SORE | Agata Sopniewska |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki |
Potrzeby nauczycieli | · Na podstawie rozmowy z dyrektorem szkoły, spotkania z radą pedagogiczną, warsztatu diagnostyczno-rozwojowego angażującego wszystkich członków rady pedagogicznej, sformułowano potrzeby i wyłoniono obszar rozwojowy szkoły w obszarze Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki.
· Szkoła borykała się z problemem spadającej motywacji uczniów do nauki, co przekładało się na wyniki nauczania. W wyniku rozmów z nauczycielami przedstawiał się obraz ucznia, który nie angażuje się w proces nauki, pomimo starań nauczycieli. Z tego względu nauczyciele pragną podnieść swoje kompetencje i wiedzę z zakresu metod motywujących do nauki oraz technik uczenia się oraz dopasowania ich indywidualnie do każdego ucznia. |
Cel ogólny | Celem ogólnym realizacji oferty było zwiększenie efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki. |
Cele szczegółowe | · Poznanie min. 5 nowych technik szybkiego uczenia się i min. 2 technik pamięciowych.
· Jak wdrażać poznane metody na zajęciach z uczniami. · poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie technik nauczania oraz metod aktywizujących. · Zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik uczenia się i zapamiętywania. · Sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów do pracy oraz technik uczenia się zwiększających odpowiedzialność osobistą za rozwój · Doskonalenie przez nauczycieli umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. · Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej przez nauczycieli i uczniów |
Działania | · Liczba nauczycieli uczestniczących w zajęciach: 10 + 1
· Warsztaty grupowe: 3 spotkania po: 5h + 5h + 5h = 15h · Konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla wszystkich nauczycieli i dyrektora · Konsultacje indywidualne z SORE: 10 godzin · Konsultacje grupowe z SORE: 5 godzin · Zapewnione materiały szkoleniowe oraz przerwa kawowa · Ewaluacja działań: testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem
· zwiększenie efektywności procesu uczenia się · stosowanie przez nauczycieli większej ilości technik uczenia i metod aktywizujących uczniów · w pełni zrealizowane wskaźniki (odbyło się 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym). · Warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych |
Rekomendacje | · inicjowanie chęci u nauczycieli do działania i wdrażania zmian,
· dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy. |
SORE | Agata Sopniewska |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła |
Potrzeby nauczycieli | · Na podstawie rozmowy z dyrektorem szkoły, spotkania z radą pedagogiczną, warsztatu diagnostyczno-rozwojowego angażującego wszystkich członków rady pedagogicznej, sformułowano potrzeby i wyłoniono obszar rozwojowy szkoły w obszarze Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła.
· W szkole obserwowano potrzebę budowania programu profilaktyki i wychowawczego. Nauczyciele mieli poczucie niewystarczającej wiedzy związanej z przepisami prawa z zakresu bezpieczeństwa oraz z prowadzeniem dokumentacji z tym związanej. Dyrekcja szkoły sygnalizowała potrzebę wsparcia pracy wychowawców przez specjalistę zewnętrznego w zakresie dostrzegania zagrożeń oraz budowania dobrych relacji z rodzicami. |
Cel ogólny | Celem ogólnym realizacji oferty było zbudowanie kompleksowego wsparcia dla wychowawców, aby w maksymalnym stopniu osiągali zaplanowane efekty wychowawcze oraz lepsza współpraca wychowawców z uczniami i rodzicami. |
Cele szczegółowe | · Zapoznanie się z przepisami prawa z zakresu bezpieczeństwa wycieczek oraz prowadzenia dokumentacji z tym związanej.
· Szacowanie zagrożeń i ich potencjalnych skutków. · Pomysły na tworzenie i egzekwowanie wewnątrzszkolnych kodeksów. · Ciekawe pomysły na działania / programy wychowawcze. · Obowiązki rodzica w sytuacji zagrożeń. · Metody rozpoznawania potrzeb wychowawczych uczniów oraz lepszych kontaktów z rodzicami. |
Działania | · Liczba nauczycieli uczestniczących w zajęciach: 10 + 1
· Warsztaty grupowe: 4 spotkania po: 3h + 4h + 4h + 4h= 15h · Konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla wszystkich nauczycieli i dyrektora · Konsultacje indywidualne z SORE: 10 godzin · Konsultacje grupowe z SORE: 5 godzin · Zapewnione materiały szkoleniowe oraz przerwa kawowa · Ewaluacja działań: testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem
· kompleksowe wsparcie dla wychowawców · znajomość przepisów prawa z zakresu · w pełni zrealizowane wskaźniki (odbyło się 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym). Warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian,
· dalszy rozwój w zakresie wzajemnej komunikacji, · ciągły rozwój umiejętności dotyczących współpracy między nauczycielami a uczniami. |