SORE | Przemysław Żarnecki |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły |
Potrzeby nauczycieli | · Stworzenie systemu wsparcia dla uczniów przez systemową analizę wyników na wejściu, monitorowanie efektów oraz stosowanie oceniania kształtującego i nowoczesnych strategii uczenia się uczniów w celu motywowania ich do wysiłku i podejmowania wyzwań.
· Przygotowanie zespołu do wykorzystania EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły |
Cel ogólny | Nauczyciele uczą się zespołowo jak efektywnie organizować system wsparcia dla uczniów przez wspólną /nauczycieli i inne organy/ analizę przygotowywania informacji o rzeczywistych efektach ucznia, klasy, szkoły, z wykorzystaniem wartości dodanej i metod jej szacowania a oczekiwanych rezultatach przez ucznia rodziców i szkołę oraz zastosowanie odpowiedniej strategii nauczania |
Cele szczegółowe | · uczestnicy wsparcia doskonalą swój warsztat pracy o sposoby diagnozowania potencjału intelektualnego i emocjonalnego uczniów, zespołów uczniowskich,
· wspólna analiza planowanych i podejmowanych działań pod katem wykorzystania informacji o efektywności EWD, · przygotowują zespół do wykorzystania EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły, · wzmacniają własne kompetencje komunikacyjne w trakcie wprowadzania zmiany. |
Działania | · liczba nauczycieli objętych RPW: 43 + 1(DYREKTOR)
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE (15h) · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian,
· dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy. |
SORE | Iwona Hęćka |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła |
Potrzeby nauczycieli | · Dyrektor Gimnazjum w Siechnicach oraz nauczyciele stanowią grono pedagogiczne, które jest bardzo świadome swoich potrzeb związanych z rozwijaniem kompetencji zawodowych. Jedna z nauczycielek na stałe pełni funkcję osoby odpowiedzialnej za organizację dokształcania nauczycieli na terenie szkoły.
· Nauczyciele oczekują od ekspertów wiedzy i przede wszystkim praktycznych umiejętności wynikających z własnych doświadczeń w danym obszarze. |
Cel ogólny | · zbudowanie kompleksowego wsparcia dla wychowawców, aby w maksymalnym stopniu osiągali zaplanowane efekty wychowawcze; poprawa funkcjonowania klas i pojedynczych uczniów w sferze wychowawczej oraz lepsza współpraca wychowawcy z uczniami |
Cele szczegółowe | · poszerzenie wiedzy nauczycieli na temat problemów wychowawczych,
· zwiększenie świadomości nauczycieli dotyczącej roli wychowawcy klasy, · rozwijanie kompetencji nauczycieli związanych z komunikacją społeczną w pracy wychowawcy, · rozwijanie umiejętności w zakresie warsztatu pracy wychowawcy klasy, · wypracowanie systemu współpracy w zespole nauczycieli – wychowawców klas. |
Działania | · temat RPW: Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła
· liczba nauczycieli objętych RPW: 40 + 1(DYREKTOR) · diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE (15h) · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem, · nauczyciele zauważają polepszenie komunikacji między wychowawcą a klasą, · korzystają w swojej pracy wychowawczej z nowo poznanych gier i zabaw integrujących klasę, · chętniej i częściej wymieniają się doświadczeniami związanymi ze sprawowaniem opieki wychowawczej w klasie |
Rekomendacje | · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji z uczniami-wychowankami,
· rozwijać umiejętności rozpoznawania potencjału zespołu klasowego i zastosowania tej wiedzy w pracy wychowawczej, · dalsze kształtowanie postawy otwartości i gotowości na zmiany związane z organizacją pracy wychowawczej w klasie, · rozwijanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy i możliwościach rozwoju w tym zakresie |