Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów?
Okres działania: od IV 2014 r. do X 2015 r.
Koordynator sieci: Barbara Kosińska
PODSUMOWANIE PRACY SIECI
POTRZEBY NAUCZYCIELI
• Uzyskać wsparcie metodyczne i merytoryczne;
• Poznanie strategii i technik twórczego myślenia w praktyce;
• Nabyć umiejętności skutecznego motywowania uczniów do aktywności podczas zajęć;
• Uzyskać wiedzę na temat wzmacniania poczucia własnej wartości ucznia;
• Poznać strategie i narzędzia do odkrywania potencjału ucznia;
• Jak nauczyć ucznia panowania nad emocjami? -Mieć dostęp do wypracowanych pomocy dydaktycznych;
• Poznać metody nauczania adresowane do ucznia o zróżnicowanym potencjale intelektualnym;
• Wymiana doświadczeń;
• Możliwość zawarcia nowych znajomości zawodowych.
CELE SIECI NAUCZYCIELI
Cel ogólny: podniesienie jakości współpracy nauczycieli Powiatu Wrocławskiego
Cele szczegółowe:
• uzyskanie merytorycznego i metodycznego wsparcia
• podniesienie kompetencji nauczycieli w obszarze tematycznym sieci
• wymiana doświadczeń
• praca zespołowa nauczycieli
• analiza dobrych praktyk stosowanych przez uczestników
• tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół uczestniczących w projekcie
• nawiązanie nowych znajomości zawodowych
• współpraca pomiędzy szkołami
• zrozumienie idei sieciowania: „…wszyscy płyniemy na tej samej łodzi…”
DZIAŁANIA SIECI NAUCZYCIELI
• 25 nauczycieli pracujących w sieci
• diagnoza potrzeb uczestników sieci i opracowanie dwóch Rocznych Planów Pracy Sieci (RPPS)
• 8 spotkań sieci– 24 godziny warsztatów i ćwiczeń z ekspertem mgr Magdaleną Bury- Zadrogą, 8 godzin zajęć z koordynatorem
• Tematyka spotkań:
o 1. Wprowadzenie do myślenia o kreatywności.
o 2. W jaki sposób myśli osoba kreatywna?
o 3. Cechy osobowości twórczej. Myślenie Disneya, 6 kapeluszy de Bono.
o 4. Techniki kreatywnego myślenia.
o 5. Role grupowe w zespole klasowym.
o 6. Jak budować poczucie własnej wartości w rzeczywistości szkolno-klasowej?
o 7. Twórczość uczniów -jak wzbudzać motywacje i odkrywać potencjał?
o 8. Inteligencja emocjonalna.
• praca na platformie: opracowania metod pracy twórczej(„burza mózgów”, metoda 635, 6 kapeluszy de Bono, strategia Disneya, „mapy myśli”, wykres Ishikawy, stosowane w edukacji gry strategiczne), narzędzia („Koło holizmu” narzędzie do samooceny przez nauczyciela zakresu realizacji podstawy programowej w toku zajęć), konspekty zajęć, 36 plików materiałów i ćwiczeń do wykorzystania podczas zajęć z uczniem, bibliografia tematu;
• zajęcia otwarte w Szkole Podstawowej w Wierzbicach pt- zastosowanie metody „edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej” w aktywizowaniu uczniów
o zróżnicowanym potencjale intelektualnym- prowadzenie ogólnopolski trener metody mgr Zofia Balicka
• zapewnione materiały szkoleniowe
• zapewniona przerwa kawowa
• 26 godzin konsultacji z koordynatorem sieci
• 6 sprawozdań kwartalnych, dwa sprawozdania z RPPS
• ewaluacja działań (50 ankiet monitorujących jakość projektu na poziomie sieci)
EFEKTY PRACY SIECI NAUCZYCIELI
• Rozwój zawodowy i osobisty uczestników sieci- podniesienie kompetencji zawodowych poprzez
• poznanie nowych metod i form pracy, które podnoszą jakość pracy szkół
w wyzwalaniu postaw kreatywnych u dzieci i młodzieży
• pozyskanie umiejętności warsztatowych od praktyków i w środowisku szkolnym.
• Wykorzystanie potencjału kadry nauczycielskiej szkół i placówek powiatowych- wymiana praktycznych rozwiązań.
• Nawiązanie współpracy z innymi szkołami poprzez integrację uczestników sieci.
• Dostęp do platformy internetowej – możliwość korzystania z bazy materiałów, narzędzi i pomysłów.
• Krzewienie idei „sieciowania” poprzez doświadczanie korzyści z uczestnictwa
w sieci.
EWALUACJA PRACY SIECI NAUCZYCIELI
Przyrost wskaźników dotyczących uczestników sieci (skala od 0 do 5)
Ocena efektywności działań podejmowanych w sieci (skala od 0 do 5)
REKOMENDACJE
• Kontynuacja działalności sieci po zakończeniu projektu w kontekście dzielenia się praktykami, uczenia się od praktyków.
• Podjąć działania inicjujące pozyskanie nowych członków sieci.
• Kontynuowanie działań w kierunku promocji sieciowania, z większym wykorzystaniem platformy internetowej.