SORE | Agata Sopniewska |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki |
Potrzeby nauczycieli | · Na podstawie rozmowy z dyrektorem szkoły, spotkania z radą pedagogiczną, warsztatu diagnostyczno-rozwojowego angażującego wszystkich członków rady pedagogicznej, sformułowano potrzeby i wyłoniono obszar rozwojowy szkoły w obszarze Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki · W szkole obserwowano dość duży spadek motywacji |
Cel ogólny | Celem ogólnym realizacji oferty było zwiększenie efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki. |
Cele szczegółowe | · Poznanie i stosowanie w praktyce nowych technik uczenia się i metod aktywizujących.
· Jak wprowadzać nowe metody i techniki podczas realizacji treści podstawy programowej. Poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie technik nauczania oraz metod aktywizujących. · Zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik uczenia się i zapamiętywania. · Sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów do pracy oraz technik uczenia się zwiększających odpowiedzialność osobistą za rozwój. · Doskonalenie przez nauczycieli umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. · Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej przez nauczycieli i uczniów. |
Działania | · Liczba nauczycieli uczestniczących w zajęciach: 14 + 1
· Warsztaty grupowe: 3 spotkania po: 5h + 5h + 5h = 15h · Konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla wszystkich nauczycieli i dyrektora · Konsultacje indywidualne z SORE: 10 godzin · Konsultacje grupowe z SORE: 5 godzin · Zapewnione materiały szkoleniowe oraz przerwa kawowa · Ewaluacja działań: testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem
· zwiększenie efektywności procesu uczenia się · zwiększona liczba wykorzystywanych na zajęciach metod aktywizowania uczniów · w pełni zrealizowane wskaźniki (odbyło się 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym). · Warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych. |
Rekomendacje | · motywowanie nauczycieli do działania i wprowadzania zmian,
· poprawa umiejętności pracy grupowej i wzajemnej komunikacji, · utwierdzanie w przekonaniu, iż warto refleksyjnie spojrzeć na własną pracę. |
Rok szkolny | 2014/2015 |
Temat II RPW | Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? |
Potrzeby nauczycieli | · Dyrektor szkoły za priorytetowe kierunki rozwoju nauczycieli uważa działania zmierzające do podniesienia wyników na egzaminie gimnazjalnym. Na podstawie rozmowy z dyrektorem szkoły, spotkania z radą pedagogiczną, warsztatu diagnostyczno-rozwojowego angażującego wszystkich członków rady pedagogicznej, sformułowano potrzeby i wyłoniono obszar rozwojowy Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny?
· W szkole obserwowano słabe opanowywanie wiadomości i umiejętności przez uczniów, co przekładało się na niskie wyniki egzaminów zewnętrznych. Pomimo dużego zaangażowania nauczycieli w realizację zadań zarówno dydaktycznych jak i wychowawczych, wyniki uzyskiwane przez uczniów na egzaminie gimnazjalnym nie były satysfakcjonujące dla szkoły. Nauczyciele podchodzą do problemu z głęboką refleksją, poszukują przyczyn takiego stanu rzeczy. Z tego względu pragną doskonalić własne kompetencje w zakresie diagnozy potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów, indywidualnych strategii uczenia się i stosowania skutecznych rozwiązań metodycznych. |
Cel ogólny | · Celem ogólnym realizacji oferty było podniesienie kompetencji nauczycieli w obszarze diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów i dostosowanie odpowiednich metod i form pracy. |
Cele szczegółowe | · Rozpoznawanie indywidualnych strategii uczenia się oraz dopasowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb ucznia.
· Nabycie wiedzy przez nauczycieli dotyczącej procesów uczenia się i osiągania sukcesów edukacyjnych przez uczniów. · Poprawa wyników nauczania i osiągnięcie satysfakcjonujących wyników na egzaminie gimnazjalnym. · Dostrzeganie przez uczniów wartości edukacji jako szansy na lepsze życie. · Zmiana nastawienia uczniów do obowiązków szkolnych. · Podniesienie motywacji uczniów i uczestnictwo w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. · Postrzeganie nauczyciela jako przyjaciela i sprzymierzeńca w nabywaniu wiedzy. |
Działania | · Liczba nauczycieli uczestniczących w zajęciach: 13 + 1
· Warsztaty grupowe: 4 spotkania po: 3h + 4h + 4h + 4h = 15h · Konsultacje indywidualne z ekspertem zewnętrznym: 12h dla wszystkich nauczycieli i dyrektora · Konsultacje indywidualne z SORE: 10 godzin · Konsultacje grupowe z SORE: 5 godzin · Zapewnione materiały szkoleniowe oraz przerwa kawowa · Ewaluacja działań: testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, sprawozdanie z RPW |
Efekty | · wnikliwa i trafna diagnoza – co potwierdziły przeprowadzone w ramach projektu ankiety oraz rozmowy z nauczycielami i dyrektorem.
· zwiększenie kompetencji nauczycieli · odpowiednie diagnozowanie potrzeb i możliwości uczniów · w pełni zrealizowane wskaźniki (odbyło się 15h warsztatów i 12h konsultacji z ekspertem zewnętrznym). · Warsztaty i konsultacje przebiegały w atmosferze życzliwości, realizowały zamierzenia RPW, uczestnicy akceptowali ich przebieg, co wykazały wyniki ankiet końcowych. |
Rekomendacje | · motywować zespół do działania i wdrażania zmian,
· dalszy rozwój w zakresie wzajemnej komunikacji, · ciągły rozwój umiejętności dotyczących współpracy między nauczycielami a uczniami |