SORE | Agnieszka Hulewicz |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Budowa koncepcji pracy szkoły |
Potrzeby nauczycieli | Na podstawie rozmowy z Dyrektorem Szkoły – Panią Małgorzatą Komaniecką (11.02.2014r.), spotkania z Radą Pedagogiczną (13.02.2014r.), warsztatu diagnostyczno-rozwojowego z zespołem zadaniowym (12.03.2014r.) wyłoniony został obszar rozwojowy szkoły. Szkoła pracuje bardzo aktywnie, bierze udział w wielu projektach, min. Owoce w szkole, Szklanka mleka, Cyfrowa Szkoła, Szkoła Myśląca o Każdym, Aktywna Edukacja. Po przedstawieniu tematów, w toku dyskusji Rada Pedagogiczna wraz z Dyrektorem placówki ustaliła, iż najbardziej interesującym i potrzebnym tematem doskonalenia jest temat 9: Budowa koncepcji pracy szkoły ze względu na to, iż już istniejąca koncepcja nie jest w pełni adekwatna do ciągle zmieniających się potrzeb, a niektórzy członkowie społeczności szkolnej nie identyfikują się z nią. Podczas warsztatu diagnostyczno – rozwojowego w dniu 12 marca 2014r., nauczyciele mieli za zadanie grupowo zdiagnozować potrzeby placówki. Podczas pracy ustalono, iż nauczyciele są bardzo zaangażowani w pracę rozwój placówki, chcą tworzyć nową jakość pracy placówki we współpracy z rodzicami i uczniami, stąd temat wstępnie wybrany na Radzie Pedagogicznej został potwierdzony.
|
Cel ogólny | · wypracowanie spójnej koncepcji pracy szkoły, uwzględniającej aktualne potrzeby, opartej na dyskusji angażującej całą społeczność szkolną |
Cele szczegółowe | · opracowanie i wdrożenie narzędzi oraz procedur służących wspólnemu wypracowywaniu koncepcji pracy szkoły i określeniu pożądanych kierunków rozwoju przez całą społeczność szkolna;
· opracowanie koncepcji pracy szkoły zgodnie z aktualnymi potrzebami; · wypracowanie przez nauczycieli procedury okresowego analizowania (dokonywania ewaluacji) i modyfikowania koncepcji pracy; · wypracowanie i dobór sposobów informowania o koncepcji pracy · stworzenie podstaw dla spójnego działania osób i organów odpowiedzialnych za realizację koncepcji pracy szkoły, promowanie kultury dialogu przydatnej w realizacji koncepcji. |
Działania | · nauczycieli objętych RPW
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · 4 warsztaty grupowe (15 godzin) · 2 spotkania w ramach konsultacji z ekspertem (12 godzin) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 2 spotkania w ramach konsultacji grupowych · 5 spotkań w ramach konsultacji indywidualnych z SORE · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · Szkoła ma koncepcję pracy zgodną z aktualnymi potrzebami. Wszystkie dokumenty szkolne są spójne z koncepcją pracy. Szkoła skutecznie komunikuje koncepcję pracy i jej zmiany członkom swojej społeczności. Poszczególni członkowie społeczności szkolnej znają koncepcję pracy i identyfikują się z nią. Zwiększyła się spójność działań podejmowanych przez różnych członków społeczności szkolnej, a co za tym idzie integracja wokół realizacji celów i zadań szkoły. |
Rekomendacje | · motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian, · promowanie refleksyjnego myślenia · kształtowanie świadomości konieczności · motywowanie do podejmowania wysiłku |
SORE | Agnieszka Hulewicz |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Praca z uczniem młodszym |
Potrzeby nauczycieli | · Na podstawie rozmowy z dyrektorem szkoły (09.09.2014r.), spotkania z Radą Pedagogiczną (11.09.2014r.), warsztatu diagnostyczno-rozwojowego z zespołem zadaniowym (22.09.2014r. i 30.09.2014r.) wyłoniony został drugi obszar rozwojowy szkoły. 11.09.2014r. – Rada Pedagogiczna, przedstawiono ponownie proponowane w projekcie tematy doskonalenia. W toku dyskusji Rada Pedagogiczna wraz z Dyrektorem placówki ustaliła, iż najbardziej interesującym i potrzebnym tematem doskonalenia jest temat: Praca z uczniem młodszym, ze względu na obniżenie wieku szkolnego nauczyciele zgłaszają potrzebę i chęć doskonalenia własnych kompetencji w zakresie: diagnozy oraz poznawania sposobów i rozwiązań umożliwiających nauczanie dzieci funkcjonujących na różnych poziomach. · Podczas warsztatu diagnostycznego ustalono, iż nauczyciele dostrzegają różnice w funkcjonowaniu i przyswajaniu wiedzy przez dzieci 6 i 7 letnie, w związku a czym obawiają się zaniżania poziomu w klasach dzieci 6 i 7 letnich. Temat wstępnie wybrany na Radzie Pedagogicznej został potwierdzony |
Cel ogólny | · przygotowanie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do pracy z grupą o zróżnicowanym poziomie wiekowym oraz doskonalenie umiejętności nauczycieli II etapu edukacyjnego w obszarze pracy z dziećmi młodszymi. |
Cele szczegółowe | Szkoła ma koncepcję pracy zgodną z aktualnymi potrzebami. Wszystkie dokumenty szkolne są spójne z koncepcją pracy. Szkoła skutecznie komunikuje koncepcję pracy i jej zmiany członkom swojej społeczności. Poszczególni członkowie społeczności szkolnej znają koncepcję pracy i identyfikują się z nią. Zwiększyła się spójność działań podejmowanych przez różnych członków społeczności szkolnej, a co za tym idzie integracja wokół realizacji celów i zadań szkoły. |
Działania | · nauczycieli objętych RPW
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · 4 warsztaty grupowe (15 godzin) · 3 spotkania w ramach konsultacji z ekspertem (12 godzin) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 2 spotkania w ramach konsultacji grupowych · 5 spotkań w ramach konsultacji indywidualnych z SORE (10 godzin) · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · Nauczyciele w sposób zaplanowany diagnozują poziom myślenia matematycznego i umiejętności językowych ucznia, dokonują wyboru podręczników, które pozwalają dzieciom sześcioletnim i siedmioletnim w danej klasie pracować efektywnie, w kompetentny i jasny sposób przedstawiają rodzicom założenia reformy, treści zawarte w podstawie programowej oraz sposób ich realizacji w wybranym dla danej klasy pakiecie. · Nauczyciele w sposób planowy realizują nauczanie uwzględniające zróżnicowany poziom tempa pracy i możliwości percepcyjnych dzieci w różnym wieku, wspierają siebie nawzajem poprzez rozmowy w zespołach oraz organizowanie zajęć otwartych. |
Rekomendacje | · motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian, · promowanie refleksyjnego myślenia · kształtowanie świadomości konieczności · motywowanie do podejmowania wysiłku |