Gimnazjum w Mietkowie

SORE Agnieszka Hulewicz
Rok szkolny 2013/2014
Temat I RPW Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych
Potrzeby nauczycieli ·       Na podstawie rozmowy wstępnej z dyrektorem szkoły (11.02.2014r.), spotkania z Radą
Pedagogiczną (03.03.2014r.), warsztatu diagnostyczno-rozwojowego z zespołem
zadaniowym (13.03.2014r.) wyłoniony został obszar rozwojowy szkoły. Szkoła przechodziła
trudny okres, po zmianie Dyrektora placówki, kadra pedagogiczna była w trakcie układania nowych strategii współpracy oraz wzajemnych stosunków. Stąd wybór tematu został dokonany jednogłośnie i bardzo sprawnie. 03.03.2014r. – Rada Pedagogiczna wraz z Dyrektorem placówki ustaliła, iż najbardziej interesującym i potrzebnym tematem doskonalenia jest temat 21: Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych. 13 marca 2014r. podczas warsztatu diagnostyczno – rozwojowego nauczyciele (zespół zadaniowy) mieli za zadanie grupowo zdiagnozować potrzeby placówki. Podczas pracy ustalono, iż wybrany na Radzie Pedagogicznej temat będzie odpowiedni ze względu na brak współdziałania nauczycieli przy tworzeniu procesów edukacyjnych, a także częściowy brak planowania i realizowania wspólnych działań edukacyjnych w ramach zespołów nauczycielskich.

·       W trakcie pracy w zespole okazało się, że zdarza się, iż nauczyciele nie przywiązują wagi do wspólnych ustaleń w obszarze zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych i czasami postrzegają proces edukacyjny jako zadanie indywidualne każdego z nich. Dyrektor i nauczyciele dostrzegają potrzebę doskonalenia w obszarze budowania zespołu, komunikacji. Podczas warsztatu nauczyciele sformułowali także prośbę o uzupełnienie tematu 21 o elementy z tematu 20,
tj. konstruktywne rozwiązywanie konfliktów, radzenie sobie ze stresem,
udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej.

Cel ogólny ·       zbudowanie w szkole kultury
pracy zespołami w zakresie organizacji
procesów edukacyjnych oraz pozyskanie
większości nauczycieli dla tego typu form pracy.
Cele szczegółowe ·       wspólne zbadanie kultury organizacyjnej szkoły i pozyskanie w ten sposób przez nauczycieli wiedzy do wypracowania rozwiązań umożliwiających budowę podstaw pracy zespołowej;

·       podniesienie/rozwinięcie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej;

·       nabycie/poszerzenie umiejętności praktycznego stosowania

·                  wiedzy oraz metod pracy w zakresie skutecznej organizacji

·                  procesów edukacyjnych;

·       nabycie/poszerzenie umiejętności nauczycieli w obszarze

·                  zespołowego planowania działań, a także programowania

·            i stosowania bieżącej oraz sumującej oceny efektów   uzyskiwanych przez uczniów;

·       pomoc przy opracowaniu struktury działań zespołowych

·       wspierania każdego ucznia w jego rozwoju oraz systematycznego monitorowania efektów

·       podniesienie umiejętności w zakresie konstruktywnego     rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej

Działania ·       10 nauczycieli objętych RPW

·       diagnoza potrzeb i opracowanie RPW

·       4 warsztaty grupowe (15 godzin)

·       2 spotkania w ramach konsultacji z ekspertem (12 godziny)

·       zapewnione materiały szkoleniowe

·       zapewniona przerwa kawowa

·       pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 2 spotkania w ramach konsultacji grupowych
z SORE (5 godzin)

·       5 spotkań w ramach konsultacji indywidualnych z SORE
(10 godzin)

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki)
i sprawozdanie z RPW

·

Efekty ·       zmniejszenie ilości sytuacji konfliktowych
w gronie nauczycielskim

·        rozwiązywanie konfliktów w sposób
konstruktywny

·        zafunkcjonowanie w szkole zespołów nauczycielskich odpowiadających za efekty pracy nauczycieli różnych przedmiotów z uczniami reprezentującymi różne ograniczenia bądź potrzeby w zakresie uczenia się

·        dokonywanie zespołowej analizy efektów pracy i w konsekwencji regularne modyfikowanie pracy nauczycieli z konkretnymi uczniami

·        zwiększenie liczby zajęć prowadzonych aktywnymi metodami pracy oraz poszerzenie wachlarza metod motywujących uczniów

·        poprawa atmosfery poprzez podniesienie umiejętności w zakresie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej.

Rekomendacje ·       motywowanie zespołu do współpracy,
działania i wdrażania zmian,

·       – dalsze aktywne doskonalenie w zakresie
współpracy i dobrej komunikacji,

·       – motywowanie do podejmowania wysiłku
w celu rozwijania twórczego
i kreatywnego myślenia wśród uczniów i nauczycieli

·       – stwarzanie przyjaznej atmosfery wolnej od wzajemnej niechęci, próba rozwiązania istniejących konfliktów, które obecnie pochłaniają dużo energii i znacznie utrudniają efektywną pracę

 

 

Rok szkolny 2014/2015
SORE Agnieszka Hulewicz
Temat II RPW Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki
Potrzeby nauczycieli ·       Na podstawie rozmowy wstępnej z dyrektorem szkoły (09.09.2014r.), spotkania z Radą Pedagogiczną (15.09.2014r.), warsztatu diagnostyczno-rozwojowego z zespołem zadaniowym (18.09.2014r.) wyłoniony został obszar rozwojowy szkoły. Szkoła przechodziła nadal trudny okres, po zmianie Dyrektora placówki, kadra pedagogiczna jest w trakcie układania nowych strategii współpracy oraz wzajemnych stosunków. Część problemów udało się rozwiązać lub ustalić strategię działania. Część jednak pozostała nierozwiązana, atmosfera w kadrze pedagogicznej jest nadal napięta. Skutkuje to spadkiem motywacji nauczycieli do pracy, a tym bardziej szukania i wdrażania nowych rozwiązań, które zmotywowałyby uczniów do efektywnej pracy. Po konsultacjach z nauczycielami okazało się także, że w szkole jest bardzo duża liczba uczniów posiadających opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w przypadku których wprowadzanie nowych, atrakcyjnych metod motywujących do wytężonej pracy jest niezbędne.

·       15.09.2014r. Rada Pedagogiczna wraz z Dyrektorem placówki ustaliła, iż najbardziej interesującym
i potrzebnym tematem doskonalenia jest temat „Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki”. Podczas warsztatu diagnostyczno – rozwojowego w dniu 18.09.2014r. ustalono, iż wybrany na Radzie Pedagogicznej temat będzie odpowiedni ze względu na potrzebę wprowadzania nowych metod nauczania i technik motywujących. Ustalono, iż ze względu na specyfikę placówki – gimnazjum, wprowadzanie nowych, atrakcyjnych dla uczniów metod pracy jest niezbędne,
aby praca była przyjemna i efektywna.

Cel ogólny zwiększenie efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki.
Cele szczegółowe ·       Poszerzenie warsztatu pracy o wiedzę z zakresu technik nauczania i metod aktywizujących

·       Zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik uczenia się i zapamiętywania

·       Wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów oraz technik uczenia się i zapamiętywania

·       wypracowanie w zespołach nauczycielskich katalogu sposobów motywowania uczniów, nabycie przez nauczycieli umiejętności

·       Poszerzenie umiejętności właściwego doboru czynników motywujących w zależności od potrzeb poszczególnych uczniów

·       Doskonalenie przez nauczycieli umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,

·       Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej przez nauczycieli i uczniów

Działania ·       13 nauczycieli objętych RPW

·       diagnoza potrzeb i opracowanie RPW

·       4 warsztaty grupowe (15 godzin)

·       3 spotkania w ramach konsultacji z ekspertem (12 godziny)

·       zapewnione materiały szkoleniowe

·       zapewniona przerwa kawowa

·       pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 2 spotkania w ramach konsultacji grupowych
z SORE (5 godzin)

·       5 spotkań w ramach konsultacji indywidualnych z SORE
(10 godzin)

·       ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW

Efekty ·       Zafunkcjonowanie w szkole wspólnie
wypracowanych zasad motywowania
uczniów do nauki.

·       Zwiększenie ilości wykorzystywanych
na zajęciach edukacyjnych metod
aktywizujących uczniów.

·       Realizowanie w szkole programu efektywnego uczenia się (np. w ramach godzin wychowawczych).

·       Poprawa atmosfery, którą ma nadzieję osiągnąć poprzez doskonalenie umiejętności pracy zespołowej.

Rekomendacje ·       motywowanie zespołu do współpracy,
działania i wdrażania zmian,

·       dalsze aktywne doskonalenie w zakresie
współpracy i dobrej komunikacji,

·       motywowanie do podejmowania wysiłku
w celu rozwijania twórczego
i kreatywnego myślenia wśród uczniów i nauczycieli

·       stwarzanie przyjaznej atmosfery wolnej od wzajemnej niechęci, próba rozwiązania istniejących konfliktów, które obecnie pochłaniają dużo energii i znacznie utrudniają efektywną pracę

 

 

Category: Bez kategorii
Comments are disabled