SORE | Katarzyna Szafulska |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki?” |
Potrzeby nauczycieli | Przeprowadzona diagnoza wskazała na potrzebę doskonalenia nauczycieli w zwiększaniu i różnorodności metod i technik nauczania, aby w większym stopniu aktywizować uczniów. Nauczyciele wskazali również potrzebę zapoznania się z nowymi technologiami wspierającymi proces komunikacji z rodzicami i współdziałania w procesach edukacyjnych. |
Cel ogólny | Zwiększenie efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania nauki. |
Cele szczegółowe | · poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie technik nauczania oraz metod aktywujących, zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik uczenia się i zapamiętywania,
· sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów do pracy oraz technik uczenia się zwiększających odpowiedzialność osobistą za rozwój, · doskonalenie przez nauczycieli umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, doskonalenie umiejętności pracy zespołowej przez nauczycieli i uczniów, · wypracowanie metod współpracy między nauczycielami · nabycie wśród nauczycieli umiejętności właściwego doboru czynników motywujących w zależności od ucznia, sytuacji · opracowanie i nabycie umiejętności skutecznego stosowania technik relaksacyjnych. |
Działania | · 12 nauczycieli + dyrektor objętych RPW,
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW, · indywidualne oraz grupowe formy doskonalenia nauczycieli (szkolenia, warsztaty, konsultacje) – 15 godz+12 godz, · zapewnione materiały szkoleniowe, · zapewniona przerwa kawowa, · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 15 godz., · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki (12 nauczycieli odbyło 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym), · warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestniczki akceptowały ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych. |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian,
· wspólne rozwiązywanie problemów edukacyjnych, · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy, · wdrażać zespół do refleksji nad własną pracą i pracą szkoły oraz oceny własnych kompetencji dydaktycznych i wychowawczych · wzmacnianie poczucia konieczności wprowadzania zmian we własny warsztat pracy, · zwiększyć starania dotyczące nauki kompetencji społecznych. |
SORE | Katarzyna Szafulska |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Współpraca nauczycieli w tworzeniu procesów edukacyjnych |
Potrzeby nauczycieli | Nauczyciele wskazali również potrzebę zapoznania się z nowymi technologiami wspierającymi proces komunikacji z rodzicami i współdziałania w procesach edukacyjnych. |
Cel ogólny | Doskonalenie w szkole kultury pracy zespołowej w zakresie organizacji procesów edukacyjnych oraz pozyskanie większości nauczycieli do tego typu form pracy |
Cele szczegółowe | · wypracowanie metod motywujących uczniów w celu poprawienia swoich osiągnięć edukacyjnych – szczególnie biorąc pod uwagę uczniów z dysfunkcjami
· zespolone wzmacnianie świadomego i aktywnego uczestnictwa uczniów w procesie kształcenia poprzez lepsze poznanie ich oczekiwań i zainteresowań · podniesienie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji · nabycie umiejętności udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej · poszerzenie umiejętności nauczycieli w obszarze zespołowego planowania działań, , a także programowania i oceniania efektów uzyskiwanych przez uczniów |
Działania | · 12 nauczycieli + dyrektor objętych RPW,
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW, · indywidualne oraz grupowe formy doskonalenia nauczycieli (szkolenia, warsztaty, konsultacje) – 15 godz+12 godz, · zapewnione materiały szkoleniowe, · zapewniona przerwa kawowa, · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 15 godz. · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem.
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe. · w pełni zrealizowane wskaźniki (12 nauczycieli odbyło 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym). · warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestniczki akceptowały ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych. |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian,
· dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · pracować nad rozpoznaniem potencjału zespołu i wykorzystać możliwości wymiany wiedzy i doświadczeń między nauczycielami, · wspólnie budować system wymiany informacji udzielania komentarza, informacji zwrotnej dla ucznia · wdrażać zespół do refleksji nad własną pracą i pracą szkoły oraz oceny własnych kompetencji dydaktycznych |