SORE | Małgorzata Szymczyk |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich |
Potrzeby nauczycieli | Grono pedagogiczne, dbając nieustannie o podnoszenie swoich kompetencji, uznało, że należałoby poszerzyć swoją wiedzę w obszarze pracy zespołowej oraz w zakresie spójnej organizacji i realizacji procesów edukacyjnych. Pogłębiona analiza polegała na opisaniu obecnej sytuacji przedszkola oraz na sprecyzowaniu i uszczegółowieniu potrzeb nauczycieli w zakresie wybranego obszaru tematycznego. |
Cel ogólny | Zbudowanie/wzmocnienie modelu pracy rady pedagogicznej opartego na pracy zespołu realizującego procesy edukacyjne. |
Cele szczegółowe | · świadome kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych relacji wśród pracowników (budowanie zespołu), integracja pracowników, inicjowanie i wspieranie działań opartych na zaufaniu, udzielaniu wsparcia, wymianie doświadczeń,
· nabieranie/doskonalenie przez pracowników kompetencji interpersonalnych (m.in. umiejętności komunikacyjnych, asertywności, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej), · nabywanie wiedzy i umiejętności z zakresu tworzenia zespołu, określania ról jego członków, organizacji i monitorowania pracy zespołu, podziału zadań, pracy metodą projektów, · przyjęcie organizacji współpracy nauczycieli w zespołach jako modelu działania dla zespołów uczniowskich, wypracowanie zasad powoływania zespołów zadaniowych |
Działania | · objęcie 6 nauczycieli +Dyrektor RPW,
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW, · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h). · Zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa, · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną (12h konsultacji z ekspertem, 15h konsultacji z SORE), · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu), · sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy
· z nauczycielami i dyrektorem, · zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem, · warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowane były zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych, · nauczyciele poznali metody zwiększające efektywność pracy zespołu, · nauczyciele opracowali spójny plan pracy poszczególnych zespołów. |
Rekomendacje | · dalsze doskonalenie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji interpersonalnych,
· motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian, · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy, · wzmacnianie poczucia, że w trakcie wspólnych działań uruchamiają się pomysły sprzyjające rozwojowi · i poprawie dotychczasowych działań. · dalsze kształtowanie postawy otwartości i gotowości na zmiany związane z organizacją pracy w placówce. |
SORE | Małgorzata Szymczyk |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych |
Potrzeby nauczycieli | Dyrekcja przedszkola oraz grono nauczycielskie, świadomi swoich potrzeb, zadecydowali, iż jednym z najważniejszym wyzwań stojących przed rozwojem placówki, zarówno w najbliższej, jak również długookresowej perspektywie, jest poznanie efektywniejsza współpraca w prowadzeniu procesów edukacyjnych, co znacznie wpłynie na poprawę jakości pracy i funkcjonowania placówki |
Cel ogólny | Zbudowanie w placówce kultury pracy zespołami w zakresie organizacji procesów edukacyjnych oraz pozyskanie większości nauczycieli dla tego typu form pracy. |
Cele szczegółowe | · podniesienie/rozwinięcie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej;
· nabycie/poszerzenie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy oraz metod pracy w zakresie skutecznej organizacji procesów edukacyjnych; · nabycie/poszerzenie umiejętności nauczycieli w obszarze zespołowego planowania działań, a także programowania i stosowania bieżącej oraz sumującej oceny efektów uzyskiwanych przez uczniów; · pomoc przy opracowaniu struktury działań zespołowych wspierania każdego ucznia w jego rozwoju oraz systematycznego i poddawanego bieżącej refleksji monitorowania efektów tych działań. |
Działania | · objęcie 7 nauczycieli +Dyrektor RPW,
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW, · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h). · Zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa, · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną (12h konsultacji z ekspertem, 15h konsultacji z SORE), · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu), · sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem, · nauczyciele, w oparciu o plany i warunki nauczania, stworzyli nowe narzędzie do monitorowania jakościowego podstawy programowej, · nauczyciele opracowali plan pracy zespołowej służący wspieraniu podopiecznych |
Rekomendacje | · dalsze doskonalenie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji interpersonalnych,
· motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian, · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy, · wzmacnianie poczucia, że w trakcie wspólnych działań uruchamiają się pomysły sprzyjające rozwojowi · i poprawie dotychczasowych działań. · dalsze kształtowanie postawy otwartości i gotowości na zmiany związane z organizacją pracy w placówce. |