Okres pracy sieci: IV.2014 – X.2015
Koordynator sieci: Monika Goś
PODSUMOWANIE PRACY SIECI
POTRZEBY WYCHOWAWCÓW
• podniesienie kompetencji uczestników sieci w zakresie diagnozowania sytuacji trudnych pod względem wychowawczym
• podniesienie kompetencji w zakresie planowania
i podejmowania działań wychowawczych
• podniesienie umiejętności analizy i korzystania z zasobów, w tym współpracy z pracownikami placówki oraz współpracy z rodzicami wychowanków
CELE SIECI WYCHOWAWCÓW
• podniesienie umiejętności analizy sytuacji trudnych pod względem wychowawczym
• przypomnienie / wprowadzenie wybranych technik z zakresu oddziaływań wychowawczych i komunikacji,
• podniesienie kompetencji uczestników sieci w zakresie komunikacji, umiejętności interpersonalnych i negocjacji
• ukierunkowanie na wykorzystanie dostępnych zasobów
(praca na zasobach)
• wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami – wykorzystanie zróżnicowań związanych ze stażem pracy i specyfiką placówek
• wymiana materiałów pomiędzy uczestnikami (dokumentów, filmów, zdjęć, itp)
• rozwijanie umiejętności korzystania z idei i techniki sieciowania
DZIAŁANIA SIECI WYCHOWAWCÓW
• diagnoza potrzeb uczestników i opracowanie planów pracy sieci
• objęcie pracą sieci 25 nauczycieli pełniących funkcję wychowawcy
• 8 szkoleń prowadzonych przez eksperta i koordynatora sieci – łącznie 32 godziny
szkoleniowe, w tym: wykłady, zajęcia warsztatowe, dyskusje, wymiana doświadczeń, treningi w zakresie obsługi i korzystania z platformy „doskonaleniewsieci”
• podjęta tematyka szkoleń:
• praca z uczniem z trudnymi zachowaniami
• rozwiązywanie konfliktów i trudnych sytuacji w klasie
• zastosowanie modelu GROW w mediacjach i negocjacjach
• motywowanie rodziców do współpracy
• motywowanie wychowanków do współpracy
• diagnoza zasobów i mocnych stron
• praca na platformie: udostępnianie materiałów, w tym scenariuszy zajęć, dokumentów wypracowanych przez wychowawców, zdjęć, wykładów, filmów; wymiana doświadczeń
i opinii związanych z tematyką prac sieci
• udostępnienie każdemu uczestnikowi sieci wypracowanych materiałów szkoleniowych
• ewaluacja działań – łącznie pięć ankiet monitorujących przebieg działań projektowych; wypracowanie szczegółowych wskaźników
• dwukrotne opracowanie sprawozdania z pracy sieci
EWALUACJA PRACY SIECI WYCHOWAWCÓW
Przyrost kompetencji uczestników w wyniku pracy w sieci wychowawców
Ocena efektywności działań sieci wychowawców
EFEKTY PRACY SIECI WYCHOWAWCÓW
• rozwinięcie umiejętności diagnozowania sytuacji trudnych i planowania pracy
z wychowankiem i środowiskiem
• podniesienie kompetencji w zakresie pracy wychowawczej z dzieckiem przejawiającym zachowania trudne (opanowanie, stosowanie wybranych technik)
• ukierunkowanie pracy na diagnozowanie i wykorzystanie zasobów (praca
na zasobach)
• nawiązanie kontaktów pomiędzy pracownikami wielu placówek, wymiana doświadczeń, materiałów i opinii
• rozwinięcie umiejętności korzystania z metody samokształcenia jaką
jest sieciowanie
• zamieszczenie na platformie „doskonaleniawsieci” licznych wątków tematycznych związanych z pracą sieci
• zamieszczenie licznych plików (dokumentów, scenariuszy, wykładów, filmów, zdjęć) na platformie z możliwością nieograniczonego czasem korzystania z nich.
REKOMENDACJE
• kontynuacja działań na platformie umożliwiająca wymianę doświadczeń dla zainteresowanych wychowawców
• udostępnienie wypracowanych i zamieszczonych na platformie „doskonaleniewsieci” materiałów szerszemu gronu wychowawców
• promowanie idei sieciowania w placówkach oświatowych powiatu wrocławskiego