SORE | Magdalena Nowak |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? |
Potrzeby nauczycieli | Nauczyciele dostrzegają potrzebę doskonalenia kompetencji w zakresie pracy z uczniem zdolnym. Poszerzenie warsztatu pracy pozwoli im sprostać oczekiwaniom uczniów i rodziców. |
Cel ogólny | Wieloaspektowa analiza procesu edukacyjnego w kontekście wszechstronnego, zindywidualizowanego rozwoju ucznia |
Cele szczegółowe | · diagnozowanie potrzeb (słabych i mocnych stron) oraz możliwości edukacyjnych uczniów kl. I-VI;
· sposoby wczesnego diagnozowania uzdolnień i talentów; · indywidualizacja procesu uczenia się; · stosowanie różnorodnych technik uczenia się i metod motywujących do nauki (style uczenia się); · budowa strategii współpracy nauczyciel-uczeń-rodzic; · metody pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; · poznanie zasad organizacji środowiska edukacyjnego oraz zasad udzielania uczniom i rodzicom informacji zwrotnej; · zasady pracy w zespole klasowym o zróżnicowanym, pod kątem możliwości, potencjale rozwojowym uczniów; · rola oceniania w motywacji ucznia do nauki. |
Działania: | · liczba nauczycieli uczestniczących w zajęciach: 11 + 1
· warsztaty grupowe: 3 spotkania po 5h = 15h · konsultacje z ekspertem zewnętrznym: 12h dla wszystkich nauczycieli i dyrektora. · zapewnione materiały szkoleniowe, · zapewniona przerwa kawowa, · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 15 godz., · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · zrealizowanie założonych celów;
· pełne zrealizowanie wskaźników (11 nauczycieli odbyło 15h warsztatów i 12h konsultacji indywidualnych · Warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych. |
Rekomendacje | · motywowanie nauczycieli do działania i wdrażania zmian;
· dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji w zespole; · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy. · Zaangażowanie i wsparcie ze strony dyrekcji w działania projektowe dają gwarancję dobrego klimatu pracy i pełnej realizacji nowych przedsięwzięć edukacyjnych. |
SORE | Magdalena Nowak |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Ocenianie kształtujące |
Potrzeby nauczycieli | · Uczestnicy projektu jednoznacznie wskazali na konieczność poprawy wpływu oceniania na przebieg procesów edukacyjnych.
· Nauczyciele postanowili wzmocnić wartość oceny – jako narzędzi dostarczającego informacji o postępach ucznia w nauce oraz planowania indywidualnego procesu uczenia się. |
Cel ogólny | Stopniowe wprowadzenie systemu oceniania kształtującego, który zwiększy motywacje uczniów oraz ich poczucie odpowiedzialności za proces edukacyjny i osiągnięcia edukacyjne. |
Cele szczegółowe | · nabycie przez nauczycieli wiedzy na temat metod oceniania kształtującego (ocena kształtująca i sumująca);
· poszerzenie kompetencji w obszarze stosowania informacji zwrotnej w ocenianiu oraz w komunikacji · przygotowanie szkoły do wdrażania w praktyce oceniania kształtującego lub wybranych jego elementów (przygotowanie konspektu i prowadzenie lekcji z OK); · nabycie przez nauczycieli kompetencji w obszarze gromadzenia i analizowania danych dotyczących skuteczności wprowadzanych metod. |
Działania | · liczba nauczycieli uczestniczących w zajęciach: 10 + 1
· jedna osoba nie ukończyła szkolenia, z powodu długotrwałej choroby. · warsztaty grupowe: 4 spotkania (3h+4h+4h+4h) = 15h · konsultacje z ekspertem zewnętrznym: 12h dla nauczycieli i dyrektora. |
Efekty | · osiągnięcie założonych celów;
· zrealizowanie wskaźników (9 nauczycieli odbyło 15h warsztatów i 12h konsultacji indywidualnych z ekspertem zewnętrznym). · warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych. |
Rekomendacje | · motywowanie nauczycieli do działania i wdrażania zmian,
· poszukiwanie nowatorskich rozwiązań dydaktycznych; · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji w zespole, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy, · poruszana na zajęciach tematyka zyskuje na znaczeniu · zaangażowanie i wsparcie ze strony dyrekcji w działania projektowe dają gwarancję dobrego klimatu pracy i pełnej realizacji nowych przedsięwzięć edukacyjnych. |