SORE | Małgorzata Szymczyk |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych. |
Potrzeby nauczycieli | Dyrekcja szkoły oraz grono nauczycielskie, świadomi swoich potrzeb, zadecydowali, iż jednym z najważniejszym wyzwań stojących przed rozwojem placówki, zarówno w najbliższej, jak również długookresowej perspektywie, jest poznanie efektywniejsza współpraca w prowadzeniu procesów edukacyjnych, co znacznie wpłynie na poprawę jakości pracy i funkcjonowania placówki. |
Cel ogólny | Zbudowanie w placówce kultury pracy zespołami w zakresie organizacji procesów edukacyjnych oraz pozyskanie większości nauczycieli dla tego typu form pracy. |
Cele szczegółowe | · wspólne zbadanie kultury organizacyjnej placówki i pozyskanie w ten sposób przez nauczycieli wiedzy do wypracowania rozwiązań umożliwiających budowę podstaw pracy zespołowej;
· podniesienie/rozwinięcie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej; · nabycie/poszerzenie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy oraz metod pracy w zakresie skutecznej organizacji procesów edukacyjnych; · nabycie/poszerzenie umiejętności nauczycieli w obszarze zespołowego planowania działań, a także programowania · pomoc przy opracowaniu struktury działań zespołowych wspierania każdego ucznia w jego rozwoju oraz systematycznego i poddawanego bieżącej refleksji monitorowania efektów tych działań. |
Działania | · objęcie 43 nauczycieli +Dyrektor RPW,
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW, · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h). · zpewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa, · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną (12h konsultacji z ekspertem, 15h konsultacji z SORE), · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu), · sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem, · nauczyciele poznali możliwości i metody opracowania planu pracy zespołowej służący wspieraniu uczniów. |
Rekomendacje | · dalsze doskonalenie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji interpersonalnych,
· motywowanie zespołu do działania i wdrażania zmian, · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy, · wzmacnianie poczucia, że w trakcie wspólnych działań uruchamiają się pomysły sprzyjające rozwojowi i poprawie dotychczasowych działań. · dalsze kształtowanie postawy otwartości i gotowości na zmiany związane z organizacją pracy w placówce |
SORE | Małgorzata Szymczyk |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki |
Potrzeby nauczycieli | Nauczycielom bardzo zależało, żeby temat warsztatu realizowany był z uwzględnieniem ucznia zdolnego i ucznia trudnego wychowawczo. Oprócz metod motywujących do nauki, nauczyciele chcieli również poznać metody angażujące i mobilizujące ucznia do pracy podczas lekcji. Nauczyciele mieli nadzieję, że wybrana oferta doskonalenia pozwoli im na lepszą organizację pracy podczas lekcji, sprzyjającą osiąganiu sukcesów przez uczniów i nauczycieli |
Cel ogólny | Zwiększenie efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki. |
Cele szczegółowe | · poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie technik nauczania oraz metod aktywizujących,
· zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik uczenia się i zapamiętywania, · sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów do pracy oraz technik uczenia się zwiększających odpowiedzialność osobistą za rozwój, · wypracowanie w zespołach nauczycielskich katalogu sposobów motywowania uczniów, nabycie przez nauczycieli umiejętności właściwego doboru czynników motywujących w zależności od ucznia, sytuacji, kontekstu, · doskonalenie przez nauczycieli umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, · doskonalenie umiejętności pracy zespołowej przez nauczycieli i uczniów. |
Działania | · objęcie 43 nauczycieli +Dyrektor RPW,
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW, · 2 formy doskonalenia nauczycieli: warsztaty (15h), konsultacje z ekspertem (12h). · Zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa, · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną (12h konsultacji z ekspertem, 15h konsultacji z SORE), · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu), · sprawozdanie z RPW. |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki – odbyło się 15 h warsztatów i 12 h konsultacji z ekspertem, · warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowane były zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych, · nauczyciele poznali metody aktywizujące, poszerzyli wiedzę w zakresie technik uczenia się oraz metod motywujących do nauki. |
Rekomendacje | · dalsze doskonalenie w zakresie podejmowania działań dydaktyczno – wychowawczych,
· dalsze doskonalenie umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, · dalsze doskonalenie umiejętności pracy zespołowej, · motywować zespół do działania i wdrażania zmian, · dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · dalsze kształtowanie postawy otwartości i gotowości na zmiany związane z organizacją pracy w klasie, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy |