Przedszkole Samorządowe w Kobierzycach
SORE | Anna Rajewska |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich |
Potrzeby nauczycieli | Nauczycielki widzą potrzebę doskonalenia w obszarze organizacji zespołów nauczycielskich. Zauważają, że dotychczasowa praca w zespołach nie zawsze kończy się sukcesem, jest nieefektywna. Podczas realizowania zadań w ramach zespołów nauczycielki napotykają na różnorodne trudności. W ich ocenie brakuje konsekwencji w działaniu zespołów oraz współpracy między jego członkami. Zdarza się, że odpowiedzialność za wykonanie zadania spada na przewodniczącego zespołu, co może wynikać z nieumiejętnego zarządzania i nieodpowiedniej organizacji pracy w zespole. Pojawia się problem braku spójności pracy wychowawczej nauczycieli. Nauczycielki zwracają uwagę na konieczność spójnego postępowania wobec dziecka o specjalnych potrzebach. |
Cel ogólny | Zwiększenie efektywności pracy zespołów nauczycielskich |
Cele szczegółowe | · nabywanie wiedzy i umiejętności z zakresu tworzenia zespołów, określania ról jego członków, monitorowania pracy, podziału zadań
· doskonalenie umiejętności interpersonalnych (umiejętności komunikacji, asertywności, umiejętności budowania wspólnego stanowiska, udzielenia i przyjmowania informacji zwrotnej) · zdobycie umiejętności planowania pracy zespołu, organizowania pracy, aby każdy z członków zespołu znał przypisaną mu rolę i wiedział, jakie są wobec niego wymagania i oczekiwania · zwiększenie płynności w przekazywaniu informacji w zespole · nabywanie umiejętności budowania zespołu zadaniowego w przypadku rozpoznania problemu |
Działania | · 9 nauczycieli objętych RPW
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · formy doskonalenia nauczycieli (szkolenia, warsztaty, konsultacje) – 27h · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 15h · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza
· nabycie i udoskonalenie umiejętności płynnego przekazywania informacji · zdobycie umiejętności podziału zadań i pełnienie odpowiednich ról w zespole zadaniowym · wzrost efektywności pracy poprzez udoskonalenie warsztatu pracy · zdobycie umiejętności wypracowania wspólnego stanowiska · zwiększenie zdolności organizacyjnych zespołu |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian
· dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · wykorzystanie w pracy umiejętności podziału zadań i pełnienie odpowiednich ról w zespole zadaniowym · wykorzystywanie umiejętności płynnej komunikacji w zespole · zachęcanie do dzielenia się doświadczeniami w rozwiązywaniu problemów zespołu zadaniowego · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy |
SORE | Anna Rajewska |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych |
Potrzeby nauczycieli | Nauczycielki widzą potrzebę dalszego doskonalenia w obszarze współpracy w prowadzeniu procesów edukacyjnych. Zależy im na praktycznym stosowaniu wiedzy i metod współpracy, aby poprawnie planować wspólne działania w celu rozwiązywanie problemów edukacyjnych dzieci. Nauczycielki zauważają wzrost jakości ich pracy po zrealizowaniu pierwszego cyklu warsztatów i widzą szansę na jeszcze lepsze wykorzystanie potencjału zespołu nauczycielskiego. |
Cel ogólny | Budowanie w przedszkolu kultury pracy zespołów nauczycieli w zakresie organizacji procesów edukacyjnych |
Cele szczegółowe | · poszerzanie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy oraz metod pracy w zakresie skutecznej organizacji zespołów edukacyjnych
· rozwijanie umiejętności z zakresu tworzenia zespołów, określania ról jego członków, monitorowania pracy, podziału zadań · doskonalenie umiejętności interpersonalnych (umiejętności komunikacji, asertywności, umiejętności budowania wspólnego stanowiska, udzielenia i przyjmowania informacji zwrotnej) · doskonalenie umiejętności budowania zespołu zadaniowego w przypadku rozpoznania problemu · zwiększenie płynności w przekazywaniu informacji w zespole |
Działania | · 8 nauczycieli objętych RPW
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · formy doskonalenia nauczycieli (szkolenia, warsztaty, konsultacje) – 27h · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 15h · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wzrost efektywności pracy zespołowej w prowadzeniu procesów edukacyjnych
· zdobycie i doskonalenie umiejętności pracy w zespole zadaniowym, z uwzględnieniem podziału ról · poprawa płynności w przepływie informacji · efektywniejsza współpraca między nauczycielkami |
Rekomendacje | · doskonalenie w zakresie pracy z małym dzieckiem, szczególnie praca metodą projektu
· poznanie i doskonalenie metod rozwijających kreatywne myślenie małego dziecka · poznanie i wykorzystanie w pracy analizy rysunku dziecięcego w celu wczesnego rozpoznania problemów psychologiczno-pedagogicznych dziecka · rozwijanie umiejętności efektywnej współpracy z rodzicami · zachęcanie do dzielenia się doświadczeniami |