Przedszkole Samorządowe w Ślęzie

SORE Agnieszka Hulewicz
Rok szkolny 2013/2014
Temat I RPW Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich
Potrzeby nauczycieli ·       Rozmowa wstępna z Dyrektorem placówki – Panią Anną Kaszczuk dotyczyła potrzeby
wsparcia w zakresie integracji, budowania zespołu, a także efektywnej organizacji pracy
zespołów nauczycielskich. W rozmowie Pani Dyrektor kładzie nacisk na konieczność współpracy
w realizowaniu zadań związanych z pracą z dziećmi, a także podczas rad pedagogicznych, planowania pracy, itp. Zgłasza, iż Nauczycielki pracują w duetach i nie zawsze jest to efektywna współpraca. 25.02.2014r.– w toku dyskusji Rada Pedagogiczna ustaliła, iż najbardziej interesującymi i potrzebnymi tematami doskonalenia są temat 20: „Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich”. Ze względu na młody wiek osób zatrudnionych oraz nie zawsze efektywną współpracę w wyznaczonych przez Dyrekcję duetach ustalono, iż pierwsza z wymienionych ofert będzie realizowana w pierwszym etapie doskonalenia w ramach projektu.

·       Podczas warsztatu diagnostyczno – rozwojowego nauczyciele mieli za zadanie grupowo zdiagnozować potrzeby placówki oraz cele doskonalenia w ramach warsztatów. Efektywna współpraca na warsztacie diagnostycznym w dwóch grupach (konieczność zapewnienia opieki dzieciom przebywającym w tym czasie w placówce) potwierdziła słuszność wyboru tematu: „Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich”

Cel ogólny Zbudowanie w przedszkolu kultury
pracy zespołami w zakresie organizacji
procesów edukacyjnych oraz pozyskanie
większości nauczycieli dla tego typu form pracy.
Cele szczegółowe ·       Pozyskanie przez nauczycieli wiedzy do wypracowania   rozwiązań umożliwiających budowę podstaw pracy zespołowej;

·       Wzrost poziomu integracji zespołu nauczycielskiego

·       Podniesienie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji
w zakresie komunikacji interpersonalnej, asertywności, rozwiązywania konfliktów oraz udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej;

·       Nabycie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy oraz metod pracy w zakresie skutecznej organizacji procesów edukacyjnych;

·       Poszerzenie umiejętności nauczycieli w obszarze zespołowego planowania działań;

·       Pomoc przy opracowaniu struktury działań zespołowych oraz bieżącego monitorowania efektów tych działań,

·       Zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie stosowania skutecznych rozwiązań metodycznych

Działania ·       10 nauczycieli objętych RPW

·       diagnoza potrzeb i opracowanie RPW

·       4 warsztaty grupowe (15 godzin)

·       2 spotkania w ramach konsultacji z ekspertem (24 godziny)

·       zapewnione materiały szkoleniowe

·       zapewniona przerwa kawowa

·       pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – 2 spotkania
w ramach konsultacji grupowych z SORE (5 godzin)

·       5 spotkań w ramach konsultacji indywidualnych z SORE
(10 godzin)

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW

Efekty ·       Dookreślenie lub wypracowanie
nowych zasad powoływania i pracy
zespołów nauczycielskich

·       Częstsze inicjowanie przez nauczycieli pracy zespołów, inicjowanie powstawania nowych zespołów na terenie placówki

·       Zmniejszenie ilości sytuacji konfliktowych w gronie nauczycielskim;

·       Rozwiązywanie konfliktów w sposób konstruktywny.

·       Funkcjonowanie w przedszkolu zespołów nauczycielskich odpowiadających za wybrane przez nauczycieli obszary pracy przedszkola.

·       Funkcjonowanie opracowanego systemu monitorowania osiągnięć uczniów; dokonywanie zespołowej analizy efektów pracy i w konsekwencji regularne modyfikowanie pracy nauczycieli z konkretnymi uczniami, grupami uczniów.

·       Zwiększenie liczby zajęć prowadzonych aktywnymi metodami z zastosowaniem skutecznych rozwiązań metodycznych

·       Nauczyciele umieją określić swoją rolę w zespole, znają i doceniają znaczenie wszystkich ról w zespole.

Rekomendacje ·       motywować zespół do działania i wdrażania
zmian,

·       dalsze doskonalenie w zakresie współpracy
i dobrej komunikacji,

·       uświadamianie nauczycielek w kwestii
konieczności proszenia o pomoc w przypadku
realizowania dużych zadań

·       promowanie refleksyjnego myślenia
o własnej pracy,

·       wsparcie nauczycieli w zakresie sposobów motywowania zarówno dzieci, jaki siebie samych do aktywnego uczestniczenia w życiu przedszkola

·       odpowiadanie na bieżące potrzeby placówki
i nauczycieli

 

 

 

SORE Agnieszka Hulewicz
Rok szkolny 2014/2015
Temat II RPW Oferta edukacyjna drogą do właściwej realizacji podstawy programowej
Potrzeby nauczycieli ·       Na podstawie rozmowy z Dyrektorem szkoły w drugim etapie realizacji projektu, Dyrektor sygnalizuje potrzebę wsparcia w zakresie pracy z dziećmi zdolnymi lub wykazującymi symptomy uzdolnień w różnych kierunkach, aby nauczyciele zdobyli kompetencje w zakresie wczesnego rozpoznawania wyżej wymienionych potrzeb, reagowania na nie oraz zastosowania odpowiednich metod w codziennej pracy. 17.09.2014r. – w toku dyskusji Rada Pedagogiczna wraz
z Dyrektorem placówki ustaliła, iż najbardziej interesującym i potrzebnym tematem doskonalenia jest temat 6: Oferta edukacyjna drogą do właściwej realizacji podstawy programowej.
Ze względu na młody wiek osób zatrudnionych w przedszkolu, chęci stworzenia własnych programów autorskich sygnalizowanej przed przystąpieniem do projektu oraz chęci wprowadzenia innowacji pedagogicznych i nowatorskich rozwiązań programowych ustalono, iż ta właśnie oferta będzie realizowana w drugim etapie doskonalenia w ramach projektu. Według Rady Pedagogicznej jest ot oferta łącząca w sobie zagadnienia dotyczące efektywnej organizacji pracy zespołów nauczycielskich oraz doskonalenia kompetencji dotyczących pomocy psychologiczno – pedagogicznej (uwzględnianie potrzeb dzieci ze specyficznymi problemami w nauce w planowaniu realizacji podstawy programowej).

·       Podczas warsztatu diagnostycznego w dniu 19.09.2014r., ustalono, iż nauczyciele są nastawieni na pracę swoimi autorskimi programami, bardzo chcą wprowadzać innowacje pedagogiczne, choć czasami brakuje im umiejętności w tym kierunku. Stąd temat wybrany na Radzie Pedagogicznej został potwierdzony.

Cel ogólny ·       wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola
o nowe programy autorskie stworzone przez
nauczycieli.
Cele szczegółowe ·       wyposażenie nauczycieli w kompetencje
potrzebne do opracowania edukacyjnych programów autorskich;

·       kształcenie umiejętności projektowania i wdrażania innowacji pedagogicznych i nowatorskich rozwiązań programowych;

·       zaplanowanie i sukcesywne wdrażanie innowacji pedagogicznych i nowatorskich rozwiązań programowych;

·       opracowanie narzędzi do analizowania oferty edukacyjnej obowiązkowych zajęć dydaktycznych, zajęć rewalidacyjnych           oraz zajęć pozalekcyjnych prowadzonych w szkole w aspekcie realizacji podstawy programowej;

·       kształtowanie umiejętności rozpoznawania uzdolnień u dzieci przedszkolnych oraz umiejętnego planowania pracy wychowawczej z uczniami zdolnymi;

Działania ·       10 nauczycieli objętych RPW

·       diagnoza potrzeb i opracowanie RPW

·       4 warsztaty grupowe (15 godzin)

·       3 spotkania w ramach konsultacji z ekspertem (24 godziny)

·       zapewnione materiały szkoleniowe

·       zapewniona przerwa kawowa

·       pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – 2 spotkania
w ramach konsultacji grupowych z SORE (5 godzin)

·       5 spotkań w ramach konsultacji indywidualnych z SORE
(10 godzin)

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW

Efekty ·       W efekcie realizacji II wybranej formy doskonalenia w ofercie edukacyjnej przedszkola pojawiły się innowacje pedagogiczne i nowatorskie rozwiązania Programowe – Programy Autorskie, min. dotyczący zdrowego żywienia.
Rekomendacje ·       motywować zespół do działania i wdrażania
zmian,

·       dalsze doskonalenie w zakresie współpracy
i dobrej komunikacji,

·       uświadamianie nauczycielek w kwestii
konieczności proszenia o pomoc w przypadku
realizowania dużych zadań

·       promowanie refleksyjnego myślenia
o własnej pracy,

·       wsparcie nauczycieli w zakresie sposobów motywowania zarówno dzieci, jaki siebie samych do aktywnego uczestniczenia w życiu przedszkola

·       odpowiadanie na bieżące potrzeby placówki
i nauczycieli

 

 

Category: Bez kategorii
Comments are disabled