SORE | Katarzyna Szafulska |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Postawy uczniowskie. Jak je kształtować?” |
Potrzeby nauczycieli | Nauczyciele planują nabyć umiejętności kształtowania programu wychowawczego szkoły tak, aby w planie pracy wychowawczej zaplanowane zostały działania służące osiąganiu przyjętych celów. |
Cel ogólny | Wypracowanie narzędzi służących kształtowaniu postaw uczniów zgodnych z systemem wartości promowanym w szkole oraz zgodnych z oczekiwaniami rodziców i środowiska. |
Cele szczegółowe | · refleksja społeczności szkolnej nad koncepcją pracy szkoły, sprecyzowanie i opisanie systemu wartości,
· określenie – w oparciu o ten system – modelu absolwenta, · nabycie przez nauczycieli umiejętności kształtowania programu wychowawczego szkoły tak, aby w planie pracy wychowawczej zaplanowane zostały działania służące osiąganiu przyjętych celów, · doskonalenie przez wychowawców i nauczycieli umiejętności współpracy w podejmowanych działaniach i procesach wychowawczych, · integracja nauczycieli, uczniów, rodziców i partnerów szkoły wokół zadań służących kształtowaniu postaw uczniów i rozwojowi szkoły, · poznanie prawnych aspektów, co do postaw uczniowskich, · nabycie umiejętności motywowania rodziców do włączania się w proces kształtowania postaw we współpracy ze szkołą |
Działania | · 10 nauczycieli + dyrektor objętych RPW,
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW, · indywidualne oraz grupowe formy doskonalenia nauczycieli (szkolenia, warsztaty, konsultacje) – 15 godz+12 godz, · zapewnione materiały szkoleniowe, · zapewniona przerwa kawowa, · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 15 godz., · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki (10 nauczycieli odbyło 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym). · warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestniczki akceptowały ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych. |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian,
· dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · promowanie refleksyjnego myślenia o własnej pracy, · pracować nad rozpoznaniem potencjału zespołu · wspólnie budować system wymiany informacji i udzielania komentarza, informacji zwrotnej dla ucznia i rodziców, · wdrażać zespół do refleksji nad własną pracą i pracą szkoły, oraz oceny własnych kompetencji dydaktycznych i wychowawczych, · zwiększyć starania dotyczące nauki kompetencji społecznych |
SORE | Katarzyna Szafulska |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki |
Potrzeby nauczycieli | Nauczycielom bardzo zależało, żeby temat warsztatu realizowany był z uwzględnieniem ucznia zdolnego i ucznia trudnego wychowawczo. Oprócz metod motywujących do nauki, nauczyciele chcieli również poznać metody angażujące i mobilizujące ucznia do pracy podczas lekcji. Nauczyciele mieli nadzieję, że wybrana oferta doskonalenia pozwoli im na lepszą organizację pracy podczas lekcji, sprzyjającą osiąganiu sukcesów przez uczniów i nauczycieli |
Cel ogólny | Zwiększenie efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania nauki |
Cele szczegółowe | · poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie technik nauczania oraz metod aktywizujących,
· sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów do pracy oraz technik uczenia się zwiększających odpowiedzialność osobistą za rozwój, · wypracowanie w zespołach nauczycielskich katalogu sposobów motywowania uczniów, · nabycie przez nauczycieli umiejętności właściwego doboru czynników motywujących w zależności od ucznia, sytuacji, kontekstu – wypracowanie metod jak motywować ucznia nie stawiając mu oceny i jak rozmawiać z rodzicem , aby odczuwał potrzebę motywowania swojego dziecka i wiedział jak to robić · opracowanie i nabycie umiejętności skutecznego stosowania technik relaksacyjnych, · doskonalenie umiejętności pracy zespołowej przez nauczycieli i uczniów. |
Działania | · 10 nauczycieli + dyrektor objętych RPW,
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW, · indywidualne oraz grupowe formy doskonalenia nauczycieli (szkolenia, warsztaty, konsultacje) – 15 godz+12 godz, · zapewnione materiały szkoleniowe, · zapewniona przerwa kawowa, · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 15 godz., · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
· zrealizowany cel główny i cele szczegółowe, · w pełni zrealizowane wskaźniki (10 nauczycieli odbyło 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym) · warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestniczki akceptowały ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych. |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian,
· dalsze doskonalenie w zakresie współpracy i dobrej komunikacji, · pracować nad rozpoznaniem potencjału zespołu i wykorzystać możliwości wymiany wiedzy i doświadczeń między nauczycielami, · wspólnie budować system wymiany informacji i udzielania komentarza, informacji zwrotnej dla ucznia i rodziców, · wdrażać zespół do refleksji nad własną pracą i pracą szkoły, oraz oceny własnych kompetencji dydaktycznych i wychowawczych, |