SORE | Agata Sopniewska |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Potrzeby nauczycieli | · Na podstawie rozmowy z dyrektorem szkoły, spotkania z radą pedagogiczną, warsztatu diagnostyczno-rozwojowego angażującego wszystkich członków rady pedagogicznej, sformułowano potrzeby i wyłoniono obszar rozwojowy szkoły w obszarze Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
· W placówce był problem z dość dużą ilością uczniów potrzebujących szczególnej uwagi i indywidualnego podejścia ze względu na specjalne potrzeby edukacyjne. Nauczyciele mieli problem, jak pogodzić np. niski poziom intelektualny ucznia z narzuconymi wymaganiami wynikającymi z podstawy programowej czy też z metodyką nauczania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Cel ogólny | · Celem ogólnym realizacji oferty było utworzenie i wdrożenie efektywnego systemu pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, uczących się w szkole ogólnodostępnej. |
Cele szczegółowe | · Jak dostosować obniżenie wymagań edukacyjnych ucznia do całej klasy.
· Techniki rozwijania myślenia logicznego. · Metodyka nauczania dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. · Zwiększenie kompetencji kadry pedagogicznej w zakresie analizowania indywidualnych potrzeb ucznia. · Stworzenie klimatu sprzyjającego włączaniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w proces nauczania i uczenia się w szkole ogólnodostępnej. · Nabycie/doskonalenie umiejętności zespołowego planowania pracy z uczniem z potrzebami kształcenia specjalnego. |
Działania | · Liczba nauczycieli uczestniczących w zajęciach: 11 + 1
· Warsztaty grupowe: 3 spotkania po: 5h + 5h + 5h = 15h · Konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla wszystkich nauczycieli i dyrektora · Konsultacje indywidualne z SORE: 10 godzin · Konsultacje grupowe z SORE: 5 godzin · Zapewnione materiały szkoleniowe oraz przerwa kawowa · Ewaluacja działań: testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem.
· efektywny system pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych · zwiększone kompetencje rady pedagogicznej · w pełni zrealizowane wskaźniki (odbyło się 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym). Warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian,
· – dalszy rozwój w zakresie wzajemnej komunikacji, · – ciągły rozwój umiejętności dotyczących współpracy między nauczycielami a uczniami |
SORE | Agata Sopniewska |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki |
Potrzeby nauczycieli | · Na podstawie rozmowy z dyrektorem szkoły, spotkania z radą pedagogiczną, warsztatu diagnostyczno-rozwojowego angażującego wszystkich członków rady pedagogicznej, sformułowano potrzeby i wyłoniono obszar rozwojowy szkoły w obszarze Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki.
· W szkole istniała potrzeba zwiększenia różnorodności metod i technik nauczania, aby w większym stopniu aktywizować i motywować uczniów. Mimo, iż nauczyciele korzystają z różnorodnych, aktywizujących metod pracy, pragną poprzez poszerzenie swoich kompetencji zwiększyć zaangażowanie uczniów oraz poprawić wyniki sprawdzianu w kl. VI. |
Cel ogólny | Celem ogólnym realizacji oferty było zwiększenie efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki. |
Cele szczegółowe | · Zachęcenie uczniów do odrabiania prac domowych i czytania.
· Poznanie technik szybkiego czytania. · Poznanie nowoczesnych metod nauki. · Rozwijanie pamięci uczniów. · Poznanie technik skutecznego uczenia się. · Jak zapamiętywać dużą część materiału w krótkim czasie – metody i techniki |
Działania | · Liczba nauczycieli uczestniczących w zajęciach: 11 + 1
· Warsztaty grupowe: 4 spotkania po: 3h + 4h + 4h + 4h= 15h · Konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla wszystkich nauczycieli i dyrektora · Konsultacje indywidualne z SORE: 10 godzin · Konsultacje grupowe z SORE: 5 godzin · Zapewnione materiały szkoleniowe oraz przerwa kawowa · Ewaluacja działań: testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem.
· zwiększenie efektywności procesu uczenia się uczniów · zwiększenie kompetencji rady pedagogicznej · w pełni zrealizowane wskaźniki (odbyło się 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym). Warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych. |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian,
· dalszy rozwój w zakresie wzajemnej komunikacji, · ciągły rozwój umiejętności dotyczących współpracy między nauczycielami a uczniami |