SORE | Agnieszka Hulewicz |
Rok szkolny | 2013/2014 |
Temat I RPW | Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych |
Potrzeby nauczycieli | · Na podstawie rozmowy wstępnej z dyrektorem szkoły (11.02.2014r.), spotkania z Radą Pedagogiczną (03.03.2014r.), warsztatu diagnostyczno-rozwojowego z zespołem zadaniowym (13.03.2014r.) wyłoniony został obszar rozwojowy szkoły. Szkoła przechodziła trudny okres, po zmianie Dyrektora placówki, kadra pedagogiczna była w trakcie układania nowych strategii współpracy oraz wzajemnych stosunków. Stąd wybór tematu został dokonany jednogłośnie i bardzo sprawnie. 03.03.2014r. – Rada Pedagogiczna wraz z Dyrektorem placówki ustaliła, iż najbardziej interesującym i potrzebnym tematem doskonalenia jest temat 21: Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych. 13 marca 2014r. podczas warsztatu diagnostyczno – rozwojowego nauczyciele (zespół zadaniowy) mieli za zadanie grupowo zdiagnozować potrzeby placówki. Podczas pracy ustalono, iż wybrany na Radzie Pedagogicznej temat będzie odpowiedni ze względu na brak współdziałania nauczycieli przy tworzeniu procesów edukacyjnych, a także częściowy brak planowania i realizowania wspólnych działań edukacyjnych w ramach zespołów nauczycielskich. · W trakcie pracy w zespole okazało się, że zdarza się, iż nauczyciele nie przywiązują wagi do wspólnych ustaleń w obszarze zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych i czasami postrzegają proces edukacyjny jako zadanie indywidualne każdego z nich. Dyrektor i nauczyciele dostrzegają potrzebę doskonalenia w obszarze budowania zespołu, komunikacji. Podczas warsztatu nauczyciele sformułowali także prośbę o uzupełnienie tematu 21 o elementy z tematu 20, |
Cel ogólny | · zbudowanie w szkole kultury pracy zespołami w zakresie organizacji procesów edukacyjnych oraz pozyskanie większości nauczycieli dla tego typu form pracy. |
Cele szczegółowe | · wspólne zbadanie kultury organizacyjnej szkoły i pozyskanie w ten sposób przez nauczycieli wiedzy do wypracowania rozwiązań umożliwiających budowę podstaw pracy zespołowej;
· podniesienie/rozwinięcie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej; · nabycie/poszerzenie umiejętności praktycznego stosowania · wiedzy oraz metod pracy w zakresie skutecznej organizacji · procesów edukacyjnych; · nabycie/poszerzenie umiejętności nauczycieli w obszarze · zespołowego planowania działań, a także programowania · i stosowania bieżącej oraz sumującej oceny efektów uzyskiwanych przez uczniów; · pomoc przy opracowaniu struktury działań zespołowych · wspierania każdego ucznia w jego rozwoju oraz systematycznego monitorowania efektów · podniesienie umiejętności w zakresie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej |
Działania | · 10 nauczycieli objętych RPW
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · 4 warsztaty grupowe (15 godzin) · 2 spotkania w ramach konsultacji z ekspertem (12 godziny) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 2 spotkania w ramach konsultacji grupowych · 5 spotkań w ramach konsultacji indywidualnych z SORE · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) · |
Efekty | · zmniejszenie ilości sytuacji konfliktowych w gronie nauczycielskim · rozwiązywanie konfliktów w sposób · zafunkcjonowanie w szkole zespołów nauczycielskich odpowiadających za efekty pracy nauczycieli różnych przedmiotów z uczniami reprezentującymi różne ograniczenia bądź potrzeby w zakresie uczenia się · dokonywanie zespołowej analizy efektów pracy i w konsekwencji regularne modyfikowanie pracy nauczycieli z konkretnymi uczniami · zwiększenie liczby zajęć prowadzonych aktywnymi metodami pracy oraz poszerzenie wachlarza metod motywujących uczniów · poprawa atmosfery poprzez podniesienie umiejętności w zakresie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej. |
Rekomendacje | · motywowanie zespołu do współpracy, działania i wdrażania zmian, · – dalsze aktywne doskonalenie w zakresie · – motywowanie do podejmowania wysiłku · – stwarzanie przyjaznej atmosfery wolnej od wzajemnej niechęci, próba rozwiązania istniejących konfliktów, które obecnie pochłaniają dużo energii i znacznie utrudniają efektywną pracę |
Rok szkolny | 2014/2015 |
SORE | Agnieszka Hulewicz |
Temat II RPW | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki |
Potrzeby nauczycieli | · Na podstawie rozmowy wstępnej z dyrektorem szkoły (09.09.2014r.), spotkania z Radą Pedagogiczną (15.09.2014r.), warsztatu diagnostyczno-rozwojowego z zespołem zadaniowym (18.09.2014r.) wyłoniony został obszar rozwojowy szkoły. Szkoła przechodziła nadal trudny okres, po zmianie Dyrektora placówki, kadra pedagogiczna jest w trakcie układania nowych strategii współpracy oraz wzajemnych stosunków. Część problemów udało się rozwiązać lub ustalić strategię działania. Część jednak pozostała nierozwiązana, atmosfera w kadrze pedagogicznej jest nadal napięta. Skutkuje to spadkiem motywacji nauczycieli do pracy, a tym bardziej szukania i wdrażania nowych rozwiązań, które zmotywowałyby uczniów do efektywnej pracy. Po konsultacjach z nauczycielami okazało się także, że w szkole jest bardzo duża liczba uczniów posiadających opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w przypadku których wprowadzanie nowych, atrakcyjnych metod motywujących do wytężonej pracy jest niezbędne.
· 15.09.2014r. Rada Pedagogiczna wraz z Dyrektorem placówki ustaliła, iż najbardziej interesującym |
Cel ogólny | zwiększenie efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki. |
Cele szczegółowe | · Poszerzenie warsztatu pracy o wiedzę z zakresu technik nauczania i metod aktywizujących
· Zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik uczenia się i zapamiętywania · Wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów oraz technik uczenia się i zapamiętywania · wypracowanie w zespołach nauczycielskich katalogu sposobów motywowania uczniów, nabycie przez nauczycieli umiejętności · Poszerzenie umiejętności właściwego doboru czynników motywujących w zależności od potrzeb poszczególnych uczniów · Doskonalenie przez nauczycieli umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, · Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej przez nauczycieli i uczniów |
Działania | · 13 nauczycieli objętych RPW
· diagnoza potrzeb i opracowanie RPW · 4 warsztaty grupowe (15 godzin) · 3 spotkania w ramach konsultacji z ekspertem (12 godziny) · zapewnione materiały szkoleniowe · zapewniona przerwa kawowa · pomoc w przełożeniu na praktykę szkolną – konsultacje SORE – 2 spotkania w ramach konsultacji grupowych · 5 spotkań w ramach konsultacji indywidualnych z SORE · ewaluacja działań (testy wiedzy, ankiety monitorujące jakość projektu, wskaźniki projektu na poziomie placówki) i sprawozdanie z RPW |
Efekty | · Zafunkcjonowanie w szkole wspólnie wypracowanych zasad motywowania uczniów do nauki. · Zwiększenie ilości wykorzystywanych · Realizowanie w szkole programu efektywnego uczenia się (np. w ramach godzin wychowawczych). · Poprawa atmosfery, którą ma nadzieję osiągnąć poprzez doskonalenie umiejętności pracy zespołowej. |
Rekomendacje | · motywowanie zespołu do współpracy, działania i wdrażania zmian, · dalsze aktywne doskonalenie w zakresie · motywowanie do podejmowania wysiłku · stwarzanie przyjaznej atmosfery wolnej od wzajemnej niechęci, próba rozwiązania istniejących konfliktów, które obecnie pochłaniają dużo energii i znacznie utrudniają efektywną pracę |