       nauczyciele poznali model kompetencji, platformę   TED oraz zarys metody harcerskiej,

·       uczniowie uzyskują coraz wyższe wyniki w nauce (najwyższy wynik sprawdzianu szóstoklasistów),

·       nauczyciele stosują poznane gry (m.in. praca z grami symulacyjnymi) i zabawy integrujące grupę.

Rekomendacje ·       Nauczyciele SP w Żernikach Wrocławskich stanowią liczną grupę, zróżnicowaną pod względem wiekowym. Grono pedagogiczne wraz z dyrekcją wykazuje wiele inicjatyw i pomysłów, które sukcesywnie wprowadzane są w życie szkoły, promując ją przy tym na terenie gminy i powiatu. Uczniowie uzyskują wysokie wyniki nauczania, o czym świadczą m.in. wyniki sprawdzianu szóstoklasistów oraz najwyższy stanin w krajowym rozkładzie staninowym średnich wyników. Kompetentne osoby, związane z tą placówką, chętnie poszerzają swoje wiadomości i umiejętności. Zdecydowana większość nauczycieli preferuje aktywne formy warsztatowe. Od początku realizacji RPW grono było nastawione na praktyczne aspekty wyłonionego obszaru wsparcia. Dlatego też na sesjach warsztatowych oczekiwano głównie konkretnych przykładów do wykorzystania w pracy z dziećmi. W czasie realizacji RPW zauważono, że jedną z barier
dla wspierania pracy szkoły może być nadmierne obciążenie nauczycieli, uczestniczących w danym roku szkolnym w zbyt dużej ilości szkoleń. W dłuższym czasie może prowadzić to do spadku motywacji
i zniechęcenia danych osób jakimkolwiek wsparciem.

Rekomendacje:

·       wspomaganie powinno być zaplanowane tak, aby ograniczyć ryzyko nadmiernej koncentracji działa

·       dalsze działania w rozwijaniu kompetencji zawodowych nauczycieli, zgodne z potrzebami uczniów,

·       wprowadzanie na zajęciach szkolnych nowych metod aktywizujących uczniów,

·       dbanie o partnerską i aktywną współpracę z rodzicami,

·       zapobieganie wypaleniu zawodowemu, niezależnie od stażu pracy.

 

 

Category: Bez kategorii
Comments are disabled