Szkoła Podstawowa w Żórawinie

SORE Sabina Żuchelkowska
Rok szkolny 2013/2014
Temat I RPW Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny?
Potrzeby nauczycieli Podczas spotkania z Panią Dyrektor SP w Żórawinie, w wyniku zadawanych pytań otwartych oraz analizy dokumentacji szkolnej, zarysowano potrzeby rozwojowe placówki. Następnie wypowiedziała się na ten temat rada pedagogiczna.
Po burzliwej dyskusji grono pedagogiczne podjęło decyzję i wybrało obszar do rozwoju na dany rok. W trakcie diagnozy wyłoniono potrzebę wczesnej, pogłębionej oraz zaplanowanej oceny mocnych i słabych stron uczniów. Diagnoza wykazała również problem w budowaniu wspólnej strategii pracy nauczyciela i ucznia na rzecz wspierania rozwoju dziecka. Ponadto zauważono konieczność innowacji, stosowania nowoczesnych technik uczenia się i metod motywujących do nauki.
Cel ogólny Wzrost kompetencji nauczycieli w obszarze diagnozowania potrzeb oraz możliwości uczniów oraz zastosowanie odpowiednich, najbardziej efektywnych metod i form pracy.
Cele szczegółowe ·       Poznanie efektywnych technik uczenia się i metod motywujących do pracy,

·       Poszerzenie kompetencji nauczycieli we wczesnym rozpoznawaniu indywidualnych uzdolnień dziecka w danym obszarze,

·       Wzrost umiejętności kadry pedagogicznej dopasowania metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i osiągnięć ucznia,

·       Nabycie wiedzy dotyczącej procesów uczenia się i osiągania sukcesów edukacyjnych przez uczniów,

·       Zwiększenie umiejętności diagnozowania przez wychowawców mocnych i słabych stron ucznia, pracy z dzieckiem
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z uczniem zdolnym,

·       Zdobycie wiedzy na temat obszarów sukcesu edukacyjnego, kształtowania postaw uczniowskich, sposobu monitorowania sukcesu edukacyjnego w systemie szkolnym,

·       Wypracowanie i stosowanie skutecznych rozwiązań metodycznych

Działania ·       25 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,

·       przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW,

·       zrealizowano 6 warsztatów dla 2 grup (15h /grupę),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h
dla nauczycieli z każdej grupy i dyrektora,

·       zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive),

·       zapewniono przerwę kawową,

·       pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h,

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu),

·       opracowano sprawozdanie z RPW.

Efekty ·       wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły   przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy
z nauczycielami i dyrektorem,

·       zrealizowany cel główny i cele szczegółowe,

·       wzmocniona współpraca nauczycieli, pedagoga, psychologa i dyrekcji w zakresie diagnozowania potrzeb uczniów,

·       w szkole wdrażane są wnioski z analiz,

·       w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15h warsztatów/grupę i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym/grupę.

Rekomendacje ·       Grono pedagogiczne SP w Żórawinie od początku stanowiło zmobilizowany i otwarty na nowe doświadczenia zespół. Nauczyciele aktywnie analizowali poruszane podczas szkolenia zagadnienia, na bieżąco zastanawiali się, na ile możliwe jest wprowadzanie ich podczas konkretnej lekcji. Omawiali wady i zalety poszczególnych metod w kontekście konkretnych zespołów klasowych. Antycypowali zagrożenia związanie z poszczególnymi sposobami pracy z uczniami oraz starali się
od razu opracować środki zaradcze. Grupa chętnie wymieniała się pomysłami oraz dzieliła doświadczeniami.

·       W zakresie zainteresowań nauczycieli znalazł się także zakres tematyczny dotyczący współpracy z rodzicami
oraz eliminowania zachowań trudnych (w szczególności zachowania agresywne, opozycyjno – buntownicze). Pojawiły się również oczekiwania dotyczące analizy konkretnych przypadków, asertywności w kontakcie z rodzicami, motywacji rodziców do współpracy. Po dogłębnej analizie wniosków z pracy zrealizowanej w pierwszym etapie doskonalenia, zauważalna była dalsza potrzeba wspomagania procesowego rozwoju szkoły oraz uczestnictwa nauczycieli w warsztatach
i szkoleniach w zakresie nowej oferty doskonalenia.

Sugestie do dalszej pracy:

·        rozwijanie kompetencji z zakresu efektywnej komunikacji z rodzicami, motywacji do współpracy oraz pracy z uczniem zdolnym (takie sugestie pojawiły się również w trakcie rozmów na konsultacjach grupowych)

·        wspólna wymiana doświadczeń i rozwiązywanie problemów edukacyjnych, wzajemne wsparcie nauczycieli w obszarach, które wymagają dodatkowej wiedzy, kreatywności i zdolności do podejmowania decyzji pedagogicznych.

Rekomendacje:

·       dalsze rozwijanie umiejętności angażowania ucznia w proces edukacyjny – ukierunkowane na wzmacniającą komunikację z uczniem (udzielanie informacji zwrotnej, motywowanie do pracy),

·       doskonalenie kompetencji pracy na zasobach, wzmacniania ucznia w przezwyciężaniu jego trudności,

·       umacnianie pewności siebie, satysfakcji z prowadzenia zajęć (co w szerszej perspektywie stanowi czynnik przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu),

·       wzmacnianie potrzeby współpracy między nauczycielami.

 

 

 

SORE Sabina Żuchelkowska
Rok szkolny 2014/2015
Temat II RPW Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki
Potrzeby nauczycieli W ramach przeprowadzonej diagnozy w szkole, angażującej dyrekcję oraz radę pedagogiczną, określono obszar doskonalenia. Następnie sformułowano szczegółowe cele podczas warsztatu diagnostyczno-rozwojowego. W trakcie wywiadu SORE z Panią Dyrektor wyłonił się problem niezadawalającego wyniku sprawdzianu szóstoklasistów. W czasie spotkania z radą pedagogiczną, grono zgłosiło chęć podniesienia swoich kwalifikacji w zakresie technik uczenia się i metod motywujących do nauki.
W rekomendacjach ujętych w sprawozdaniu po I cyklu projektu również ujęte zostały sugestie do rozwijania tych umiejętności
przez nauczycieli i przenoszenia ich na praktykę szkolną
Cel ogólny Wzrost efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów
w zakresie nauczania i uczenia się oraz metod motywujących do nauki.
Cele szczegółowe ·       Poznanie różnych metod i technik w celu zwiększenia motywacji i zaangażowania uczniów w proces dydaktyczny,

·       Nabycie przez nauczycieli umiejętności odpowiedniego doboru metod i technik do potrzeb uczniów,

·       Pogłębienie wiedzy na temat mnemotechnik i wykorzystania ich w pracy z uczniem zdolnym, a także uczniem trudnym,

·       Poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie nowatorskich metod nauczania,

·       Wzmacnianie pozytywnego nastawienia do nauki – poznanie skutecznych metod i technik ułatwiających zdolność przyswajania wiedzy oraz kompleksowego przygotowania uczniów do sprawdzianu szóstoklasisty,

·       Wzrost kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie efektywnych technik uczenia się i zapamiętywania dużej ilości informacji,

·       Rozwijanie przez nauczycieli umiejętności pracy zespołowej w stosowaniu aktywizujących metod pracy na zajęciach,

·       Zwiększenie umiejętności motywowania do nauki i pracy na lekcjach uczniów klas młodszych,

·       Wprowadzanie przez grono różnych metod i technik w celu zwiększenia atrakcyjności wykonywanej pracy, osiągnięcia satysfakcji zawodowej,

·       Wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania i technik uczenia się zwiększających rozwój osobisty uczniów oraz umiejętność praktycznego wykorzystania poznanej wiedzy.

Działania ·       28 nauczycieli i dyrektor objętych RPW,

·       przeprowadzono diagnozę potrzeb i opracowano RPW,

·       zrealizowano 8 warsztatów dla 2 grup (15h /grupę),konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla nauczycieli z każdej grupy i dyrektora,

·       zapewniono materiały szkoleniowe (teczki, notesy, długopisy, karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pendrive),

·       zapewniono przerwę kawową,

·       pomoc w przełożeniu wiedzy i umiejętności na praktykę przedszkolną – zrealizowano konsultacje SORE: indywidualne 10h oraz grupowe 5h,

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu),

·       opracowano sprawozdanie z RPW.

Efekty ·       nauczyciele z powodzeniem stosują poznane metody szybkiego zapamiętywania,

·       zwiększono atrakcyjność prowadzonych zajęć, stosując odpowiednio dobrane do potrzeb uczniów techniki
uczenia się i metody motywujące do nauki,

·       wzrosły umiejętności pracy zespołowej wśród dzieci,

·       uczniowie poprawiają wyniki w nauce.

Rekomendacje ·       Nauczyciele SP w Żórawinie rozpoczęli drugą ofertę wsparcia z wielkim zaangażowaniem. Mając na względzie dobro uczniów i szkoły, podjęli trud rozwoju osobistego, w celu poznania narzędzi, służących do większego zaangażowania uczniów oraz poprawy wyników nauczania. Efektem wsparcia w ramach drugiej oferty było zwiększenie współpracy
w gronie pedagogicznym , wzrost kompetencji w zakresie metod szybkiego zapamiętywania, które nauczyciele ćwiczyli bardzo ambitnie. Pojawiły się oczekiwania związane z kontynuacją programu wsparcia w takiej formie.

·       Nauczyciele przyznali, że poznane techniki uczenia się i metody motywujące do nauki ułatwiają i uatrakcyjniają prowadzone przez nich zajęcia. Wykorzystują też lepiej swoje mocne strony i umiejętności. Potwierdzili również, że nowa wiedza i umiejętności będą bardzo przydatne w dalszej pracy zawodowej. Są przekonani, że stosując metody aktywizujące uczniów, zwiększy się skuteczność nauczania w szkole.

Rekomendacje:

·       przełożenie zdobytej wiedzy na codzienną pracę z uczniem,

·       pogłębianie wiedzy na temat rozpoznawania trudności oraz sposobów pomagania uczniom w nauce,

·       doskonalenie umiejętności planowania zadań oraz stosowania komunikatów perswazyjnych, celem motywowania do działania,

·       wzbogacanie warsztatu przez wprowadzanie nowych, aktywizujących metod pracy,

·       angażowanie rodziców uczniów do wspierania i motywowania dzieci do nauki.

 

 

Category: Bez kategorii
Comments are disabled