SORE | Agata Sopniewska |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki |
Potrzeby nauczycieli | · Na podstawie rozmowy z dyrektorem szkoły, spotkania z radą pedagogiczną, warsztatu diagnostyczno-rozwojowego angażującego wszystkich członków rady pedagogicznej, sformułowano potrzeby i wyłoniono obszar rozwojowy szkoły w obszarze Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki.
· Pomimo bogatej oferty edukacyjnej (kółka rozwijające, ZDW), realizowanych projektów edukacyjnych, debat na różne tematy, obserwowano brak stałego zaangażowania uczniów do nauki. Z tego względu zaistniała potrzeba poszerzenia warsztatu pracy nauczycieli m.in. w zakresie wzbudzania wewnętrznej motywacji uczniów czy też technik szybkiego uczenia się i sporządzania notatek |
Cel ogólny | · Celem ogólnym realizacji oferty było zwiększenie efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki. |
Cele szczegółowe | · Jak skutecznie motywować ucznia. Jakich używać narzędzi.
· Jak pokazać uczniom związek między wiedzą teoretyczną zdobytą w szkole a realnym życiem. · Poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie technik nauczania oraz metod aktywizujących. · Zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik uczenia się i zapamiętywania. · Sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów do pracy oraz technik uczenia się zwiększających odpowiedzialność osobistą za rozwój. · Doskonalenie przez nauczycieli umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. · Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej przez nauczycieli i uczniów. |
Działania | · Liczba nauczycieli uczestniczących w zajęciach: 22 + 1
· Warsztaty grupowe: 3 spotkania po: 5h + 5h + 5h = 15h · Konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla wszystkich nauczycieli i dyrektora · Konsultacje indywidualne z SORE: 10 godzin · Konsultacje grupowe z SORE: 5 godzin · Zapewnione materiały szkoleniowe oraz przerwa kawowa · Ewaluacja działań: testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem
· podniesienie kompetencji rady pedagogicznej · stosowanie nowoczesnych technik uczenie się i metod aktywizujących na zajęciach · w pełni zrealizowane wskaźniki (odbyło się 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym). · Warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych. |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian,
· dalszy rozwój w zakresie wzajemnej komunikacji, · ciągły rozwój umiejętności dotyczących współpracy między nauczycielami a uczniami. |
Rok szkolny | 2014/2015 |
SORE | Agata Sopniewska |
Temat II RPW | Nauczyciel 45+ |
Potrzeby nauczycieli | W szkole zarówno nauczyciele, jak i dyrektor placówki sygnalizowali potrzebę doskonalenia w zakresie rozwoju osobistego, a zwłaszcza tematyki dotyczącej siły i odporności psychicznej, wypalenia zawodowego oraz regeneracji zasobów psychofizycznych. Szczególną potrzebą wydawało się być rozpoznawanie objawów wypalenia zawodowego oraz ich wyeliminowanie bez okazywania uczniom tego problemu. Nauczyciele pragnęli poznać szybkie i konkretne metody radzenia sobie ze stresem oraz wyeliminowania najczęściej popełnianych błędów pojawiających się w relacjach szkolnych. Istotną kwestią było także skuteczne motywowanie siebie, wzbudzanie rozwoju swoich inspiracji zawodowych i osobistych |
Cel ogólny | Zwiększenie możliwości korzystania w kreowaniu rozwoju szkoły z wiedzy, umiejętności i doświadczeń nauczycieli poprzez wsparcie ich rozwoju osobistego |
Cele szczegółowe | · Wzmocnienie kondycji psychofizycznej nauczycieli oraz pomoc w profilaktyce zjawiska wypalenia zawodowego.
· Pomoc w budowaniu programów rozwoju osobistego dotyczących siły i odporności psychicznej, komunikacji interpersonalnej, asertywności, radzenia sobie ze stresem. · Pojęcie wypalenia zawodowego a wiek – jak rozpoznać wypalenie zawodowe i jak go uniknąć. · Jak nie dopuścić do sytuacji, w której uczniowie zauważyliby, że nauczyciel jest wypalony zawodowo. · Nabycie/ćwiczenie umiejętności związanych z pracą głosem. · Nabycie informacji na temat uprawnień wynikających z problemów zdrowotnych nauczycieli |
Działania | · Liczba nauczycieli uczestniczących w zajęciach: 22 + 1
· Warsztaty grupowe: 4 spotkania po: 3h + 4h + 4h + 4h = 15h · Konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla wszystkich nauczycieli i dyrektora · Konsultacje indywidualne z SORE: 10 godzin · Konsultacje grupowe z SORE: 5 godzin · Zapewnione materiały szkoleniowe oraz przerwa kawowa · Ewaluacja działań: testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem
· zwiększenie możliwości nauczycieli w kreowaniu rozwoju szkoły · zwiększenie wiedzy dotyczącej problemów zdrowotnych i sposobów wali z wypaleniem zawodowym · w pełni zrealizowane wskaźniki (odbyło się 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym). · Warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych. |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian,
· dalszy rozwój w zakresie wzajemnej komunikacji, · ciągły rozwój umiejętności dotyczących współpracy między nauczycielami a uczniami. |