SIEĆ WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA
DYREKTORÓW SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI
Pozapedagogiczne obowiązki dyrektora szkoły
Koordynator sieci: Ewa Piotrowska
Okres pracy sieci: 04.2014 r. – 10.2015 r.
PODSUMOWANIE PRACY SIECI
DIAGNOZA POTRZEB DYREKTORÓW
1. Oczekiwania uczestników związane z pracą w sieci.
Wymiana i nabycie nowych doświadczeń, rozwiązywanie problemów, doskonalenie kompetencji, wiedzy i umiejętności związanych z pracą na stanowisku dyrektora.
2. Zainteresowanie obszarami tematycznymi
CELE PRACY SIECI DYREKTORÓW
- Wzrost kompetencji uczestników w zakresie pozapedagogicznych obowiązków dyrektora szkoły.
- Podniesienie kompetencji uczestników sieci w zakresie posługiwania się prawem oświatowym.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się prawem oświatowym.
- Nawiązanie współpracy pomiędzy dyrektorami.
- Tworzenie rozwiązań problemów pojawiających się w organizacji pracy szkół.
DZIAŁANIA SIECI DYREKTORÓW
- 25 dyrektorów w tym: 6 dyrektorów przedszkoli, 2 dyrektorów zespołów szkolno-przedszkolnych, 9 dyrektorów szkół podstawowych, 2 dyrektorów zespołów szkół,
- 5 dyrektorów gimnazjum, 1 dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej.
- Diagnoza potrzeb uczestników sieci i opracowanie Rocznych Planów Pracy Sieci.
- 8 spotkań szkoleniowych z ekspertem p. Pawłem Łukaszewskim – razem 24 godziny i 8 spotkań z koordynatorem – 8 godzin.
- Tematyka spotkań z ekspertem: Prawo oświatowe w praktyce, Organizacja pracy szkoły, Obowiązki Dyrektora szkoły jako pracodawcy, Komunikacja interpersonalna i rozwiązywanie konfliktów, Wizerunek dyrektora szkoły, Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach oświatowych, Dyrektor skutecznym przywódcą, Zarządzanie czasem.
- 4 spotkania organizowane przez koordynatora i dyrektorów w szkołach – 16 godzin.
- Praca na platformie: zarejestrowanych 25 dyrektorów sieci, umieszczono: 17 plików z materiałami szkoleniowymi, 1 ankietę monitorującą, 10 aktualności, 18 wątków, 59 postów i 421 wyświetleń.
- Materiały szkoleniowe z 8 spotkań z ekspertem.
- Zapewnione przerwy kawowe.
- 30 spotkań indywidualnych koordynatora z uczestnikami sieci w ich szkołach.
- Ewaluacja pracy sieci: 3 ankiety diagnozujące potrzeby uczestników,
2 monitorujące jakość projektu i 1 ankieta monitorująca na platformie.
2 sprawozdania roczne z RPPS.
EFEKTY PRACY SIECI DYREKTORÓW
- Nawiązanie kontaktów i współpraca pomiędzy dyrektorami szkół i przedszkoli Powiatu Wrocławskiego.
- Wspólne analizy dobrych praktyk i efektywnych rozwiązań problemów.
- Wymiana doświadczeń pomiędzy dyrektorami.
- Wzbogacenie wiedzy i kompetencji uczestników sieci w zakresie posługiwania się prawem oświatowym.
- Dodatkowe spotkania w szkołach prowadzonych przez uczestników sieci.
- Materiały i wątki poruszane na platformie internetowej omawiające aktualne problemy interesujące uczestników sieci.
EWALUACJA PRACY SIECI DYREKTORÓW
Przyrost wskaźników dotyczących uczestników sieci (skala od 0 do 5)
Ocena efektywności prowadzonych działań sieci (skala od 0 do 5)
100% uczestników sieci uważa, że w wyniku jej działania nastąpił wzrost wymiany wiedzy i umiejętności pomiędzy dyrektorami szkół i przedszkoli Powiatu Wrocławskiego
REKOMENDACJE
- Kontynuacja pracy sieci współpracy i samokształcenia dyrektorów Powiatu Wrocławskiego.
- Organizacja pracy sieci w grupach dyrektorów placówek jednego etapu edukacyjnego i etapu następnego.
- Kontynuacja działań zmierzających do promocji idei sieciowania i włączenie nowych uczestników do pracy sieci.
- Współpraca pomiędzy uczestnikami sieci za pośrednictwem platformy internetowej i zainicjowania działań mających na celu włączenie nowych uczestników.
- Tematyka prawa oświatowego nadal pozostaje w kręgu zainteresowań dyrektorów szkół i przedszkoli Powiatu Wrocławskiego.
- Szerzenie idei sieciowania zgodnie z zasadą: jeśli chcesz coś otrzymać w sieci
musisz coś do tej sieci dać od siebie.