SORE | Sabina Żuchelkowska |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? |
Potrzeby nauczycieli | Podczas spotkania z Panią Dyrektor SP w Żórawinie, w wyniku zadawanych pytań otwartych oraz analizy dokumentacji szkolnej, zarysowano potrzeby rozwojowe placówki. Następnie wypowiedziała się na ten temat rada pedagogiczna. Po burzliwej dyskusji grono pedagogiczne podjęło decyzję i wybrało obszar do rozwoju na dany rok. W trakcie diagnozy wyłoniono potrzebę wczesnej, pogłębionej oraz zaplanowanej oceny mocnych i słabych stron uczniów. Diagnoza wykazała również problem w budowaniu wspólnej strategii pracy nauczyciela i ucznia na rzecz wspierania rozwoju dziecka. Ponadto zauważono konieczność innowacji, stosowania nowoczesnych technik uczenia się i metod motywujących do nauki. |
Cel ogólny | Wzrost kompetencji nauczycieli w obszarze diagnozowania potrzeb oraz możliwości uczniów oraz zastosowanie odpowiednich, najbardziej efektywnych metod i form pracy. |
Cele szczegółowe | · Poznanie efektywnych technik uczenia się i metod motywujących do pracy,
· Poszerzenie kompetencji nauczycieli we wczesnym rozpoznawaniu indywidualnych uzdolnień dziecka w danym obszarze, · Wzrost umiejętności kadry pedagogicznej dopasowania metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych · Nabycie wiedzy dotyczącej procesów uczenia się i osiągania sukcesów edukacyjnych przez uczniów, · Zwiększenie umiejętności diagnozowania przez wychowawców mocnych i słabych stron ucznia, pracy z dzieckiem · Zdobycie wiedzy na temat obszarów sukcesu edukacyjnego, kształtowania postaw uczniowskich, sposobu monitorowania sukcesu edukacyjnego w systemie szkolnym, · Wypracowanie i stosowanie skutecznych rozwiązań metodycznych |
Działania | · 25 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,
· przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW, · zrealizowano 6 warsztatów dla 2 grup (15h /grupę),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h · zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive), · zapewniono przerwę kawową, · pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h, · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu), · opracowano sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem, · zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · wzmocniona współpraca nauczycieli, pedagoga, psychologa i dyrekcji w zakresie diagnozowania potrzeb uczniów, · w szkole wdrażane są wnioski z analiz, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15h warsztatów/grupę i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym/grupę. |
Rekomendacje | · Grono pedagogiczne SP w Żórawinie od początku stanowiło zmobilizowany i otwarty na nowe doświadczenia zespół. Nauczyciele aktywnie analizowali poruszane podczas szkolenia zagadnienia, na bieżąco zastanawiali się, na ile możliwe jest wprowadzanie ich podczas konkretnej lekcji. Omawiali wady i zalety poszczególnych metod w kontekście konkretnych zespołów klasowych. Antycypowali zagrożenia związanie z poszczególnymi sposobami pracy z uczniami oraz starali się od razu opracować środki zaradcze. Grupa chętnie wymieniała się pomysłami oraz dzieliła doświadczeniami. · W zakresie zainteresowań nauczycieli znalazł się także zakres tematyczny dotyczący współpracy z rodzicami Sugestie do dalszej pracy: · rozwijanie kompetencji z zakresu efektywnej komunikacji z rodzicami, motywacji do współpracy oraz pracy z uczniem zdolnym (takie sugestie pojawiły się również w trakcie rozmów na konsultacjach grupowych) · wspólna wymiana doświadczeń i rozwiązywanie problemów edukacyjnych, wzajemne wsparcie nauczycieli w obszarach, które wymagają dodatkowej wiedzy, kreatywności i zdolności do podejmowania decyzji pedagogicznych. Rekomendacje: · dalsze rozwijanie umiejętności angażowania ucznia w proces edukacyjny – ukierunkowane na wzmacniającą komunikację z uczniem (udzielanie informacji zwrotnej, motywowanie do pracy), · doskonalenie kompetencji pracy na zasobach, wzmacniania ucznia w przezwyciężaniu jego trudności, · umacnianie pewności siebie, satysfakcji z prowadzenia zajęć (co w szerszej perspektywie stanowi czynnik przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu), · wzmacnianie potrzeby współpracy między nauczycielami. |
SORE | Sabina Żuchelkowska |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki |
Potrzeby nauczycieli | W ramach przeprowadzonej diagnozy w szkole, angażującej dyrekcję oraz radę pedagogiczną, określono obszar doskonalenia. Następnie sformułowano szczegółowe cele podczas warsztatu diagnostyczno-rozwojowego. W trakcie wywiadu SORE z Panią Dyrektor wyłonił się problem niezadawalającego wyniku sprawdzianu szóstoklasistów. W czasie spotkania z radą pedagogiczną, grono zgłosiło chęć podniesienia swoich kwalifikacji w zakresie technik uczenia się i metod motywujących do nauki. W rekomendacjach ujętych w sprawozdaniu po I cyklu projektu również ujęte zostały sugestie do rozwijania tych umiejętności przez nauczycieli i przenoszenia ich na praktykę szkolną |
Cel ogólny | Wzrost efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie nauczania i uczenia się oraz metod motywujących do nauki. |
Cele szczegółowe | · Poznanie różnych metod i technik w celu zwiększenia motywacji i zaangażowania uczniów w proces dydaktyczny,
· Nabycie przez nauczycieli umiejętności odpowiedniego doboru metod i technik do potrzeb uczniów, · Pogłębienie wiedzy na temat mnemotechnik i wykorzystania ich w pracy z uczniem zdolnym, a także uczniem trudnym, · Poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie nowatorskich metod nauczania, · Wzmacnianie pozytywnego nastawienia do nauki – poznanie skutecznych metod i technik ułatwiających zdolność przyswajania wiedzy oraz kompleksowego przygotowania uczniów do sprawdzianu szóstoklasisty, · Wzrost kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie efektywnych technik uczenia się i zapamiętywania dużej ilości informacji, · Rozwijanie przez nauczycieli umiejętności pracy zespołowej w stosowaniu aktywizujących metod pracy na zajęciach, · Zwiększenie umiejętności motywowania do nauki i pracy na lekcjach uczniów klas młodszych, · Wprowadzanie przez grono różnych metod i technik w celu zwiększenia atrakcyjności wykonywanej pracy, osiągnięcia satysfakcji zawodowej, · Wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania i technik uczenia się zwiększających rozwój osobisty uczniów oraz umiejętność praktycznego wykorzystania poznanej wiedzy. |
Działania | · 28 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,
· przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW, · zrealizowano 8 warsztatów dla 2 grup (15h /grupę),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla nauczycieli z każdej grupy i dyrektora, · zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive), · zapewniono przerwę kawową, · pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h, · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu), · opracowano sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · nauczyciele z powodzeniem stosują poznane metody szybkiego zapamiętywania,
· zwiększono atrakcyjność prowadzonych zajęć, stosując odpowiednio dobrane do potrzeb uczniów techniki · wzrosły umiejętności pracy zespołowej wśród dzieci, · uczniowie poprawiają wyniki w nauce. |
Rekomendacje | · Nauczyciele SP w Żórawinie rozpoczęli drugą ofertę wsparcia z wielkim zaangażowaniem. Mając na względzie dobro uczniów i szkoły, podjęli trud rozwoju osobistego, w celu poznania narzędzi, służących do większego zaangażowania uczniów oraz poprawy wyników nauczania. Efektem wsparcia w ramach drugiej oferty było zwiększenie współpracy w gronie pedagogicznym , wzrost kompetencji w zakresie metod szybkiego zapamiętywania, które nauczyciele ćwiczyli bardzo ambitnie. Pojawiły się oczekiwania związane z kontynuacją programu wsparcia w takiej formie. · Nauczyciele przyznali, że poznane techniki uczenia się i metody motywujące do nauki ułatwiają i uatrakcyjniają prowadzone przez nich zajęcia. Wykorzystują też lepiej swoje mocne strony i umiejętności. Potwierdzili również, że nowa wiedza i umiejętności będą bardzo przydatne w dalszej pracy zawodowej. Są przekonani, że stosując metody aktywizujące uczniów, zwiększy się skuteczność nauczania w szkole. Rekomendacje: · przełożenie zdobytej wiedzy na codzienną pracę z uczniem, · pogłębianie wiedzy na temat rozpoznawania trudności oraz sposobów pomagania uczniom w nauce, · doskonalenie umiejętności planowania zadań oraz stosowania komunikatów perswazyjnych, celem motywowania do działania, · wzbogacanie warsztatu przez wprowadzanie nowych, aktywizujących metod pracy, · angażowanie rodziców uczniów do wspierania i motywowania dzieci do nauki. |