SORE | Anna Rajewska |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Ocenianie kształtujące |
Potrzeby nauczycieli | Nauczyciele zauważają spadek motywacji uczniów do nauki oraz ich problemy z samodzielnym rozwiązywaniem zadań domowych. W ocenie nauczycieli poziom osiągnięć edukacyjnych uczniów jest niezadawalający, pomimo uzyskiwanych wyników z egzaminu szóstoklasisty na poziomie zbliżonym do średniej wojewódzkiej.
Nauczyciele zasygnalizowali konieczność doskonalenia współpracy z rodzicami, którzy posiadają zbyt małą wiedzę na temat osiągnięć swoich dzieci. Pojawia się też problem nie rozumienia przez Rodziców potrzeby indywidualizowania oceniania, zwłaszcza w przypadku uczniów z opiniami lub orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Rodzice krytycznie oceniają pracę nauczycieli w tym obszarze |
Cel ogólny | Doskonalenie systemu oceniania kształtującego, który zwiększy motywację uczniów oraz ich poczucie odpowiedzialności za procesy edukacyjne i uzyskiwane efekty (osiągnięcia edukacyjne) |
Cele szczegółowe | · nauczyciele poznają metody oceniania kształtującego oraz wdrażają elementy oceniania kształtującego w codziennej pracy z uczniem
· nauczyciele podwyższają swoje kompetencje w organizowaniu i planowaniu pracy własnej · dzieci rozwijają umiejętności planowania własnej pracy w domu, nabywają umiejętności odrabiania zadań domowych · uczniowie są bardziej zmotywowani |
Działania | · 16 nauczycieli objętych RPW
· nauczyciele poznają metody oceniania kształtującego oraz wdrażają elementy oceniania kształtującego w codziennej pracy z uczniem · nauczyciele podwyższają swoje kompetencje w organizowaniu i planowaniu pracy własnej · dzieci rozwijają umiejętności planowania własnej pracy w domu, nabywają umiejętności odrabiania zadań domowych · uczniowie są bardziej zmotywowani · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 15h · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza
· rozwój warsztatu pracy nauczycieli · wykorzystywanie elementów oceniania kształtującego w codziennej pracy · przygotowanie scenariuszy i konspektów zajęć, w których wykorzystuje się elementy oceniania kształtującego · zrealizowany cel główny i cele szczegółowe · w pełni zrealizowane wskaźniki (16 nauczycieli odbyło 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym |
Rekomendacje | · motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian
· wykorzystanie informacji zwrotnej w planowaniu pracy z uczniem · stosowanie elementów oceniania kształtującego w codziennej pracy · dzielenie się z innymi nauczycielami doświadczeniem w przygotowaniu scenariuszy zajęć · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy |
SORE | Anna Rajewska |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Rodzice są partnerami szkoły |
Potrzeby nauczycieli | Nauczyciele zauważają trudności we współpracy z rodzicami. Brakuje płynnego przepływu informacji szkoła-dom. Brak informacji zwrotnej od rodziców, niepełne wykorzystywanie możliwości komunikowania się (np. poprzez dziennik elektroniczny) utrudniają bieżącą pracę dydaktyczno-wychowawczą oraz planowanie realizacji zadań długoterminowych. Rodzice rzadko uczestniczą w podejmowanych przez szkołę działaniach.
Nauczyciele dostrzegają również niechęć rodziców do konstruktywnego komunikowania potrzeb i wyrażania opinii oraz niski poziom motywacji do nawiązania i utrzymywania stałego kontaktu ze szkołą |
Cel ogólny | Kreowanie środowiska sprzyjającego edukacji i wychowaniu oraz budowanie między szkołą i rodzicami partnerskich relacji nastawionych na świadomą współpracę w obszarze wspierania rozwoju uczniów |
Cele szczegółowe | · rozwijanie niezbędnych kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej
· podwyższanie umiejętności nauczycieli radzenia sobie z postawą roszczeniową rodziców · rozwijanie umiejętności nauczycieli radzenia sobie zachowania w sytuacjach trudnych w relacji nauczyciel-rodzic · rozwijanie umiejętności zwiększania motywacji rodziców do aktywnego uczestniczenia w życiu szkoły i zaangażowania w proces edukacyjny dziecka · wzmocnienie i uatrakcyjnienie współpracy z rodzicami · poprawienie relacji z rodzicami |
Działania | · 16 nauczycieli objętych RPW
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · formy doskonalenia nauczycieli (szkolenia, warsztaty, konsultacje) – 27h · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 15h · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · poprawa jakości kontaktów indywidualnych nauczyciel-rodzic
· wzrost umiejętności komunikacji, szczególnie umiejętności poprawnego zadawania pytań · udoskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i radzenia sobie ze stresem · udoskonalenie umiejętności wypracowania kompromisu, szanowania odmiennego zdania rodzica · wypracowanie nowych, skuteczniejszych form pracy z rodzicami poprzez uzgodnienie z rodzicami formy spotkań i formy kontaktowania się z nauczycielem i wychowawcą |
Rekomendacje | · motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian
· budowanie nowego modelu pracy zespołu zadaniowego w przypadku rozpoznania problemu · rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacjach postawy roszczeniowej rodzica · doskonalenie umiejętności pracy w zespole, aktywna wymiana doświadczeń i dobrych praktyk · podniesienie umiejętności nauczycieli w zakresie komunikacji interpersonalnej · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy |