„Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół i przedszkoli poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wrocławskim”
PODSUMOWANIE I CZĘŚCI REALIZACJI PROJEKTU
OKRES 01.02.2014 – 31.08.2014
W realizacji pierwszej oferty doskonalenia wzięło udział 810 Nauczycieli/ek oraz 40 dyrektorów/ek z 44 placówek (szkół i przedszkoli) z terenu powiatu wrocławskiego.
SZKOLENIA I WARSZTATY
W pierwszym cyklu zrealizowane zostały poniższe działania:
Ilość godzin | ZADANIE | OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
I ETAP – DIAGNOZA | ||
1. dobór najlepszych dla danej szkoły/przedszkola ofert doskonalenia na podstawie: | SORE | |
2h | wywiad z dyrektorem – zebranie informacji o szkole | |
2h | wywiad z nauczycielami – spotkanie z radą pedagogiczną | |
4h | warsztat diagnostyczno-rozwojowego dla zespołu wyłonionego z rady pedagogicznej (pogłębiona autodiagnoza i określenie priorytetów rozwojowych szkoły) | |
2. Ułożenie RPW, w tym głównie szczegółowego harmonogramu realizacji RPW wraz z doborem form doskonalenia | ||
II ETAP – DOSKONALENIE PRACY NAUCZYCIELI | ||
15h | warsztat dla nauczycieli (formy aktywne) | EKSPERT ZEWNĘTRZNY |
12h | inne formy spotkań grupowych (wykłady, konsultacje grupowe) | |
III ETAP – PRZEŁOŻENIE NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI NAUCZYCIELI NA SZKOLNĄ PRAKTYKĘ | ||
10h | konsultacje indywidualne (spotkania coachingowe, indywidualne poradnictwo dla dyrektora i nauczycieli) | SORE |
5h | wspólna analiza trudności związanych z wykorzystaniem w bieżącej pracy nowych procedur i zasad działania (konsultacje grupowe) | |
IV ETAP – PRZYGOTOWANIE SPRAWOZDANIA Z ROCZNEGO PLANU WSPOMAGANIA | ||
2h | przygotowanie i przeprowadzenie ankiet z przebiegu wspomagania | SORE |
4h | opracowanie sprawozdania z rocznego planu wspomagania, a następnie przedstawienie sprawozdania dyrektorowi i nauczycielom | |
3h | przygotowanie (wspólnie z dyrektorem i nauczycielami) rekomendacji do pracy w kolejnym roku szkolnym |
I etap – zrealizowany – W trakcie diagnozy SORE, we współpracy z dyrektorem i nauczycielami oraz z wykorzystaniem informacji zawartych w dokumentacji szkoły/przedszkola, szczegółowo przeanalizował potrzeby danej placówki. Rezultatem przeprowadzenia diagnozy był wybór tematów ofert, które zrealizowane zostały w szkołach i przedszkolach. Efektem realizacji tego etapu jest wypracowanie 44 Rocznych Planów Wspomagania, które są aktualizowane na bieżąco pod kątem kolejnych działań realizowanych w projekcie.
II etap – zrealizowany – Przeprowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w obszarze wybranym podczas pierwszego etapu. Odbyło się 772,5h dydaktycznych warsztatów w szkołach i przedszkolach oraz 618h dydaktycznych konsultacji grupowych z nauczycielami. Daje to łącznie 1390,5h zajęć w różnych formach przeprowadzonych przez ekspertów we wszystkich placówkach objętych projektem.
Warsztaty i konsultacje realizowane były w zakresie tematycznym wybieranym podczas diagnozy potrzeb spośród dostępnych 24 możliwych ofert doskonalenia.
WYBRANE TEMATY OFERT DOSKONALENIA W ZREALIZOWANYM PIERWSZYM CYKLU PROJEKTU:
Temat RPW wdrażanego w roku szkolnym 2013/2014 | Nazwa placówki edukacyjnej |
Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? | Publiczne Gimnazjum w Jordanowie Śląskim |
Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? | Szkoła Podstawowa w Świątnikach |
Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? | Liceum w Powiatowym Zespole Szkół nr 3 w Sobótce |
Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? | Technikum w Powiatowym Zespole Szkół nr 3 w Sobótce |
Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? | Szkoła Podstawowa w Rogowie Sobóckim |
Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? | Szkoła Podstawowa w Żórawinie gr I |
Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? | Szkoła Podstawowa w Żórawinie gr II |
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych | Szkoła Podstawowa im Romualda Traugutta w Pustkowie Żórawskim |
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych | Technikum w PZS nr 1 Krzyżowice gr I |
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych | Technikum w PZS nr 1 Krzyżowice gr II |
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych | Szkoła Podstawowa w Żernikach Wrocławskich gr I |
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych | Szkoła Podstawowa w Żernikach Wrocławskich gr II |
Nauczyciel 45+ | Szkoła Podstawowa nr 1 w Sobótce |
Nauczyciel 45+ | Szkoła Podstawowa nr 2 w Sobótce |
Nauczyciel 45+ | Gimnazjum w Kobierzycach |
Ocenianie kształtujące | Publiczna Szkoła Podstawowa im. M. Konopnickiej w Jordanowie Śląskim |
Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich | Szkoła Podstawowa w Radwanicach gr I |
Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich | Szkoła Podstawowa w Radwanicach gr II |
Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich | Przedszkole Samorządowe w Kobierzycach |
Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich | Przedszkole Samorządowe w Ślęzie |
Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich | Przedszkole Publiczne w Siechnicach |
Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich | Przedszkole w Św. Katarzynie |
Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich | Szkoła Podstawowa w Tyńcu Małym gr I |
Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich | Szkoła Podstawowa w Tyńcu Małym gr II |
Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych | Gimnazjum w Mietkowie |
Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych | Szkoła Podstawowa w Siechnicach gr I |
Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych | Szkoła Podstawowa w Siechnicach gr II |
Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną? | Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 4 w Polakowicach |
Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną? | Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 2 w Wilczkowie |
Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki | Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 5 w Węgrach |
Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki | Gimnazjum w Jaszkotlu |
Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki | Gimnazjum w Borowej |
Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki | Szkoła Podstawowa w Pustkowie Wilczkowskim |
Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki | Przedszkole nr 1 w Sobótce |
Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki | Zespół Szkół w Chrząstawie Wielkiej Szkoła Podst. Im. Piastów Śląskich |
Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki | Szkoła Podstawowa w Dobrzykowicach |
Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki | Publiczne Gimnazjum nr 3 w Chrząstawie Wielkiej |
Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki | Szkoła Podstawowa w Borowej |
Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki | Przedszkole Publiczne w Żernikach Wrocławskich |
Uczeń – aktywny uczestnik procesu uczenia się | Szkoła Podstawowa w ZS w Siedlcu |
Uczeń – aktywny uczestnik procesu uczenia się | Gimnazjum w ZS w Siedlcu |
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły | Gimnazjum w Siechnicach gr I |
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły | Gimnazjum w Siechnicach gr II |
Oferta edukacyjna drogą do właściwej realizacji podstawy programowej | Niepubliczne przedszkole „Złote Krople” Bielany Wrocławskie |
Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła | Szkoła Podstawowa w Kobierzycach gr I |
Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła | Szkoła Podstawowa w Kobierzycach gr II |
Postawy uczniowskie. Jak je kształtować? | Gimnazjum w ZS w Brzeziej Łące |
Postawy uczniowskie. Jak je kształtować? | Szkoła Podstawowa w ZS w Brzeziej Łące |
Budowa koncepcji pracy szkoły | Gimnazjum im. Armii Krajowej w Żórawinie |
Budowa koncepcji pracy szkoły | Szkoła Podstawowa im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Mietkowie |
Budowa koncepcji pracy szkoły | Szkoła Podstawowa w Ratowicach |
Praca z uczniem młodszym | Szkoła Podstawowa w Świętej Katarzynie gr I |
Praca z uczniem młodszym | Szkoła Podstawowa w Świętej Katarzynie gr II |
III etap – zrealizowany – Zadania realizowane w ramach tego etapu miały na celu pomoc w przełożeniu nowych umiejętności nauczycieli na szkolną praktykę. W trakcie konsultacji grupowych nauczyciele mili możliwość wymienić się doświadczeniami i spostrzeżeniami, poszukiwać wspólnie nowych rozwiązań, omówić bieżące problemy związane z wdrażaniem do rzeczywistości szkolnej umiejętności nabytych w formach doskonalenia prowadzonego w ramach realizowanego RPW. Konsultacje grupowe prowadzone były przez SORE.
W ramach tego etapu przeprowadzonych zostało 440h konsultacji indywidualnych SORE z nauczycielami/kami (spotkania coachingowe, indywidualne poradnictwo dla dyrektora i nauczycieli) oraz 220h konsultacji grupowych SORE z nauczycielami/kami – wspólna analiza trudności związanych z wykorzystaniem w bieżącej pracy nowych procedur i zasad działania. Łącznie 660h konsultacji.
IV etap – zrealizowany – Po zakończeniu realizacji rocznego planu wspomagania szkoły każdy z SORE przeprowadził podsumowanie wdrożenia, a sporządzone sprawozdanie przedstawione zostało dyrektorowi i radzie pedagogicznej. Wspólna refleksja nad sprawozdaniem i płynącymi z niego wnioskami zakończyła pracę nad daną ofertą doskonalenia nauczycieli prowadzoną w ramach rocznego planu wspomagania szkoły.
SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA
W ramach naszego projektu utworzone zostały cztery sieci:
- Sieć dyrektorów, realizująca temat: Pozapedagogiczne obowiązki dyrektora szkoły
- Sieć dla nauczycieli, realizująca temat: Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów?
- Sieć dla psychologów i pedagogów, realizująca temat: Praca z uczniem z trudnościami w zachowaniu – problemy emocjonalno–społeczne oraz trudności wychowawcze
- Sieć nauczycieli – wychowawców szkolnych i przedszkolnych
W każdej z nich uczestniczy 25 osób, które spotkały się już po 4 razy na spotkaniach każdej z sieci. Podczas spotkań zostały wypracowane plany pracy sieci, zostały określone obszary, cele i harmonogram podejmowanych działań. Pracą każdej z sieci kieruje koordynator, który przygotowuje relację z przebiegu spotkań i wypracowanych rezultatów oraz zamieszcza ją na platformie internetowej.
Spotkania członków sieci miały na celu wzajemną wymianę doświadczeń oraz efektywne podnoszenie kompetencji zawodowych i umiejętności dydaktycznych związanych z tematyką pracy sieci. Spotkania te prowadzone są przez wykwalifikowanych ekspertów w formie warsztatów i ćwiczeń praktycznych połączonych z nabywaniem i utrwalaniem wiedzy teoretycznej. Druga część spotkania prowadzona była przez koordynatora sieci.
Sieci współpracy i samokształcenia swoją pracę wspierają także poprzez aktywności podejmowane na platformie internetowej. Członkowie sieci mają możliwość uczestniczenia w moderowanym forum wymiany doświadczeń i forum dyskusyjnym oraz korzystania z materiałów samokształceniowych i innych zasobów edukacyjnych. Jedynym warunkiem jest uczestnictwo w sieci oraz zalogowanie się na portalu doskonaleniewsieci.pl.
Do chwili obecnej odbyło się łącznie16 spotkań sieci, podczas których 48 godzin dydaktycznych członkowie sieci współpracowali ze sobą i ekspertem wypracowując nowe metody działania i wymieniając się swoimi doświadczeniami.
POWIATOWY PROGRAM WSPOMAGANIA
Jest to dokument zawierający informacje o realizacji wspomagania szkół i przedszkoli na poziomie powiatu. Obejmuje opis tematów realizowanych przez poszczególne szkoły wraz z harmonogramem realizacji RPW, opis tematów sieci. PPW został przygotowany w początkowej fazie realizacji projektu po zakończeniu przeprowadzenia diagnozy we wszystkich szkołach/przedszkolach. Podczas kolejnych miesięcy realizacji projektu osoba odpowiedzialna za PPW będzie monitorowała przebieg jego realizacji a także sporządzi raporty i sprawozdania.