Przedszkole Niepubliczne Złote Krople

SORE Agnieszka Hulewicz
Rok szkolny 2013/2014
Temat I RPW Oferta edukacyjna drogą do właściwej realizacji podstawy programowej
Potrzeby nauczycieli ·       Rozmowa wstępna z Dyrektorem placówki – Panią Lucyną Mintą, która sygnalizuje potrzebę
wsparcia w zakresie pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
aby nauczyciele zdobyli kompetencje w zakresie wczesnego rozpoznawania wyżej wymienionych potrzeb, reagowania na nie oraz zastosowania odpowiednich metod
w codziennej pracy. Dyrektor w rozmowie kładzie nacisk na konieczność współpracy
w realizowaniu zadań związanych z pracą z dziećmi, a także podczas rad pedagogicznych, planowania pracy, itp. 14.02.2014r. – w toku dyskusji Rada Pedagogiczna wraz
z Dyrektorem placówki ustaliła, iż najbardziej interesującym i potrzebnym tematem doskonalenia jest temat 6: Oferta edukacyjna drogą do właściwej realizacji podstawy programowej.

·       Ze względu na młody wiek osób zatrudnionych w przedszkolu, chęci stworzenia własnych programów autorskich sygnalizowanej przed przystąpieniem do projektu oraz chęci wprowadzenia innowacji pedagogicznych i nowatorskich rozwiązań programowych ustalono, iż ta właśnie oferta będzie realizowana w pierwszym etapie doskonalenia w ramach projektu. Według Rady Pedagogicznej jest ot oferta łącząca w sobie zagadnienia dotyczące efektywnej organizacji pracy zespołów nauczycielskich oraz doskonalenia kompetencji dotyczących pomocy psychologiczno – pedagogicznej (uwzględnianie potrzeb dzieci ze specyficznymi problemami w nauce w planowaniu realizacji podstawy programowej).
Podczas warsztatu diagnostyczno – rozwojowego temat został potwierdzony

Cel ogólny ·       wzbogacenie oferty edukacyjnej
przedszkola o nowe programy autorskie
stworzone przez nauczycieli
Cele szczegółowe ·       wyposażenie nauczycieli w kompetencje potrzebne
do opracowania edukacyjnych programów autorskich;

·       kształcenie umiejętności projektowania i wdrażania innowacji pedagogicznych i nowatorskich rozwiązań programowych;

·       zaplanowanie i sukcesywne wdrażanie innowacji pedagogicznych i nowatorskich rozwiązań programowych;

·       opracowanie narzędzi do analizowania oferty edukacyjnej obowiązkowych zajęć dydaktycznych, zajęć rewalidacyjnych            oraz zajęć pozalekcyjnych prowadzonych w szkole
w aspekcie realizacji podstawy programowej;

Działania ·       9 nauczycieli objętych RPW

·       diagnoza potrzeb i opracowanie RPW

·       9 nauczycieli objętych doskonaleniem w ramach RPW

·       4 warsztaty grupowe (15 godzin)

·       2 spotkania w ramach konsultacji z ekspertem
(12 godzin)

·       zapewnione materiały szkoleniowe

·       zapewniona przerwa kawowa

·       pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną –

·       2 spotkania w ramach konsultacji grupowych
z SORE (5 godzin)

·       5 spotkań w ramach konsultacji indywidualnych
z SORE (10 godzin)

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu
na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW

Efekty W efekcie realizacji pierwszej formy
doskonalenia w ofercie edukacyjnej
przedszkola pojawiły się innowacje
pedagogiczne i nowatorskie rozwiązania
Programowe – Programy Autorskie, m.in. oparte na rozpoznawaniu typów inteligencji u dzieci.
Rekomendacje ·       dalsze doskonalenie w zakresie
podejmowania działań dydaktyczno –
wychowawczych, wspólnego rozwiązywania
problemów edukacyjnych, wsparcie nauczycieli
w nawiązywaniu pozytywnych relacji z rodzicami
dzieci, rozwój w zakresie wiedzy dotyczącej pracy
z dziećmi ze specyficznymi i specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.

·       motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian,

·       dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji,

·       promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy,

·       wprowadzenie regularnych spotkań dla nauczycieli dotyczących kontaktów z rodzicami,

·       wsparcie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi
ze specyficznymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

 

SORE Agnieszka Hulewicz
Rok szkolny 2014/2015
Temat II RPW Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych
Potrzeby nauczycieli Na podstawie rozmowy wstępnej z dyrektorem przedszkola (05.09.2014r.), spotkania z Radą
Pedagogiczną (09.10.2014r.), warsztatu diagnostyczno-rozwojowego z zespołem zadaniowym (25.09.2014r.) wyłoniony został obszar rozwojowy. W przedszkolu nastąpiły zmiany kadrowe.
Kadra pedagogiczna jest w trakcie układania nowych strategii współpracy oraz wzajemnych stosunków. 09.10.2014r. podczas spotkania zespołu zadaniowego, omówiono poszczególne kroki diagnozowania potrzeb i doskonalenia nauczycieli. Przedstawiono szczegółowo temat, który, jak wynika z diagnozy, najbardziej interesuje nauczycieli. W toku dyskusji oraz podczas warsztatu diagnostycznego Rada Pedagogiczna wraz z Dyrektorem placówki ustaliła, iż najbardziej interesującym i potrzebnym tematem doskonalenia jest temat 21: Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych. W trakcie pracy w zespole okazało się, że zdarza się, iż nauczyciele nie przywiązują wagi do wspólnych ustaleń w obszarze zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych i czasami postrzegają proces edukacyjny jako zadanie indywidualne każdego z nich. Dyrektor i nauczyciele dostrzegają potrzebę doskonalenia w obszarze budowania zespołu, komunikacji. Ze względu na to, iż Przedszkole jest placówką niepubliczną, konieczne jest wypracowanie procedur i metod działania w kontaktach z rodzicami, pracy z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych, itp. Niezbędne jest więc, aby nauczyciele pracowali zespołowo i prawidłowo przebiegała komunikacja między nimi. Ponieważ po realizacji I cyklu projektu powstało wiele autorskich programów, efektywna współpraca jest kluczem do sukcesu w ich realizacji.
Cel ogólny zbudowanie w szkole kultury
pracy zespołami w zakresie organizacji
procesów edukacyjnych oraz pozyskanie
większości nauczycieli dla tego typu form pracy
Cele szczegółowe ·       wspólne zbadanie kultury organizacyjnej szkoły i pozyskanie w ten sposób przez nauczycieli wiedzy do wypracowania rozwiązań umożliwiających budowę podstaw pracy zespołowej;

·       podniesienie/rozwinięcie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej;

·       nabycie/poszerzenie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy oraz metod pracy w zakresie skutecznej organizacji procesów edukacyjnych;

·       nabycie/poszerzenie umiejętności nauczycieli w obszarze zespołowego planowania działań, a także programowania i stosowania bieżącej oraz sumującej oceny efektów uzyskiwanych przez uczniów;

·       pomoc przy opracowaniu struktury działań zespołowych

·       wspierania każdego ucznia w jego rozwoju oraz     systematycznego monitorowania efektów

·       podniesienie umiejętności w zakresie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej.

Działania ·       9 nauczycieli objętych RPW

·       diagnoza potrzeb i opracowanie RPW

·       9 nauczycieli objętych doskonaleniem w ramach RPW

·       4 warsztaty grupowe (15 godzin)

·       3 spotkania w ramach konsultacji z ekspertem
(12 godzin)

·       zapewnione materiały szkoleniowe

·       zapewniona przerwa kawowa

·       pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną –

·       2 spotkania w ramach konsultacji grupowych
z SORE (5 godzin)

·       5 spotkań w ramach konsultacji indywidualnych
z SORE (10 godzin)

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu
na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW

Efekty ·       Zafunkcjonowały w przedszkolu zespoły
nauczycielskie odpowiadające za efekty
pracy nauczycieli z uczniami
reprezentującymi różne ograniczenia bądź
potrzeby w zakresie adaptacji, integracji oraz
procesów uczenia się. Dokonywania zespołowej analizy efektów pracy i w konsekwencji regularne modyfikowanie pracy nauczycieli z konkretnymi uczniami. Ponadto podniosły się umiejętności nauczycieli w zakresie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej, itp.
Rekomendacje ·       dalsze doskonalenie w zakresie
podejmowania działań dydaktyczno –
wychowawczych, wspólnego rozwiązywania
problemów edukacyjnych, wsparcie nauczycieli
w nawiązywaniu pozytywnych relacji z rodzicami
dzieci, rozwój w zakresie wiedzy dotyczącej pracy
z dziećmi ze specyficznymi i specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.

·       motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian,

·       dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji,

·       promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy,

·       wprowadzenie regularnych spotkań dla nauczycieli dotyczących kontaktów z rodzicami,

·       wsparcie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi
ze specyficznymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

 

 

Category: Bez kategorii
Comments are disabled